וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאיות זבל בעירייה ואשפה ברחוב: השביתה שמסעירה את חיפה

6.2.2019 / 13:15

ראשת העיר חיפה הודיעה שלא תיכנע למחאת ועד העובדים על הפגיעה בתנאי העסקתם, בעוד שהאחרון פתח בשביתה כללית בעיר. התושבים תמימי דעים לגבי המפגע הבריאותי, אך חלוקים לגבי האשמים. "הוועד פוגע בתושבים", אמר אופיר ואילו דודו טען ש"יסבול כמה שצריך במאבק הצודק"

יואב איתיאל

"לא אכנע לוועד", אומרת ראש העיר חיפה עינת קליש רותם מול ההסלמה בעיצומי העובדים, השובתים היום (רביעי) ומול משאיות הזבל שהציבו לה ברחבת בניין העירייה ושחוסמות את הכניסה הראשית.

בציוץ בטוויטר התנצלה ראש העיר בפני התושבים על הסבל הנגרם להם, הבטיחה כי היא מחויבת להם והכריזה: "זו האחריות שלי. הבטחתי להוריד את הארנונה שהיא הכי גבוהה בארץ וזה מחייב להפסיק לנפח את המנגנון העירוני בג'ובים. המחיר: הוועד נלחם בי ואתם משלמים את המחיר".

יו"ר ועד העובדים, דוד וקנין העומד בראש 5,500 עובדי עיריית חיפה הכריז בינואר על סכסוך עבודה בגיבוי של יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר דוד ויו"ר מרחב חיפה בהסתדרות, משה מזרחי. ההכרזה מאפשרת לו את השביתה הכללית היום בחיפה. ועד העובדים מאשים את קליש רותם כי אינה מכבדת הסכמים קיבוציים ואף גורמת לעומס חריג על העובדים. ראשת העיר מצידה טוענת כל העניין הוא בכלל ''תרגיל של משרד יח''צ תל אביבי".

שביתת עיריית חיפה, 6 בפברואר 2018. יואב איתיאל
שלט המודיע על השביתה בעירייה/יואב איתיאל

עובדי עיריית חיפה שובתים, חוץ מעובדי החינוך המיוחד ועובדי בית חולים בני ציון שיפעלו כרגיל. השביתה היא שביתת אזהרה ל- 24 שעות. "חווינו מתקפה חסרת רסן מצד ראש העיר נגד עובדי העירייה, דבר שלא הותיר לנו כל ברירה אלא לפעול בכל הכוח כדי לשמור על כבודנו ועל ביתנו", הודיע וקנין לעובדים במסרון ששלח להם, "כל מה שאנחנו מבקשים זה לשמור על הקיים ללא פגיעה בציבור העובדים ובתנאי העסקתם". קליש רותם טוענת שהעיצומים נגדה החלו כבר לפני כמה ימים, ואנשיה זימנו תקשורת כדי להוכיח שהם מופנים כלפיה אישית, שאת פחי האשפה בבניין שלה בשכונת רמת ספיר לא מפנים ואילו אצל אחרים שיגרה.

לגרסה הזו אין סימוכין. "גועל נפש", אומר גם תושב שכונת הדר הכרמל דודו מגן בן ה-35, מתורגמן עצמאי. "אני נחרד מכמויות האשפה אצלנו, היכן שהסירחון מורגש מאוד כבר כשבוע, מאז התחילה 'השביתה האיטלקית'. ראשת העיר לא לבד בעניין הזה ושלא יספרו סיפורים שרק מול הבית שלה לא מפנים זבל". אבל, הוא מבקש להדגיש: "אני מקבל את זה בהבנה ומביע סולידריות עם העובדים השובתים בצדק ומוכן לסבול כמה שצריך".

עוד באותו נושא

עובדי חיפה השביתו את הגנים: "לא עסק פרטי של קליש רותם"

לכתבה המלאה
שביתת עיריית חיפה, 6 בפברואר 2018. יואב איתיאל
משאיות הזבל חוסמות את הכניסה לרחבת העירייה, היום/יואב איתיאל

אופיר שכנר, 40, עצמאי שנותן שירותי הנדסה, מנסה לשרוד את היום. טלי, אשתו, 36, ילדה בשבת בניתוח קיסרי בבית החולים בני ציון. למרבה המזל, הוא אינו מושבת וטלי עדיין במחלקת היולדות שם. אופיר צריך לדאוג היום גם לכל הסידורים לשובה הביתה ובלי הגן לקטן, הוא מושבת. "אני במבצע סבתא", הוא אומר, אחרי שהפעיל את אמא שלו, רופאה ברמב"ם שתיאלץ להישאר בבית כדי שהוא יוכל לדלג בין כל המטלות שנועדו לו להיום.

"אמא שלי צריכה לוותר על יום עבודה, אני גם, וכל זה בגלל שלא מתאים לו ליו"ר הוועד אדון דוד וקנין שראש העיר עושה שינויים. הוא פוגע לי בחופש העיסוק ופוגע לי ישירות בפרנסה. עד שקליש רותם לא באה והודיעה שיותר לא תהיה העסקה של בני משפחה, אף אחד לא התלונן". שכנר, שהיה מס' 8 ברשימת קליש ולא נכנס למועצת העיר, הוא תומך נלהב שלה ושל מהלכיה, "יש פה ועד ששולט בחיים שלנו באמצעות שליטתו בעובדים ושצריך לעשות חושבים. הוא לא יכול לטפס על גב התושבים".

שביתת עיריית חיפה, 6 בפברואר 2018. יואב איתיאל
"ראש הוועד פוגע לי בחופש העיסוק". זבל שלא נאסף בחיפה, היום/יואב איתיאל

הסכסוך בין ראשת העירייה לבין יו"ר ועד העובדים, הפך לפומבי בהופעה הראשונה של קליש רותם באירוע שבתרבות בעיר, שם היא תקפה את עיריית חיפה כשאמרה: "את הריקבון המחשבתי המטורף שיש שם אי אפשר להתחיל להבין". היא ניסתה לרכך אמנם מיד אחר כך ואמרה כי ידיהם של העובדים "כבולות וקשורות", אבל זה היה מאוחר מדי. הדברים נרשמו וצוטטו בהרחבה.

מאז, היו התבטאויות קשות גם של יו"ר ועד העובדים, וקנין. הוא טען מולה כי היא "בפאניקה" וכי דבריה "שיסוי, הסתה ומלל שמתחרה ברדידותו בים המלח". הוא הודיע: הגשנו דרישות צנועות שבשום עירייה במערב כלל לא נדרשים לבקש. מדובר בסוגיות של ניהול תקין ורציף: תקן למצילים שלא יוכלו לפתוח את עונת הרחצה, סייעות בגני ילדים וכמובן דרישה בלתי מתפשרת להחזיר את עובדי התברואה שפוטרו, אותם עובדים שמרוויחים עשירית מראש העיר, הדוקטור משווייץ שאוהבת לצלם דרינקים למרגלות האלפים ולהטיף מוסר".

"עירייה היא לא עסק פרטי של ראש עיר"

הוא הוסיף כי "לא מעניין אותנו אם הציבור החיפאי יקיא אותה מקרבנו בעוד כמה שנים" וכי את ועד העובדים מעניין "לשמור על השקופים, הנרמסים, שזורקים אותם מתחת לגלגלי הביריונות השלטונית בשביל ציוצים בטוויטר". לדבריו: "עירייה היא לא עסק פרטי של ראש עיר. אם האדריכלית האליטיסטית רוצה להתעסק בעובדים עניים במקום בחינוך, תעסוקה, תשתיות, כלכלה, תרבות וספורט, זה עניינה ואם 'הדוקטור משווייץ' רוצה למנות את אויבי ישראל לתפקידים רגישים בעירייה, למנות עברייני בניה למקבלי ההחלטות ולריב עם שרי הממשלה זאת זכותה". הוא איים: "נעדכן בקרוב במהלכים שילמדו את קברניטי העירייה שיעור בדרך ארץ ובמגבלות הכוח והשררה".

"נכון שהתהליך שעינת קליש-רותם מובילה הוא רדיקלי, אבל זה ניתוח הכרחי אחרי 15 שנה של הזנחה", אומר שכנר, "על המצע הזה היא נבחרה והיא מחויבת לציבור שבחר בה להוביל שינוי בעיר".

שביתת עיריית חיפה, 6 בפברואר 2018. יואב איתיאל
המשאיות מול פתח בניין העירייה/יואב איתיאל

"בטח שזה מפריע", אומר אחד מבעלי העסקים ברחוב השוק של ואדי ניסנס נוכח הזבל שמילא את מכולות האשפה וגולש מהן, "זה אזור של עסקי אוכל. הזבל יביא מחלות, עוד מעט ייתחמם מזג האוויר וירגישו את הסרחון. פנינו לפקחים בעירייה אבל הם אומרים שאין מה לעשות. שביתה".

"נהפוך את הלימון ללימונדה", אומר ברחבת העירייה מול משאיות האשפה עוזר ראשת העיר, ניר שובר המפנה להודעת העירייה לתושבים. מצטערים על אי הנוחות, כולנו יודעים שזה למען עתיד טוב יותר לעיר. בינתיים, אם אתם לא יודעים מה לעשות עם הילדים, סידרנו לכם מוזיאונים וגן חיות חינם בהצגת תעודת זהות מבקשים את סבלנותכם ואמונכם. באנו לעשות שינוי". ראש העיריה בלשכתה בבניין הראשי של העירייה. משלחת מטעמה, בראשה נחשון צוק, סגנה וממלא מקומה, נמצאת כעת בלשכתו של יו"ר ועד העובדים בבניין ברח' חורי הסמוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully