וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מקווים שהמחלוקות ייפתרו": הסתיימה שביתת עובדי עיריית חיפה

9.2.2019 / 23:56

עובדי עיריית חיפה יחזרו מחר לעבוד - כך הוחלט במהלך דיון שהתקיים בבית הדין האזורי בחיפה. הדיון התקיים בגין עתירה שהגישה עיריית חיפה נגד ועד העובדים שלה ונגד ההסתדרות, בדרישה שישיב את העובדים לעבודה סדירה. "הצדדים ייכנסו למו"מ על מנת לפתור את המחלוקות"

יואב איתיאל

עובדי עיריית חיפה יחזרו מחר לעבוד - כך הוחלט היום (שבת) במהלך דיון דחוף שהתקיים בבית הדין האזורי בחיפה. "עובדי העירייה חוזרים מחר לעבודה והצדדים ייכנסו למשא ומתן אינטסיבי על מנת לפתור את המחלוקות ביניהם", אמר ארנון בר דוד מזכ"ל הסתדרות המעו"ף (הסתדרות העובדים הכללית החדשה), והוסיף כי הוא "מקווה שמחר בבוקר ייפתח דף חדש בעיר חיפה".

"הכל טוב", אמרה ראש העיר עם צאתה מהאולם למחיאות כפיים של תומכיה בתום שעתיים וחצי של דיון, "יש לנו שבוע להתחיל לעבוד, יש לנו הרבה עבודה. אני מאמינה שבקרוב יחזרו לטפל בזבל ברחובות ויחזרו לגני הילדים", הוסיפה. החל ממחר בבוקר ינתנו כל השירותים העירוניים כסדרם.

הדיון התקיים בגין עתירה שהגישה אתמול עיריית חיפה נגד ועד העובדים שלה ונגד הסתדרות המעו"ף, בדרישה שישיב מיד את העובדים לעבודה סדירה, ששובתים מאז יום רביעי. לטענת העירייה, על העובדים "לחדול לאלתר מניסיונותיהם הכוחניים לכפות על עיריית חיפה את דרישותיהם ולהסב נזק בלתי מידתי לתושבי העיר".

לקריאה נוספת בנושא:
משאיות זבל בעירייה ואשפה ברחוב: השביתה שמסעירה את חיפה
שביתה בגני הילדים גם היום: עיצומי עובדי עיריית חיפה נמשכים

עינת קליש רותם ראש העיר חיפה בבית הדין האזורי בחיפה 9 בפברואר 2019. יואב איתיאל
ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם בבית המשפט, היום/יואב איתיאל

את הדיון קיים השופט אלכס קגן, ונוכחת בו ראש העיר עינת קליש רותם. הוא מתקיים על מנת לקדם משא ומתן בין הצדדים, שהגיע למבוי סתום. במהלך הדיון אמר קגם לעובדים כי הוא "לא מבין על מה אתם שובתים. כשמשביתים אז צריך משהו חמור, שעל הסקאלה הוא קיצון. תצביעו על משהו קונקרטי". עוד אמר כי עליהם לתת הזדמנות לראש העיר.

יו"ר ועד העובדים דוד וקנין אמר כי הם "צריכים להתמודד עם אמירות ראש העיר כמו 'ריקבון מחשבתי', 'אני לא גננת', או 'אחת-שתיים-שלוש מי קופץ בראש'. ראש העיר אומרת לעובדים 'אתם רקובים' ואני צריך להתמודד עם זה".

השופט אלכס קוגן ציין כי "אני לא רואה מה עילת השביתה חוץ מהפוסט ואמירות קשות לכאורה. צריכה להיות הפנמה. ההפנמה צריכה להיות דו-סטרית. אולי לא לצאת בפוסטים מסוימים. אולי זו העילה האמיתית, אבל העובדים צריכים להפנים שיש ראש עיר חדשה".

עוד באותו נושא

שביתה בחיפה: בתיה"ס היסודיים והגנים לא נפתחו בעקבות העיצומים

לכתבה המלאה
עו"ד ארנה לין (מימין) ועו"ד ימית קליין יועמ"ש העירייה בבית הדין האזורי בחיפה 9 בפברואר 2019. יואב איתיאל
עו"ד ארנה לין/יואב איתיאל

"לא יכולה להיות ראש עיר יותר סוציאליסטית ממני", הכריזה קליש רותם, שטענה כי מוציאים את התבטאויותיה מהקשרן. עוד אמרה כי דלת לשכתה פתוחה בפני יו"ר הוועד ואנשיו שעמם ניהלה כבר פגישות רבות כמו גם "עשרות פגישות עם כל מחלקות העירייה". היא טענה בפניו שנאמרו עליה כמה אמירות שלא היו ולא נבראו. "המילה פרזיטים מעולם לא יצאה מהפה שלי", אמרה. "אני לא יודעת איך מפרשים אותי, האשימו אותי בכל מיני דברים וזה מקומם".

עובדי העירייה שבתו בגיבוי ההסתדרות, בטענה כי ראש העיר לא מכבדת את ההסכמים עמם ואת ההתחייבויות שהיו להם עם ראש העיר הקודם, יונה יהב. הם לא מפנים את האשפה, לא מנקים את בתי הספר וגורמים להשבתה של בתי הספר היסודיים וסייעות חינוכיות לא מופיעות לגני הילדים. כמו כן, עובדי משרד העירייה לא מתייצבים לעבודה ולא נותנים שירות לתושבים. בחודש שעבר כבר הכריזו על סכסוך עבודה.

העירייה הגיבה לשביתה הכללית ברשתות החברתיות טוויטר ופייסבוק טענה כי העובדים: "עדיין חיים בשנות השבעים, והם חושבים שמשא ומתן אלים הוא הפתרון". בטוויטר כתבה העירייה: "אתם יודעים מה הם רוצים? גם אנחנו לא".

אבל, בפנייה לבית המשפט מציינת העירייה בדיוק את הנושאים שבמחלוקת, בהם עומס עבודה, פרסום מכרזים, מתן קביעות לעובדים, קליטת עובדים וקידום בדרגות.

לטענת העירייה, חלק מהדרישות "נוסחו מכוון בצורה כוחנית, המבקשת למסור לנציגות העובדים דריסת רגל בנושאים ובתחומים השמורים למעסיק בלבד" וכן כי לא מדובר במאבק על זכויות שנפגעו, אלא כי "מדובר בסכסוך 'התקפי' מצד העובדים שמבקש להגיע להישגים ביחסי העבודה הקיבוציים".

שביתת עיריית חיפה, 6 בפברואר 2018. יואב איתיאל
פחים מלאים בחיפה בשל השביתה, ביום רביעי/יואב איתיאל

העירייה סברה כי "למרות מענה מהיר וענייני של ראש העיר החדשה לטענות העובדים, לרבות היענות לדרישותיהם בחלק מהנושאים, בחרה נציגות העובדים להסלים את המצב ולהכריז על סכסוך עבודה". עוד טוענת העיירה כי במגעים שהתקיימו בין הצדדים אף במהלך השביתה חלה התקדמות ניכרת.

להליך זה שכרה היועצת המשפטית של העירייה עו"ד ימית קליין את שירותיה של עו"ד ארנה לין, נכדתו של ראש העיר המיתולוגי המנוח, אבא חושי. בפנייתן לבית הדין טענו השתיים כי הסכסוך החל בהחלטת נציגות העובדים "ליצור באופן מלאכותי" משבר ביחסי העבודה בעירייה, באמצעות העלאה מרוכזת של דרישות בנושאים שונים, פחות מחודשיים לאחר כניסת ראש העיר החדשה.

לבית הדין מסרה העירייה כי שביתת העובדים "נעדרת כל עילה לגיטימית שבדין, באשר רוב עילות סכסוך העבודה שעליו הכריזה נציגות העובדים קיבלו מענה נרחב מצד העירייה, וחלקן מהוות דרישות מהעירייה בנושאים המצויים בליבת זכויות המעביד הניהולית שלה". לטענתה, העובדים בחרו להפעיל את "נשק השביתה" בעיצומם של המגעים בין הצדדים, וללא כל התרעה מראש בדבר עיתוי השביתה או היקפה, בניגוד לכללים שנקבעו בפסיקה. טוענת: "חוסר תום לב בולט בהתנהלותם".

שביתת עיריית חיפה, 6 בפברואר 2018. יואב איתיאל
שלט המודיע על השביתה בעיריית חיפה/יואב איתיאל

סיעת "החזית החיפאית" של חד"ש במועצת חיפה מסרה בהודעה כי היא "תומכת בזכויות עובדים בכלל, בזכויות עובדי עיריית חיפה, בזכות להתארגנות עובדים ובזכות השביתה כזכות יסוד וכחלק ממאבק צודק", וכן כי היא "תומכת בהעסקה ישירה ובצמצום העסקה קבלנית במגזר הציבורי בכלל ובעיריית חיפה בפרט. העסקה קבלנית וזמנית היא מתכון לחוסר ביטחון כלכלי ותעסוקתי, ניצול עובדים, נפוטיזם ושחיתות".

עם זאת, הוסיפה הסיעה כי היא "רואה חשיבות לוודא כי אופן הקבלה וההעסקה הוא תקין, שקוף וחוקי, ואינו טומן בחובו תופעות שפוגעות בעובדים עצמם ובציבור התושבים משלמי הארנונה". חד"ש "קוראת למציאת פתרון מיידי - פתרון שיבטיח את זכויות העובדים מחד ואת רווחת תושבי העיר חיפה מאידך".

(עדכון ראשון: 17:32)

זבל בחיפה בשל שביתת עובדי העירייה 9 בפברואר 2019. יואב איתיאל
זבל בעיר התחתית בחיפה בשל השביתה, היום/יואב איתיאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully