וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם רק היו שומעים את ההקלטות של מרגול": "האינסטלטור" של המשטרה מדבר

9.2.2019 / 14:43

יו"ר הקואליציה שהאדים והמיליארדר הישראלי שנחשף, הביטחוניסט שקישקש והזמרת שסגרה עסקה מנצחת: אבשלום אחרק פורש אחרי עשרות שנים במשטרה, ולא מעט עבריינים יכולים עכשיו לחייך

חוקר יחא בדימוס - אחרק אבשלום 29 בינואר 2019. ראובן קסטרו
אין ללכת הביתה. אחרק/ראובן קסטרו

ח"כ דוד ביטן ישב בחדר החקירות של היחידה הארצית לחקירות הונאה בלוד מול סגנית-ניצב לילית טאובר - ושתק, בדיוק כפי שעשה במרבית החקירות קודם לכן. כמה דקות חלפו, וראש צוות החקירה בעניינו קמה וביקשה מהנחקר לעבור איתה לחדר הסמוך. הדלת נפתחה, וביטן הבחין ברב-פקד אבשלום אחרק, ולצדו בני שלום, נחקר אחר בפרשה. אחרק פקד על ביטן לשבת מולם.

ביטן סובב את ראשו לעבר טאובר ושאל אותה בעצבנות: "מי הבחור?"
טאובר השיבה: "זה החוקר שלך עכשיו"
ביטן פנה לאחרק בצעקות, אבל דבריו שוסעו במהירות: "את ההצגות תעשה בכנסת, כאן אתה נחקר"

אחרק החל את דרכו במשטרה כשוטר תנועה וסיור במרחב ירקון, והפך עם השנים לאחד החוקרים המובילים בארגון, ולאיש הכי מפחיד וצבעוני ביחידת להב 433. "אתה חוקר אותי הרבה יותר גרוע מהק.ג.ב", הטיח בו פעם הקבלן שבנה את ביתו של אריה דרעי בספסופה, ו"זכה" בעברו להיכנס לחדרי החקירות המאיימים ברוסיה. אחרק לקח את זה כמחמאה. "אני חוקר עקשן. לא עוזב אותך, אין דבר כזה לעבור לשאלה הבאה", הסביר לוואלה! NEWS בריאיון מיוחד לקראת פרישתו, "עד שהוא לא עונה, אני לא עוזב. אין ללכת הביתה, לא הוא ולא אני. אם צריך, אני חוקר גם לתוך הלילה. לא ממהר לשום מקום".

הפגנת נגד להפגנה נגד השחיתות בפתח תקווה שאורגנה על ידי אנשי ליכוד, 5 באוגוסט 2017. ראובן קסטרו
לא סותם את הפה. ביטן/ראובן קסטרו

החומרים הרבים שהצטברו במהלך חקירת ביטן, וגיוס עד המדינה בתיק, לא עזרו בתחילה, והובילו לעשרות שעות עקרות מול האיש החזק בקואליציה לשעבר. הוא שתק, החקירה נתקעה ואפילו החוקרים החלו לחשוש כי דברי העד אינם "סגורים" עד הסוף. אז הוזעק אחרק.

"המידע היה שביטן קיבל שוחד מקבלן ומבעלי רשת מרכולים ענקית, אבל לא הייתה התקדמות בחקירה", שיחזר. "אני הייתי האינסטלטור של יאח"ה, כשנתקעים קוראים לי לפתוח את הסתימות. הביאו לי את הבחור, בני שלום, שידענו שהוא מעורב. דיברתי איתו והוא סיפר שקיבל את ההמחאות, 'הלכתי עם הצ'קים לעמותה, הפקדתי וקיבלתי בתמורה מזומן שהעברתי לביטן'. אחרי שהוא הודה, הלכתי ללילית עם החומר ואמרתי לה: 'תביאי לי עכשיו את ביטן, אני הולך לעשות לו עימות, אבל מרגע שהוא נכנס לחדר רק אני מדבר איתו'".

ביטן הוכנס לחדר, הבין שמדובר בעימות עם הנחקר הנוסף ושאל אותו בעצבים: "מה, הוא איים עליך?". שלום השיב בשלילה, ביטן האדים והתחיל לצעוק. "כל פעם שהצוות של החקירה רואה אותי, הם אומרים 'אחרק, קלקלת לנו, הוא לא סותם את הפה'. זה טוב. הוא מאשר את העובדות, ורק נותן להן פרשנויות", צוחק החוקר. להערכתו, תיק ביטן יסתיים בכתב אישום בגין שוחד, "הסיפור הזה זעזע אותי, אך שאלת מיליון הדולר היא מה הוא עשה עם הכסף, ועל זה אין לנו תשובה".

אח"י שוחד

יום שחור לאנשי סודו של נתניהו

לכתבה המלאה
מרגול בהופעה ברידינג 3. נמרוד סונדרס
מושכת אש. צנעני/נמרוד סונדרס

אחרק התגייס למשטרה לאחר שירותו הצבאי, יחד עם ברונו שטיין, לימים מפקד מחוז מרכז במשטרה. "היינו שוטרי סיור בתל אביב, ואז שלחו אותי לחקירות של המרחב ומוניתי לטוען המעצרים בבית המשפט. את כל העבריינים שנעצרו מהעיר היו מביאים אליי", סיפר, תוך כדי מבט על קיר התעודות הממוסגרות במשרדו - ובהן תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר-אילן. "כל זה למדתי במשטרה, תוך כדי שירות". לאחר כמעט עשרים שנה, הסביר, "אבי נוימן ואפרים ברכה ז"ל לחצו ושכנעו אותי לצאת לקורס קצינים. הם אמרו לי שאני מתבזבז". הוא חזר, הפך לקצין חקירות בתל אביב, ניהל תיקי רצח, שוד ואונס - ואז הגיעה ההצעה הקסומה: מעבר ללהב 433, והתמקדות בפרשות הגדולות והמשמעותיות ביותר בישראל.

"עד היום כועסים עליי בעדה התימנית", צוחק אחרק כשהוא מתאר את השתלשלות האירועים בפרשת מרגלית צנעני. "אומרים לי: למה עשית לה את זה, איך לא התביישת לעצור בחורה מהמגזר שלנו?". לדבריו, חקירת הזמרת החלה במקרה, היות וצנעני לא הייתה אחד מיעדי החוקרים שהאזינו לבכיר בארגון הפשע של שלום דומרני. צנעני הגיעה לביתו של דומרני לשיחת הבוררות עם האמרגן אסף אטדגי. במשטרה הבינו שיש קושי לחדור בצורה שקטה לביתו של דומרני ולהציב בו מערכות האזנה, וידעו גם שאטדגי יחשוש למסור עדות. לכן, החליטו החוקרים להציב האזנה לטלפון של הזמרת. הפגישה הסתיימה, היא יצאה מהבית, נכנסה למכוניתה והתקשרה לבנה, בשיחה שתיארה בפרטי פרטים את כל מה שהתרחש במפגש הבוררות. זה הספיק לחוקרים.

צנעני "הלכה לכיוונים לא נכונים", כהגדרת אחרק. "למרגול היה סכסוך, והיא יכלה לפתור את זה. היא אוהבת כוח ומושכת אש", הסביר, "אבל בסוף היא עשתה צעד חכם ושמעה לסנגור שלה ששי גז. היא סגרה עסקה עם הפרקליטות, לא ניהלה משפט והוציאה צו איסור פרסום על חומרי החקירה, כחלק מהעסקה. אם היו שומעים את ההקלטות, עם ישראל לא היה יכול להסתכל עליה".

"שברתם את ביצת הזהב"

הפרשה החדשה שבה מעורב אריה דרעי, עם זאת, מעוררת באחרק תגובות שונות. "התיק הזה היה אובססיה של גורם בפרקליטות שמחפש כותרות ורוצה להתקדם", תקף. "דרעי הוא לא צדיק, הוא עשה דברים, אבל להגיד שזה תיק שוחד זה רחוק מאוד. עשו לו חקירה, קרעו אותו, הפרקליטות עברה על כל מסמך. יש פה עבירות מסים ואחרות, אבל לא שוחד". הוא מגלה לראשונה על מחלוקת שהייתה לו מול הפרקליטות בתיק, ומתאר סיטואציה שבה נחקר שכבר הסכים לשתף פעולה נפגע בכל זאת. "דיברתי בנועם עם משה עידן. הוצאתי ממנו הודאה, ואז הגיעו אנשי רשות המסים והפרקליטות, הוציאו צווים ולקחו מהמשרד שלו את כל התיקיות והמסמכים של החברה. האיש בא ואמר לי: 'דיברתי איתך, עניתי על הכול, מסרתי הכול. למה לעשות לי את זה? איך אני יכול להמשיך לעבוד? התיקים שלקחתם לא קשורים לפרשת דרעי, זה של לקוחות אחרים'. הלכתי לראש המפלג ואמרתי לה: 'מה, השתגעתם? הבאתי לכם ביצת זהב ואתם שוברים אותה'. בפרקליטות האמינו שהם יחרימו את הקלסרים, יגרמו לו לאבד את העבודה וכך הוא יילחץ וימסור עוד מידע, אבל לא היה צורך בעוד לחץ על האיש", תיאר.

שעות ארוכות מול האחים דרעי בחדר החקירות גיבשו אצל אחרק דעה נחרצת על חלוקת התפקידים ביניהם. "אריה הוא שועל פוליטי אבל כישלון עסקי", סיפר, "הוא הרוויח רק 200 אלף שקלים בתשע השנים שעברו מהרגע שיצא מהכלא ועד שנבחר שוב. אחיו שלמה הוא המוח, בחור מבריק, איש חכם מאוד. הוא יודע לעשות עסקים ועשה את אריה אדם עשיר. שאלתי את שלמה: 'למה נתת לאריה שלושה מיליון שקלים?'. הוא אמר לי: 'ביני ובין אריה יש מערכת מיוחדת'. התעקשתי: 'אבל יש לך אחים נוספים'. הוא השיב ישר: 'אתה לא תבין את זה'".

חוקר יחא בדימוס - אחרק אבשלום 29 בינואר 2019. ראובן קסטרו
חוקר עקשן. אחרק/ראובן קסטרו

אחרק השתתף גם בתיק "ישראל ביתנו", וחקר את מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול יאיר גלר. "היה לי רע. ישב מולי אל"מ במילואים, מלח הארץ שעשו לו תרגיל, והכול בגלל פאינה קרשנבאום. היא ורמי כהן, שהיה חבר שלו מהצבא, תפרו לו את התיק. הם עשו עליו קומבינות והוא לא ידע להתנהל. הוא איש תמים, בא לא מוכן לחקירה, דיבר שטויות ואכל אותה. הוא רחוק מלהיות מושחת, לא עשה עבירה פלילית ולכן המלצנו להעמיד אותו לדין משמעתי בנציבות. פאינה זה סיפור אחר לגמרי", הסביר.

בנוסף, חלפו מול עיניו גם חלק מ"כוכבי" פרשת הצוללות, ואחד מהם הותיר רושם מיוחד עליו. "עוד לפני שתיק 3000 נכנס לעבודה, אבריאל בר-יוסף נחשד בקבלת שוחד מאיש עסקים גרמני, כדי לקדם הבאת אוניית גז במקום הנחת צינור גז ממאגרי הגז הישראלים", הסביר. "זה היה אחד הנחקרים הכי נודניקים. הוא אכל לי את הראש. קראנו לו 'הקשקשן', כל שאלה פשוטה הוא היה מתפלסף. אם אדם כזה היה המשנה לראש המל"ל, אנחנו בבעיה. הוא שיקר לנו בחקירה וניסה לשים את אשתו כ'קוף' בפרשה. אמרתי לו: 'מה אתה חושב שאתה עושה, אנחנו מטומטמים? אשתך לא יודעת אנגלית, ואתה מחתים אותה על חוזה של שישה מיליון יורו?".

אחרק "תולה את המדים" לאחר עשרות שנים של מאבק בפשע. הצעד הבא: חציית הכביש, פתיחת משרד עורכי דין והגנה על עברייני הצווארון הלבן, שבהם נלחם עד לא מזמן. הלקוחות כבר עומדים בתור. כולם מעדיפים שהאינסטלטור מלהב יגן עליהם עכשיו. כמתנת פרידה למדינה, הותיר אחריו תיק ממתין להכרעה, נגד המיליארדר בני שטיינמץ, שעשוי להכניס למדינה מאות מיליוני דולרים, על בסיס ההצלחה בגבייה ראשונה של עדות מהאיש הכי קרוב אליו, שסיפר באופן מפורט על המערכת הפיננסית שלו, ויאפשר כעת התערבות של רשות המסים. "מצאנו את האקדח מהמערכה הראשונה", הסביר אחרק בבית המשפט.

חוקר יחא בדימוס - אחרק אבשלום 29 בינואר 2019. ראובן קסטרו
הקשקשן אכל לי את הראש. אחרק/ראובן קסטרו

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר בתגובה כי "במסגרת ליווי החקירה ייעצה הפרקליטות ליחידות החוקרות כבכל תיק במקצועיות, ללא משוא פנים וללא שיקולים זרים. החקירה בעניינו של השר דרעי נוהלה על ידי המשטרה ורשות המסים, בפיקוח היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה.

"החלטות בסוגיות של תפיסת חומרים בשלב החקירה - בכלל, ובמקרה זה בפרט - מצויות במסגרת שיקול דעתן המקצועי של היחידות החוקרות ומבוצעות בהתאם להוראות הדין ומתוך שאיפה לחתור לחקר האמת. יודגש כי על הנחקר משה עידן לא הופעל כל לחץ כנטען. המסמכים אשר נתפסו ממנו הוחזרו לו, למחרת היום.

"פרסום הדברים, שאינם משקפים את התנהלות החקירה, בסמוך לעזיבתו של אחרק את המשטרה, מקומם ומעורר תהייה".

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "מדובר בחקירה המתנהלת בלווי הפרקליטות, במשותף עם יח"א, באופן מקצועי וענייני וללא משוא פנים. ככלל, איננו נוהגים להתייחס לפרטים מחקירות מתנהלות אך יצוין שאין כל שחר לטענות המועלות בפנייתכם".

פרקליטה של פאינה קירשנבאום, עו"ד גיורא אדרת, מסר בתגובה כי "חבל שקצין משטרה רק פושט את מדיו ורץ לתקשורת עם מידעים כביכול שהגיעו אליו מתוקף תפקידו. אין שחר לדבריו - גברת קירשנבאום לא הועמדה לדין בפרשת הרשות למלחמה בסמים - נושא שנחקר ונסגר, וגם גלר לא הועמד לדין. מקווה שבדבריו של אחרק אין משום הוצאת דיבה שתאלץ מיצוי זכויות על פי דין".

(עדכון ראשון, 7.2, 17:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully