וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקרית באי השלום: נמנעה כניסת מטיילים ישראלים לנהריים

26.1.2019 / 21:06

המטיילים מקיבוץ בית זרע, תיאמו הגעתם מול יחידת הקישור הירדנית, אולם כשהגיעו למקום שנמצא בשליטה ירדנית, לא קיבלו אישור להיכנס. "התנהגות כזו אינה מקדמת את פתרון הבעיה שנוצרה לאחרונה עם השכנים מממלכת ירדן", מסרו מהמועצה האזורית עמק הירדן

צילום: עריכה: יאיר דניאל

אוטובוס ובו מטיילים ישראלים לא קיבל אישור להיכנס לאי השלום בנהריים היום (שבת) למרות שהגעתם תואמה מול אנשי יחידת הקישור הירדנית במקום. מדובר בקבוצה מקיבוץ בית זרע, שביקשה להיכנס לשטח שנמצא בריבונות ירדנית, אולם הירדנים סירבו להכניסה, כך סיפרו המטיילים. האירוע התרחש בשעות הבוקר, וכבר בשעות הצהריים בנהריים חזרו לשגרה, ואוטובוסים ישראלים ביקרו במקום.

ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום, עדכן את אנשי משרד החוץ אודות האירוע ושוחח עם מפקדי החטיבה המרחבית של צה"ל. גרינבאום ביקש להעביר מסר לצד הירדני כי יחסי השכנות הטובים מועילים לשכנינו בירדן לא פחות מאשר לחקלאים ולתיירים מהצד הישראלי.

עוד נמסר כי "המועצה האזורית עמק הירדן סבורה שהתנהגות כזו אינה מקדמת את פתרון הבעיה שנוצרה לאחרונה עם השכנים מממלכת ירדן. יש לאפשר לתיירים משני הצדדים להמשיך לטייל באזור ולשמור על מערכת יחסים עניינית וטובה".

לקריאה נוספת:
"כבר לא מצפים לכלום": הורי הנרצחות בנהריים זועמים על הודעת עבדאללה
ההחלטה הירדנית שמטרידה את ישראל: "אי אפשר לשנות סדרי עולם"
נתניהו בטקס הזיכרון ליצחק רבין: "נדון על הארכת ההסכם עם ירדן"

ביקור חוסיין מלך ירדן בישראל. מלך ירדן הגיע לבית שמש כדי לנחם את המשפחות האבלות, שבנותיהם נרצחו ע"י חייל ירדני בנהריים. בצילום, המלך מנחם את משפחת בדייב מבית שמש. 16 במרץ 1997. אבי אוחיון מתוך ארכיון לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
ביקור מלך ירדן, חוסיין, בבית משפחות הנרצחות לאחר הפיגוע בנהריים/מערכת וואלה! NEWS, אבי אוחיון מתוך ארכיון לע"מ

באוקטובר האחרון הכריז מלך ירדן, עבדאללה, כי בכוונתו לא לחדש את הנספח בהסכם השלום שעוסק ב"אי השלום" בנהריים ובשטחים באזור הערבה. "האי" בנהריים הוא מעין מובלעת שיוצר פיתול של הירדן, ממזרח לנהר, מעט אחרי מפגש הנהרות הירדן והירמוך.

המובלעת הייתה תמיד בידי ישראל ועובדה בידי חקלאי הקיבוצים אשדות יעקב איחוד ומאוחד. במשך השנים הייתה מחלוקת בין ישראל וירדן למי שייך השטח המדובר. שיחות השלום בין ישראל וירדן בראשית שנות ה-90, הפכו את סוגיית הגבולות למרכזית. עיקר הבעיה התמקד בשטחים שעיבדו חקלאים ישראלים בערבה ושעליהן התבססה פרנסתם של מספר מושבים.

סוגיית נהריים הייתה פחות מכריעה מבחינה כלכלית, אך השליטה במקום נחשבה כסמל עבור שתי המדינות. ראש הממשלה שלעבר יצחק רבין והמלך חוסיין שחתמו על הסכם השלום, מצאו נוסחה ובה הסכימו כי השטחים השנויים במחלוקת יעברו לריבונות ירדנית, אולם יישארו בבעלות החקלאים הישראלים. אותו הסכם הגדיר את "אי השלום" בנהריים כבעל "משטר מיוחד". לגבי נהריים כתוב בנספח השלום "שלישראל זכות קניינית על האדמה", כלומר, ישראלים הם בעלי הקרקע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully