וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניסוי במימון מובטלים בפינלנד הסתיים. אתם יכולים לנחש את התוצאות

אלפיים אזרחי פינלנד מחוסרי עבודה קיבלו מדי שבוע הכנסה בסיסית על מנת לבדוק את ההשפעה של רשת ביטחון קבועה על שיעורי התעסוקה. קבלת מאות אירו בחודש סייעה למשתתפים להרגיש פחות מתוחים, אך לא גרמה להם להתחיל לעבוד. "חיי השתנו פסיכולוגית - לא פיננסית"

כיכר השוק הלסינקי פינלנד. ShutterStock
כיכר השוק בהלסינקי, פינלנד/ShutterStock

אחרי שנתיים שבהן ניתנה הכנסה בסיסית לקבוצת מובטלים בפינלנד, מחקר חדש מראה כי הניסוי המהפכני נכשל - ולא גרם להם להתחיל לעבוד. בעוד ששיעורי האבטלה לא השתנו, המשתתפים העידו כי התשלום שניתן להם בתקופת זמן זו גרם להם להרגיש מאושרים יותר ומתוחים פחות.

החל מחודש ינואר 2018 עד חודש דצמבר האחרון קיבלו אלפיים פינים מחוסרי עבודה תשלום חודשי של 560 אירו. המטרה הייתה לבדוק האם הבטחת רשת ביטחון תסייע לאזרחים למצוא עבודה, או שתתמוך בהם במקרה שהם סובלים מחוסר ביטחון בעבודתם.

כשהניסוי החל בשנת 2017, פינלנד הפכה למדינה האירופית הראשונה לבחון את הרעיון של הכנסה בסיסית קבועה (UBI). הנושא נוהל על ידי סוכנות הביטוח הממשלתית וכלל אלפיים משתתפים שנבחרו באקראיות מאוכלוסיית מקבלי דמי האבטלה.

עוד ידיעות מהעולם:
הרחוב זועם, הכלכלה קורסת: האם איראן בדרך לעוד מהפכה?
מנהיג האופוזיציה בוונצואלה: לא שולל התערבות צבאית אמריקנית
סגן ראש ה-FBI לשעבר: טראמפ התנהג כמו ראש ארגון פשע

שטרות של 100 אירו. ראובן קסטרו
שטרות של 100 אירו/ראובן קסטרו

היוזמה נועדה לחלץ אנשים מהעוני ולתת להם זמן לחפש עבודה כשהם נהנים מרשת ביטחון קבועה ובכך יש להם את הזמן לרכוש את הכישורים הדרושים להם. מדיניות דומה מיושמת גם בכפר במערב קניה, שם מקבלים האזרחים הכנסה של 22 דולר מדי חודש, וגם ממשלת איטליה והעיר אוטרכט בהולנד עובדות על פרויקט דומה.

אחד הגורמים שעורר מחדש את הרלוונטיות של הרעיון הוא תהליכי האוטומציה, שבמסגרתם יותר ויותר עבודות עוברות לידי מכונות ורובוטים. למרות הפופולריות המחודשת של ההכנסה הבסיסית הקבועה, לא מדובר ברעיון חדש וסר תומאס מור הציע אותה כבר לפני 500 שנה בספרו "אוטופיה".

המדיניות הפינית, שממשלת המרכז-ימין קיוותה שתיצור רפורמה במדיניות הביטוח הלאומי, גררה התעניינות בינלאומית, אך התוצאות שנחשפות בסופה של תקופת הניסוי מעלות סימני שאלה לגבי יעילותה. אחד המשתתפים אמר לרשת BBC: "עדיין אין לי עבודה. אני לא יכול להגיד שהכנסה בסיסית שינתה את החיים שלי. אוקיי, מבחינה פסיכולוגית כן, אבל מבחינה פיננסית - לא כל כך".

החוקרים עדיין מנתחים את התוצאות שצפויות להתפרסם בדוח מקיף בשנת 2020. "לא מדובר בהצלחה או בכישלון. מדובר בעובדות חשובות שנותנות לנו מידע שלא היה לנו", אמרה מיסקה סימניינן, אחת מהחוקרות שעומדות מאחורי הפרויקט הפיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully