וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתיב הפעולה והמילוט של איראן: ישראל עוקבת אחרי הנעשה בעיראק

4.2.2019 / 22:00

בבית הלבן מבינים שכדי לחנוק את איראן כלכלית ומדינית יש להפעיל לחץ גם דרך עיראק, דרכה היא פועלת ומפלסת את שביל הבריחה מול הסנקציות נגדה. כשבטהראן לוחצים על הפרלמנט העיראקי להביא לסיום נוכחות ארה"ב - השת"פ בין המודיעין הישראלי והאמריקני הדוק יותר מתמיד

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצהיר אתמול (ראשון) כי הוא רוצה לשמור על נוכחות צבאית בעיראק גם אחרי הנסיגה מסוריה על מנת לעקוב מקרוב אחרי איראן. הכרזה זו גררה אחריה תגובות מאיימות של מיליציות שיעיות נגד הנוכחות האמריקנית בעיראק, בה החל דעאש לפעול לראשונה.

מומחים לענייני המזרח התיכון אמרו לוואלה! NEWS כי המיליציות השיעיות בפיקוד כוח קודס האיראני הגבירו לאחרונה את החיכוך עם צבא ארצות הברית, שיוצא לסיורים ברחבי עיראק. בחלק מהמקומות קוראים לעברם קריאות גנאי, מיידים אבנים ואף סוגרים צירים במטרה להקשות על פעילותם. על פי ההערכות, האיראנים מאותתים לכוחות האמריקניים כי השלב הבא נגדם יכלול ניסיונות לבצע פיגועים.

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ: "נשמור על כוחות בעיראק כדי לפקוח עין על איראן"
שרפו טנקים וכלי רכב: מפגינים כורדים הסתערו על בסיס טורקי בעיראק
דיווח: ארה"ב הבהירה שלא תתערב אם ישראל תתקוף בעיראק

טראמפ בביקןר בבסיס חיל האוויר האמריקני בעיראק 26.12.18. רויטרס
טראמפ בביקור בבסיס חיל האוויר האמריקני בעיראק, דצמבר/רויטרס

בשנים האחרונות הגבירה איראן באופן אגרסיבי את השפעתה על מוקדי הכוח בעיראק. אחד המוקדים הוא הממשלה בבגדאד, שמנסה לייצב המדינה ולתמרן בין האינטרסים המקומיים לאינטרסים המדיניים מול וושינגטון, שמסייעת בשיקומה ותומכת בביטחונה. אחד המבחנים המשמעותיים ביותר עבור איראן בא לידי ביטוי בדיון שמתקיים בימים אלה: ניסיונות משטר האייתולות בטהראן לדחוף את הפרלמנט העיראקי, בדגש על חבריו השיעים, להביא לסיום הנוכחות האמריקנית במדינה.

כוחות קודס, בפיקודו של קאסם סולימאני, משקיעים משאבים רבים בפעילות ברחבי עיראק, מתוך ראייה כי מדובר במקום גיאוגרפי חשוב ביותר לייצוא המהפכה האיראנית. בארות הנפט וכושר הייצור אינן הסיבות היחידות לכך, אלא גם משום שיותר מ-60% מהאוכלוסייה העיראקית היא שיעית, מה שמסייע לה להגביר את ההשפעה האזורית ולהדק את שיתוף הפעולה.

אינטרס נוסף הוא השירותים שמעניקה איראן למחוזות בעיראק בתחום המים, החשמל וכדומה. כמו כן, קיים חשד כי קשרי הגומלין בין שתי המדינות מאפשרים לאיראן לחמוק מהסנקציות גם באמצעות ייצוא נפט דרך עיראק. לשם כך קיימת נוכחות איראנית מובהקת במחוזות רבים במדינה השכנה.

עוד באותו נושא

נשיא עיראק: "טראמפ לא ביקש את רשותנו לפקוח עין על איראן"

לכתבה המלאה
הגבול האיראני-עיראקי והגבול הסורי- עיראקי לכתבה של בוחבוט. עיבוד תמונה
הגבול האיראני-עיראקי והגבול הסורי- עיראקי לכתבה של בוחבוט/עיבוד תמונה

בבית הלבן היו רוצים מאוד לראות את קריסת משטר האייתולות ואת עלייתו של משטר פרגמטי ופתוח למערב. למרות זאת, בוושינגטון מעוניינים להימנע עד כמה שניתן ממלחמה בעלות עצומה למשלם המסים האמריקני, ולכן מפעילים כוח כלכלי בשילוב סנקציות חריפות ומנגנון אכיפה אגרסיבי. חשיבתו של טראמפ היא ריסוק המשטר האיראני בתחום הכלכלי, ופחות בתחום הצבאי.

סולימאני מבין זאת היטב. בחודשים האחרונים הוא מנצל את ההצהרות על הנסיגה האמריקנית מסוריה והכוונות לצמצם כוחות בעיראק, כדי להעצים את כוחה של איראן במרחב. זאת גם אם מדובר בחיזוק המיליציות השיעיות החמושות בעיראק, שחלקן פועלות בפיקוד קציני חיזבאללה וחלקן נמצאות תחת פיקוד איראני.

רעיונות לחיסול סולימאני, שמניע את תהליך ההשפעה האיראנית בעיראק, עלו לא אחת בבירות שונות במזרח התיכון כולל בישראל. ניתן להניח כי אם יחליט ארגון ביון לחסלו, הוא יעשה זאת בהתאם להקף הפעילות שלו בעיראק ולא בסוריה או באיראן.

מנהיג כוח קודס האיראני קאסם סולימאני, ספטמבר 2016. AP
משקיע משאבים רבים בפעילות ברחבי עיראק. סולימאני/AP

לפי פרסומים זרים, באוגוסט האחרון התברר כי איראן העבירה לידי ראשי המיליציות טילים מסוגים שונים. במערכת הביטחון בישראל, שעוקבת אחר הנעשה במרחב, הקדישו לכך תשומת לב רבה לא רק בשל החשש שמדובר בניסיונות להעביר חלק מאמצעי הלחימה למרחב הסורי ומשם ללבנון, אלא בשל הרצון האיראני להקים בסיסי טילים ומפעלי ייצור שיאיימו על המרחב כולו ובעתיד גם על ישראל.

השלב הבא של האיראנים עשוי מאוד להיות דפוס פעולה דומה לזה שהתכוונו לממש בלבנון: הקמת מפעלי ייצור רקטות וטילים מדויקים. משם ניתן יהיה לייצא את הטילים דרך היבשה באמצעות כבישים מהירים לסוריה וללבנון, או מהאוויר בעזרת מטוסים אזרחיים - כפי שפועלים כוחות קודס כיום.

פעילות כוחות ארצות הברית בסוריה ובעיראק, בנוסף לשליטת הכורדים באזורים האסטרטגיים בגבול עיראק-סוריה, לא מאפשרים חופש פעולה לאיראן ואף מקשים עליה בהעברת כוחות ואמצעי הלחימה לסוריה. אפילו הרוסים, שניסו להגיע באמצעות שכירי חרב לאזור בארות הנפט והגז הסוריים (כיום בשליטה כורדית, א"א) לא הרחק מהגבול, נתקלו בתגובה אגרסיבית מאוד של הצבא האמריקני.

נתיב החילוץ מהסנקציות

בשיחות סגורות אמרו גורמים במערכת הביטחון כי עיראק היא מוקד אזורי משפיע שמעניין לא רק את ישראל, אלא גם מדינות נוספות שחוששות מהפעילות הטרוריסטית של איראן במזרח התיכון. כתוצאה מכך, יש איחוד אינטרסים בין ירושלים לבירות ערביות במרחב. לדבריהם, מסרים דומים על הנעשה בעיראק והשפעות הפעולות האיראניות בהווה ובעתיד, הועברו לידי גורמים בכירים בממשל האמריקני במטרה לבלום את ההתפשטות האיראנית.

הגורמים תמימי דעים כי בבית הלבן ובמשרד ההגנה האמריקני מבינים היטב שכדי לחנוק את איראן במובנים כלכליים ומדיניים יש להפעיל עליה לחץ דרך עיראק, שמהווה מבחינתה קרקע נוחה לייצא את פעילותה ונתיב החילוץ מהסנקציות. גורמים ביטחוניים סירבו לאשר או להכחיש אם ישראל מעבירה מודיעין תומך לידי ארצות הברית על הנעשה בעיראק, אולם הסכימו לציין ששיתוף הפעולה בין סוכנויות המודיעין האמריקניות והישראליות הדוק מאוד בשנה האחרונה ויותר מתמיד ומטרתו למנוע טרור שמסכן את היציבות האזורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully