וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצעד חסר תקדים: טרודו פיטר את שגריר קנדה בסין בשל פרשת וואווי

27.1.2019 / 13:12

ג'ון מקולם גרם למבוכה בממשלתו כשציין שלסמנכ"לית החברה יש טיעון טוב נגד הסגרתה לארה"ב, ולראשונה בהיסטוריה של המדינה פוטר שגריר באופן רשמי. מומחים סבורים כי דבריו עלולים לחזק את הקו הנוקשה של בייג'ינג, שעצרה אזרחים קנדים מאז תחילת המשבר

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו פיטר בצעד חסר תקדים את השגריר בסין, בשל התבטאויותיו לגבי מעצרה של סמנכ"לית חברת התקשורת הסינית וואווי. ג'ון מקולם הביך את ממשלתו הליברלית של טרודו כשאמר שיש לסמנכ"לית מנג וונז'ו טיעון חזק נגד הסגרתה לארצות הברית.

האופוזיציה ושגרירים לשעבר האשימו את השגריר בהתערבות פוליטית בלתי-ראויה בפרשה שפגעה ביחסים בין קנדה לסין. מנג, בתו של מייסד החברה, נעצרה בוונקובר בחודש שעבר באשמת הפרת הסנקציות על איראן. לאחר מכן, עצרה סין שני אזרחים קנדים באשמת פגיעה בביטחון הלאומי ואזרח קנדי שלישי נידון לעונש מוות בשל הברחת סמים.

"בלילה שעבר ביקשתי וקיבלתי את התפטרות ג'ון מקולם מתפקיד שגריר קנדה בסין", אמר טרודו, מבלי לפרט. בלשכתו ובמשרד החוץ סירבו להגיב. דיפלומטים ותיקים ומומחים בתחום אמרו לרויטרס כי זאת הפעם הראשונה אי-פעם שבה שגריר קנדי מפוטר באופן רשמי.

לקריאה נוספת
אחרי מעצר בכירת וואווי: סין עצרה שני אזרחים קנדים
קנדה: סמנכ"לית וואווי הסינית נעצרה לבקשת ארצות הברית
בצל מעצר בכירת וואווי: בית משפט בסין גזר עונש מוות על קנדי

ראש ממשלת קנדה טרודו והשגריר בסין ג'ון מקולם בפרלמנט, 31 בינואר 2017. רויטרס
באופוזיציה האשימו אותו בהפגנת חולשה. טרודו ומקולם בפרלמנט, 2017/רויטרס

ביום חמישי עוד אמר טרודו כי אין לו כוונה להחליף את השגריר, שהתנצל באותו היום על דבריו מתחילת השבוע. עם זאת, בטורונטו סטאר דווח ביום שישי כי מקולם אמר שאם וושינגטון תבטל את בקשת ההסגרה, "זה יהיה נהדר עבור קנדה". השגריר המודח, בן 68, שהיה בעבר שר בממשלה הליברלית, אינו דיפלומט בהכשרתו.

פרופ' צ'ארלס ברטון, מאוניברסיטת ברוק, שכיהן בעבר בשני תפקידים דיפלומטיים בסין, אמר כי דבריו של השגריר על מנג אותתו לסין שהטקטיקה הנוקשה שלה עובדת. הוא אמר כי הוא לא אפשר לראש הממשלה לשמור על מקולם בתפקידו למשך זמן וציין כי על טרודו למנות במהירות שליח מיוחד לפתרון המשבר עם בייג'ינג.

אנדרו שיר, מנהיג המפלגה השמרנית שבאופוזיציה, אמר כי טרודו היה צריך לפטר את השגריר ברגע שהוא התערב בפרשה. הוא האשים את ראש הממשלה בהפגנת חולשה וחוסר החלטיות. לפי הסקרים, לליברלים יש יתרון דחוק על השמרנים לקראת הבחירות הכלליות באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully