וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפכה לעקרה ותובעת מיליונים: חליתי בסרטן עקב פענוח בדיקה שגוי

3.2.2019 / 23:33

תושבת אילת בת 35 תובעת את קופת חולים כללית לאחר שגידול ממאיר בצוואר הרחם לא אותר בבדיקות, והתגלה רק בשבוע ה-39 להריונה. התובעת עברה טיפול בכימותרפיה והקרנות שהביאו להקדמת גיל המעבר ולעקרות. "לו היתה מאובחנת קודם, ניתן היה להסיר את הגידול ולשמר הפוריות"

רויטרס

תביעה של שני מיליון שקלים וחצי הוגשה בימים האחרונים לבית משפט השלום בתל אביב נגד "שירותי בריאות כללית" על ידי תושבת אילת בת 35 הטוענת כי בעקבות פענוח שגוי של בדיקת PAP, בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם, לא תוכל ללדת יותר. יעל כהן (שם בדוי) גילתה רק במהלך הריונה כי יש לה גידול סרטני ממאיר בצוואר הרחם וברחמה. בשל אבחון הגידול כשהוא מפושט, לא ניתן היה לכרות אותו בניתוח והאישה נאלצה לעבור טיפולים כימותרפיים וקרינתיים, שבסופם התברר לה שהיא לא תוכל עוד ללדת.

מכתב התביעה עולה כי בפברואר 2010 הותקן בגופה של התובעת התקן תוך רחמי, אז נכתב "באולטרסאונד נצפה רחם תקין, שתי השחלות נראו תקינות". בחודש דצמבר 2012 עברה האישה בדיקת PAP שפורשה על ידי הרופאים בכללית כתקינה, באותה הזדמנות ביצעה כהן גם ביקורת אולטרסאונד לרחם שלה ש"נצפה בגודל תקין. שתי השחלות נראו תקינות".

עוד בוואלה! NEWS:
בדרך להחלמה: מכון יופי המותאם לחולות סרטן נפתח במגדל העמק
הכי הרבה סרטן, הכי מעט סוכרת: דוח פערי הבריאות בערי ישראל

דיקור מי שפיר לאישה בהריון. ShutterStock
בדיקה בזמן הריון/ShutterStock

שנתיים לאחר מכן פנתה יעל למרפאת הנשים כדי להוציא את ההתקן וההליך סוכם ב"באולטרסואנד נצפה רחם בגודל תקין, שתי השחלות נראות תקינות", גם צוואר הרחם צוין כתקין. יעל נכנסה להריון כחודש לאחר הוצאת ההתקן. כשהיא בשבוע ה-39 להריונה היא אושפזה בבית החולים יוספטל בשל חשד להאטה בגדילת העובר ולמיעוט מי שפיר. לתדהמתה הרבה בבדיקה שעברה בבית החולים התגלה נמצא גוש חריג בצוואר הרחם. לנוכח מצבה הרגיש הוחלט לילדה לידה קיסרית, בהיעדר יכולת לידה רגילה בהתחשב במצב של צוואר הרחם.

כמו כן נלקחה ביופסיה מנגע הגידול ונמצא שמדובר בגידול ממאיר. בהתאם לממצאים תואם תור לכריתת רחמה של האישה, אולם התברר שלנוכח היקף גודלו של הגידול הומלץ על הקרנות וטיפולי כימותרפיה. כתוצאה מהטיפולים הקשים נגרם נזק כבר לרחמה ואף התברר שלא תוכל יותר ללדת ילדים.

אל התביעה אותה הגישו בשם האישה עו"ד דוד פייל ודניאל פרקש צורפה חוות דעתו של פרופ' דוד כהן, מומחה לפתולוגיה, ומנהל המעבדה לפתולוגיה במרכז הרפואי הרצליה. פרופ' כהן בדק בשנית את בדיקת ה-PAP אותה עברה האישה ובחוות דעתו הוא מציין כי ניתן היה להבחין כבר בבדיקה זו שינויים טרום סרטניים ברחמה של האישה.

עוד באותו נושא

יום הסרטן הבינלאומי: ירידה בשיעור התמותה מהמחלה בישראל

לכתבה המלאה
בית הנהלת שירותי בריאות כללית בתל אביב. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
שירותי בריאות כללית/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

לתביעה אף צורפה גם חוות דעתו של ד"ר דוד אלדמן, מומחה לאונקולוגיה. לדברי ד"ר אלדמן, בשל הפענוח השגוי של הבדיקה - התגלתה מחלת האישה בשלב מתקדם ומפושט, בעטיו נאלצה לעבור טיפולים קשים, ונפגעו פוריותה ואיכות חייה. הוא הוסיף כי, אילו הבדיקה היתה מפוענחת כהלכה, המחלה היתה מאובחנת ומטופלת בשלב טרום סרטני, ובכך היו נמנעים מלוא נזקיה של האישה.

במקרה בו נצפים בבדיקת ה-PAP של משטח צוואר הרחם תאים שונים, סרטניים או טרום סרטניים - שהינם ממצאים חריגים - יש לבצע המשך בירור, כדי לשלול גידול סרטני או מצב טרום-סרטני ולטפל בהתאם. לו היתה בדיקת ה-PAP מפוענחת נכון, המחלה היתה מאובחנת ומטופלת בשלב טרום סרטני, בו הטיפול הוא הסרת הנגע הטרום-ממאיר בלייזר או בפעולה ניתוחית זעירה.

התובעת נאלצה לעבור טיפול אגרסיבי בכימותרפיה והקרנות. הטיפולים שעברה האישה הביאו להקדמת גיל המעבר, למרות ניסיון ניתוחי לשמר את השחלות, וכתוצאה מכך נגזר על האישה לסיים את פרק הילודה בחייה. "לו היתה מאובחנת שנתיים קודם, ניתן היה להסיר את הנגע הקדם ממאיר, ולהיות במעקב עם שימור הפוריות", קבע ד"ר אלדמן.

שעורים נמוכים של סרטן צוואר הרחם בישראל

בשבוע שעבר צוין בישראל שבוע המודעות לסרטן הרחם, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי שהתפרסמו במהלך שנת 2018, שיעור המקרים החדשים של סרטן חודרני בצוואר הרחם בשנת 2018 בישראל הוא מהנמוכים בקרב מדינות ה-OECD. באותה שנה מתו 78 נשים בישראל שחלו בסרטן חודרני של צוואר הרחם: 65 נשים יהודיות (83%), 7 נשים ערביות (9%), ו-6 נשים אחרות (8%). שיעורי התמותה ממחלת סרטן צוואר הרחם בשנת 2015 דומים בין יהודיות וערביות ובשתי קבוצות האוכלוסייה מדובר בשיעורים נמוכים. גם בקרב נשים יהודיות וגם בקרב נשים ערביות שיעור התמותה מסרטן חודרני של צוואר הרחם יציב ונמוך ב-25 השנים האחרונות.

"מדובר בסיפור טרגי על אם צעירה, שהקפידה לגשת לבדיקות תקופתיות של רפואה מונעת, על מנת למנוע בדיוק את המצב אליו התדרדרה. חרף ממצאים מחשידים בבדיקותיה, התרשלו הרופאים בפענוח - ובשל כך נגרם איחור טרגי באבחון מחלתה. כתוצאה מכך נפגעו קשות איכות חייה ותפקודה - והיא לא תוכל יותר להגשים את החלום והאמונה המשותפים לה לבעלה - להקים משפחה רחבה וענפה בישראל", אומרים עו"ד פייל ופרקש ממשרד עורכי הדין פייל ושות'.

עו"ד דוד פייל. רן כליף., מערכת וואלה!
עו"ד דוד פייל/מערכת וואלה!, רן כליף.

האישה תובעת פיצויים של למעלה מ-2.5 מיליון שקלים בגין הפסדי שכר ותנאים סוציאליים לעבר ולעתיד, הוצאות רפואיות לעבר ולעתיד, הוצאת תרומת ביציות ופונדקאות לעתיד, קיצור תוחלת החיים, אובדן הנאות החיים, סבל וכאב שעברה ועוברת עד ימים אלה.

תגובת "שירותי בריאות כללית": "צר לנו על הדברים. אך לעצם העניין, הכללית שוללת ומכחישה את טענות התובעת בעניין התביעה שבנדון, טענות שאף לא נתמכו בחוות דעת רפואית מתאימה ובימים אלה הוגש כתב הגנה על כך לבית המשפט. תגובה מפורטת על כך תינתן במסגרת ההליך המשפטי שמתקיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully