וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגים ללא הכשרה ותחזוקה נמוכה: האוטובוסים מובילים בתאונות הקטלניות

11.2.2019 / 9:28

שתי ההרוגות בכביש 443 מצטרפות לסטטיסטיקה העקובה מדם של תאונות במעורבות אוטובוסים בהם נהרגו בשנה החולפת 33 בני אדם. מומחים מצביעים על הגורם האנושי כמכריע ברוב האירועים, וכשכל התנגשות יכולה להביא להתהפכות ולנפגעים רבים, על הרשויות לנסות ולמצוא פתרון

צילום: תוכן גולשים – שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים וניב אהרונסון, עריכה: תומר לוי

אוטובוסים מעורבים בתאונות דרכים בשיעור גבוה יותר מאשר חלקם במצבת כלי הרכב. על פי נתוני עמותת אור ירוק, בשנת 2018 נהרגו 33 בני אדם בתאונות דרכים במעורבות אוטובוסים, נתון דומה למספר ההרוגים בתאונות אוטובוסים בשנת 2017. שתי ההרוגות בהתהפכות האוטובוס אתמול בכביש 443 מצטרפות לסטטיסטיקה העקובה מדם.

בשנת 2017 האוטובוסים היו כלי הרכב עם המעורבות הגבוה ביותר בתאונות דרכים חמורות בהשוואה לכל כלי הרכב בישראל - 76.2 אוטובוסים לכל 10,000 כלי רכב היו מעורבים בתאונות דרכים חמורות בשיעור הגבוה ביותר (יותר מרכב פרטי - 6.7, אופנועים - 49, ומשאיות מעל 34 טון - 28.8).
בחינת נתוני מעורבות אוטובוסים בתאונות דרכים קטלניות מראה כי גם בקטגוריה זו האוטובוסים נמצאים במקום הראשון - 12.4 אוטובוסים לכל 10,000 כלי רכב מסוג אוטובוס היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשנת 2017, יותר ממשאיות מעל 34 טון - 11.3 ומשאיות עד 34 טון - 5.4.

עוד בוולאה! NEWS:
הזיהוי עם חמאס ופיגועי הסכינים: השכונה שממנה יצא רוצח הנערה
"נשמה יקרה וזכה": ההרוגות בתאונת האוטובוס הובאו למנוחות
"נמאס לי, אני לא יכול": נער הוחזק במעצר בית לא חוקי במשך שנה

לכודים באוטובוס בצומת בית חורון, 10.2.2019. mdep,
33 הרוגישם בשנת 2018. התאונה בכביש 443, אתמול/mdep

גיל ביילין מייסד ויו"ר 120- הארגון לביטחון בכבישים, חוקר תאונות צבאי לשעבר, מזכיר שאוטובוס הוא כלי רכב כבד מאוד, עם מרכז כובד גבוה. "משחק קטן של ההגה, והוא עלול להקלע לסיטוציה לא קלה שלא תמיד ניתן להיחלץ ממנה בשלום. אפילו אם הנהג כבר חש בסכנה, יכול להיות שההתהפכות תהיה בלתי נמנעת". הוא מציין כי במצב תאונה כזה, נכנסים גורמים נוספים ייחודיים לאוטובוס כמו עשרות הנוסעים שבתוכו, וכן העובדה שהם גם לא חגורים.

"זה נורא", הוא אומר, "לכן נהג אוטובוס צריך להיות מאוד מיומן, מאוד עירני ולזכור שיותר מנהג של כל סוג רכב אחר על הכביש יש לו אחריות על 50 איש לפחות - ועוד לא ספרנו את הולכי הרגל והנוסעים בכלי הרכב שלידו". לדברי ביילין, "התאונה הקשה אתמול מוכיחה שלא מדובר בכביש ולא בגדר הפרדה. עובדה, הכביש בזירת התאונה היה מרווח וחדש ועם הפרדה מצויינת בין המסלולים". לדבריו, "הנהג הוא הגורם למרבית תאונות הדרכים, הגורם האנושי אחראי למאות הרוגים כל שנה ולעשרות אלפי פציעות מידי שנה".

עוד באותו נושא

שתי הרוגות ו-41 פצועים בהתהפכות אוטובוס סמוך לבית חורון

לכתבה המלאה

הוא הוסיף כי "המכוניות הרבה יותר בטיחותיות היום מאשר לפני עשר שנים, מסתבר שתאונות כמו אתמול קורות גם בכבישים חדשים עם הפרדה מובנית". הוא ביקש להדגיש: "אם הנהג מסתכל קדימה ונוהג ולא מוסחת דעתו - הוא ישמור על החיים. הדבר הכי חשוב הוא החיים ולזה אחראי כל מי שנוהג ברכב".

גם ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ובטיחות בדרכים, אומר כי "יש בעיה עם הנהגים". לדבריו, "יש מחסור בנהגים עם הכשרה רצינית ורמת נהגי האוטובוס בכלל היא ירודה". הוא מזכיר כי "התחבורה הציבורית בישראל עברה תהליך ההפרטה ומכרזים, היה פיצול גדול וזה הביא לכך שכל החברות החדשות ניסו למשוך נהגים ותוך כך נפגעה רמת ההכשרה והאיכות האנושית".

גורם משמעותי בפגיעה בהולכי רגל

לדבריו, פגיעה ברכב אחר יכולה להביא להתהפכות והתנועה הפנימית והחבטות לנוסעים יכולות להביא לתוצאות קטלניות כפי שראינו היום. "הרבה תלוי בחומרים הפנימיים, הרבה תלוי באי שימוש בחגורות בטיחות גם כשהן מותקנות. דיברו על זה בעבר, אבל זה לא קרה. גם רואים הרבה מדי אוטובוסים שעולים באש במהלך נסיעה. רמת הבטיחות היא פגע רע. בחשבון כולל לקילומטר-נוסע אוטובוס בטוח פי שמונה עד פי עשרים מרכב פרטי. מאידך, בתנאי הצפיפות בעיר אוטובוסים הם גורם משמעותי בפגיעה בהולכי רגל, רוכבי אופניים וכלי רכב אחרים ובדרכים בינעירוניות, במהירויות גבוהות, בשיפועים ובעקומות, כל התנגשות יכולה להביא להתהפכות, לנפגעים רבים, לפגיעות חמורות וקטלניות".

רוכב אופניים חשמליים בן 60 עשה תאונה עם אוטובוס, 4 בספטמבר 2017. יהודה שושון, מד"א
תאונה בין רוכב אופניים חשמליים לאוטובוס בתל אביב/מד"א, יהודה שושון

איגוד נהגי התחבורה בארגון "כוח לעובדים" משתתף בצערן של משפחות ההרוגות ומאחל החלמה מהירה לנהג ולנוסעים הפצועים. "מצער לגלות כי גם בשעה קשה זו עוד בטרם ברורות נסיבות התאונה, מופנית אצבע מאשימה כלפי נהג האוטובוס", מסרו, "אנו קוראים לגורמים הרלוונטיים לגלות אחריות, לבדוק את נסיבות התאונה ולהימנע מהטחות אשמה מוקדמות ובלתי אחריות".
עוד אמרו כי "נהגי האוטובוסים הפכו לאחת מקבוצות העובדים המושמצות ביותר בשוק העבודה הישראלי ובה בעת נאלצים הנהגים להתמודד עם חוסר מתמיד בנהגים בכל החברות, בהיקף של כ-3,500 נהגים חסרים". לדברי הארגון, "כתוצאה מכך עם עומסי נהיגה בלתי אפשריים". בארגון "שבים וקוראים למשרד התחבורה ולמשטרה לקדם פתרונות בטיחות לנהגים כמו גם בטיחות האוטובוסים כמשימה לאומית".

ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בישראל, מסר: "ליבנו עם משפחות ההרוגים והפצועים בעקבות התאונה הקשה. אנו קוראים לראשי משרד התחבורה לקדם לאלתר את תכנית הכשרת הנהגים אותה יזם ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מתוך רצון למנוע תאונות קשות מעין אלה בעתיד".

מחברת האוטובוסים "קווים" מסרו כי נציגי החברה פועלים בשיתוף פעולה מלא עם כוחות ההצלה, המשטרה ומד"א וכן כי "החברה מבצעת תחקור ראשוני של האירוע שממצאיו יועברו לגורמים המוסמכים". עוד נמסר כי "החברה משתתפת בצער משפחות ההרוגים ומאחלת החלמה מהירה לפצועים".

תאונת דרכים בין שלושה אוטובוסים, בת ים, 23 באוגוסט 2015. תיעוד מבצעי מד"א, אלירן אביטל
"נהג אוטובוס צריך להיות מאוד מיומן". תאונה במעורבות אוטבוס בראשון לציון/אלירן אביטל, תיעוד מבצעי מד"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully