וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלתה בגיל 27 בלבד: "התחיל דימום ביחסי המין וגיליתי שזה סרטן"

27.1.2019 / 13:49

כשהחלו סימנים, מעיין שור קיבלה אנטיביוטיקה. הרופאה חשבה שמדובר בדלקת ורק אחרי התעקשותה לעבור בדיקות מורכבות - חשפו כי מדובר בסרטן צוואר הרחם הנדיר לגילה. לרגל שבוע המודעות, היא קוראת לנשים להיבדק: "ברגע שהתחלתן להיות פעילות מינית - תהיו במעקב"

ShutterStock

לפני שמונה חודשים התהפך עולמה של מעיין שור, אז סטודנטית בת 27. אחרי שורה של בדיקות, היא קיבלה הודעה סופית כי חלתה בסרטן צוואר הרחם ועליה לעבור ניתוח וטיפולים. בשנתיים שקדמו לבשורה שור לא התגוררה בארץ ולא הקפידה להיבדק באופן סדיר אצל רופא נשים.

"כשחזרתי ארצה, החל לצוץ לו דימום משונה שהופיע במהלך קיום יחסי מין", סיפרה לוואלה! NEWS. "בפעם הראשונה חשבתי שזה מחזור, אבל בפעם השנייה כבר הבנתי שאני חייבת לבדוק את הנושא".

בבדיקה ראשונית רופאת הנשים לא הצליחה להבחין בבעיה באופן מידי, סברה כי מדובר בדלקת ורשמה טיפול אנטיביוטי. אולם כעבור עשרה ימים כשהטיפול לא עזר, שבה לרופאה והתעקשה לעבור בדיקת פאפ (משטח צוואר הרחם). "לתוצאות לקח חודשיים להגיע. עד היום אני מתחרטת שלא הפעלתי לחץ כדי לקבל את התשובות מהר יותר. כשהפאפ הגיע לא תקין שלחו אותי למכון לצוואר הרחם, שם לקחו לי ביופסיה. כעבור שבועיים הגיעו תוצאות הביופסיה ושם התברר כי אני נמצאת בשלב טרום סרטני". שור עברה ביופסיה נוספת מעמיקה יותר, והתשובות היו חד משמעיות: "יש לי סרטן צוואר הרחם".

שור היא בין הנשים הבודדות בישראל שחלו במחלה בגיל כל כך הצעיר. בימים אלה מציינת האגודה למלחמה בסרטן את ימי המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם.

לקריאה נוספת:
אבולה, זיהום אוויר ומתנגדי חיסונים: האיומים על בריאות העולם
בדיקות פולשניות במסדרון בית החולים: "פרטיות היא מותרות"
צילומים בחינם ועקירות בסבסוד: המדריך לרפורמת טיפולי השיניים

תאי HeLa של סרטן צוואר הרחם. ShutterStock
תאי סרטן צוואר הרחם/ShutterStock

לאחר האבחון פנתה שור אל גינקו-אונקולוג שיטפל בה ויעקוב אחר מצבה. לדבריה, הרופא הסביר שאין בארץ מספיק ניסיון בניתוח מסוג זה, וברוב המקרים בישראל, מוציאים את רחם האישה. "מכיוון שמדובר בגיל כל כך צעיר, רצינו לשמור על הרחם אז הוא התייעץ עם אחד מהמומחים הגדולים בעולם שאף השתתף בניתוח בהתראה קצרה במרכז הרפואי". בניתוח הצליחו הרופאים למנוע את כריתת הרחם, והוא עבר בהצלחה. "ההתאוששות הייתה די מהירה, ממש קיוויתי כבר לחזור לעניינים".

על אף הגילוי המוקדם והטיפול המהיר, בגופה נמצאה גרורה סרטנית בגודל חצי מילימטר והיא נאלצה לעבור טיפולי כימותרפיה והקרנות. אחת לשבוע היא עברה טיפול, עם כל תופעות הלוואי הכרוכות בטיפול: "היה לי טעם נורא בפה, חוסר תיאבון, שלשולים, הקאות, חולשה, עייפות, חוסר מצב רוח, עצירות, כאבי בטן ועוד שלל דברים לא נעימים", למרות כל אלה, האתגר הגדול לדבריה, היה דווקא ההתמודדות הנפשית. "בזמן הזה נעזרתי בפסיכולוג. לפעמים אנחנו חווים פחדים שאנחנו לא מעוניינים להעביר אותם לאנשים הקרובים אלינו, ולכן החלטתי ללכת לאיש מקצוע שיוכל ללוות אותי בתהליך הזה".

בסופם של שמונה חודשים מטלטלים, שור מנסה לחזור לשגרה. "היום אני מרגישה בסדר. בכלל לא מעכלת את כל מה שקרה לי. בשנה האחרונה עולמי השתנה מקצה לקצה, זו רכבת הרים מאוד גדולה שלא הייתי ערוכה אליה, בטח שלא בגיל 27. מדהים כמה החיים האלה מפתיעים. בימים אלו אני ממשיכה לבצע כמה בדיקות כדי לדעת אם הטיפולים אכן עברו בהצלחה. לא קיבלתי עדיין את החותם הסופי, אבל אני שומרת על אופטימיות ויודעת שאני נמצאת בידיים טובות".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"פשוט להתעקש להיבדק"

לאור החוויה הקשה שעברה, שור מפצירה בנשים נוספות, צעירות ומבוגרות ללכת להיבדק, "לא משנה בנות כמה אתן, ברגע שהתחלתן להיות פעילות מינית, אתן חייבת להיות במעקב - אחת לשנה אצל גניקולוג, קחו אחריות על הבריאות שלכן. התעקשו לברר כל שינוי וכל תסמין בו אתן חשות. אנחנו קשובות לגוף שלנו, מודעות לעצמנו, ולכן אסור לנו להיות אדישות בשום מצב. פשוט להתעקש להיבדק".

מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן מוסיפה כי "מניעה וגילוי מוקדם הם האמצעים היעילים ביותר היום נגד סרטן צוואר הרחם. כמו כן החיסון נגד נגיף הפפילומה נמצא בסל ובכוחו להפחית את התחלואה. הימנעות מעישון מסייעת להפחית את הסיכון, ובדיקה פאפ שגרתית של צוואר הרחם יכולה לאבחן שינויים ומאפשרת גילוי מוקדם וטיפול בזמן העשויים למנוע התפתחות גידול סרטני. אני קוראת לנשים - קחו אחריות על בריאותכן, והיבדקו על פי ההנחיות, חסנו את ילדכם על פי ההמלצות של משרד הבריאות והתעקשו על בירור טיבו של כל שינוי ועל בדיקת כל תסמין בו אתן חשות".

בדיקת פאפ (וידיאו גניקולוג מכבי). ShutterStock
גילוי מוקדם הוא האמצעי הכי יעיל. בדיקת משטח צוואר הרחם/ShutterStock

פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות הסבירה כי סרטן צוואר הרחם הוא הרביעי בשכיחותו בנשים בעולם - אחרי סרטן השד, המעי הגס והחלחולת וסרטן הריאה. מדי שנה מאובחנים ברחבי העולם יותר מחצי מיליון מקרים חדשים. "המהלך הטבעי של המחלה כולל פגיעה ברקמת צוואר הרחם והתקדמות מנגע שפיר, לנגע טרום סרטני ולאחר מכן לסרטן חודרני", מסבירה בוקר. "חלק לא מבוטל מהנגעים נעלמים מעצמם ולא הופכים לסרטן חודרני".

עוד היא מסבירה כי נגיף הפפילומה האנושי (HPV), עלול בחלק מהמקרים לגרום לשינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם ולסרטן ומהווה גורם משמעותי המגביר את הסיכון לחלות. ההדבקה בנגיף מתרחשת בעת קיום יחסי מין, וככל שלאישה פרטנרים רבים יותר, כך עולה סיכון ההדבקה. בנוסף, ידוע כי שימוש בגלולות נגד היריון ועישון עלולים להוות גורמים למחלה.

שיעור סרטן צוואר הרחם בישראל - מהנמוכים במדינות המערב

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי שהתפרסמו במהלך שנת 2018, שיעור המקרים החדשים של סרטן חודרני בצוואר הרחם בשנת 2018 בישראל הוא מהנמוכים בקרב מדינות ה-OECD. ישראל ממוקמת במקום ה-33 מתוך 36 מדינות המסודרות לפי סדר יורד של מספר המקרים החדשים, אולם שיעורי התמותה שונים, שם ישראל ממוקמת במקום ה-19 מתוך 36 מהמדינות המסודרות בסדר יורד.

בשל מורכבות איסוף הנתונים, המידע המפורט המעודכן ביותר הקיים ברישום הלאומי של סרטן בישראל מתייחס לשנת 2015. מהנתונים עולה כי בשנה זו אובחנו 267 נשים ישראליות כחולות בסרטן חודרני של צוואר הרחם: מהן 201 נשים יהודיות המהוות כ-75% מסך החולות, 33 נשים ערביות המהוות כ-12% מהחולות, ו-33 נשים אחרות המהוות כ-12% מסך החולות בשנה זו.

באותה שנה מתו 78 נשים בישראל שחלו בסרטן חודרני של צוואר הרחם: 65 נשים יהודיות (83%), 7 נשים ערביות (9%), ו-6 נשים אחרות (8%). שיעורי התמותה ממחלת סרטן צוואר הרחם בשנת 2015 דומים בין יהודיות וערביות ובשתי קבוצות האוכלוסייה מדובר בשיעורים נמוכים. גם בקרב נשים יהודיות וגם בקרב נשים ערביות שיעור התמותה מסרטן חודרני של צוואר הרחם יציב ונמוך ב-25 השנים האחרונות.

נתונים מתוך הרישום הלאומי של הסרטן בישראל. עיבוד תמונה
נתוני תחלואה, מתוך הרישום הלאומי של סרטן בישראל, באדיבות האגודה למלחמה בסרטן/עיבוד תמונה

מחקר נרחב שנערך בסין בדק את הקשר בין סרטן צוואר הרחם לנשים שנחשפו לעישון עישון פסיבי. החוקרים ביצעו ניתוח רוחב של 14 מחקרים ממאגרי מידע שונים וממדינות שונות בעולם בהן קוריאה, תאילנד, יפן, הודו, ספרד וארה"ב, שהתמקדו במציאת הקשר בין עישון פסיבי לסרטן צוואר הרחם בכל שלבי המחלה במאגרי מידע שונים. הממצאים נאספו מ-384,995 משתתפות מסך כל המחקרים.

לטובת העיבודים הסטטיסטיים נוטרלו משתנים שונים המעלים סיכון לסרטן צוואר הרחם, כמו גלולות למניעת היריון, גיל צעיר בהיריון הראשון, הדבקה בנגיף הפפילומה ועישון אקטיבי. על פי תוצאות המחקר, נמצא קשר חיובי בין עישון פסיבי לבין הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם. מהנתונים שהוצגו בכל המחקרים עולה כי הסיכון לסרטן מסוג זה בקרב נשים שנחשפו לעישון פסיבי גבוה ב-70% לעומת נשים שלא נחשפו לעישון פסיבי.

החוקרים ציינו כי הטמעת מדיניות להגבלת עישון יכולה להגן על אנשים שמעולם לא עישנו וייתכן כי תסייע גם לעלייה במספר האנשים שמפסיקים לעשן. המחקר פורסם בכתב העת המדעי Medicine ביולי 2018 והוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן לרגל יום המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם 2019.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully