וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כבר לא מצפים לכלום": הורי הנרצחות בנהריים זועמים על הודעת עבדאללה

22.10.2018 / 21:09

הוריהן שלהנערות שנרצחו בטבח שהתרחש לפני כ-21 שנים במובלעת עליה דיבר המלך עבדאללה, הגיבו בכעס על החלטתו לבטל את הנספח העוסק במבולעות נהריים וצופר. "קוראים לעבדאללה ללמוד מאביו ולפתוח את לבו", אמרו

צילום: עריכה: יאיר דניאל

יותר מיממה לאחר הודעתו של המלך עבדאללה על כוונתו לבטל חלקים מהסכם השלום שנחתם ב-1994, העוסקים בחכירת מובלעות נהריים וצופר, הוריהן של שתיים מתוך שבע הנערות שנרצחו בטבח ב"אי השלום" לפני כ-21 שנים סיפרו כי הם קיבלו את ההודעה ברגשות מעורבים.

"בצער רב שמענו אתמול את ההודעה של המלך עבדאללה", אמר ישראל פתיחי, אביה של סיוון שנרצחה בפיגוע עם ששת חברותיה. "יחד עם זאת, האתר שבו נרצחו הבנות הוא איננו אתר מקודש. למרות שאני מגיע לשם בכל שנה, אני מבין שכל ההסדר סוכם בהסכם השלום, אנחנו חתמנו והסכמנו לדבר הזה שאחרי 25 שנים ירדן יכולה לקחת חזרה את האדמות האלה".

לקריאה נוספת:
לא מכוון לירושלים: היעד האמיתי של הודעת ירדן על הסכם השלום
ההחלטה הירדנית שמטרידה את ישראל: "אי אפשר לשנות סדרי עולם"

ביקור חוסיין מלך ירדן בישראל. מלך ירדן הגיע לבית שמש כדי לנחם את המשפחות האבלות, שבנותיהם נרצחו ע"י חייל ירדני בנהריים. בצילום, המלך מנחם את משפחת בדייב מבית שמש. 16 במרץ 1997. אבי אוחיון מתוך ארכיון לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
ביקור המלך חוסיין לאחר הפיגוע בנהריים/מערכת וואלה! NEWS, אבי אוחיון מתוך ארכיון לע"מ

לדבריו, מאז האסון הכבד חשו המשפחות השכולות בכתף קרה מצד הפרלמנט הירדני שלא גינה את פיגוע הירי. "הפרלמנט היה נגד ישראל לאורך כל התקופה, עובדה שבתוך הפרלמנט היו לא מעט קולות שבכלל קראו לא לשפוט את הרוצח והם לא הסתירו זאת", אמר. "מבחינתי השלום שלנו הוא עם בית המלוכה הירדני ולא יותר מזה, אחרת איך אתה מסביר את זה שהסנגור של הרוצח מונה בהמשך להיות שר המשפטים הירדני? זה אומר הכול. אני לא מצפה מהם לכלום".

פתיחי מקווה שהדברים האלה יגיעו לעיונו של המלך הירדן. "עבדאללה נתון בין הפטיש לסדן, השאלה היא כמה עוצמה יש לו, ההודעה שלו אמש לא הפתיעה אותי. מופעלים עליו לחצים מהשטח. אני ממליץ לו להישבר. זה יהיה הפסד גם של הירדנים אם ינתק את היחסים".

הטבח אירע שלוש שנים לאחר חתימת הסכם השלום בין ישראל וירדן. המחבל, אחמד דקמסה ירה לעבר התלמידות מבית הספר אמי"ת שהיו בטיול שנתי ב"אי השלום", הנמצא בגבול בין המדינות. שבע נערות ישראלית נהרגו ושש אחרות נפצעו, שתיים מהן באורח קשה. כמה ימים לאחר הרצח הודיע חוסיין מלך ירדן שהוא מתנצל אישית, ואף הגיע לישראל כדי לפגוש את המשפחות. דקמסה נידון ל-25 שנות מאסר, ונחלץ מעונש מוות בטענה לחוסר שפיות. בחודש מרץ האחרון שוחרר דקמסה מהכלא.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
תחנת הכח בנהריים, בצד הירדני. אלי אשכנזי
"ההודעה הופכת אותנו". נהריים/אלי אשכנזי

"מה אפשר לעשות? אפילו את הרוצח זה שהדם של הבנות שלנו על ידו שחררו? הפוליטיקה יותר חזקה מאתנו", אמר חזי כהן, אביה של נירית כהן שגם נרצחה. "בעבר היו בליבי כעסים על כל ההתנהלות הירדנית, אבל אלה המוסמכות עם הירדנים במסגרת הסכם השלום". על האפשרות שלא יוכל לבקר יותר במקום שבו נרצחה בתו עם חברותיה אמר "בוודאי שאני רוצה להמשיך לבקר שם. יש גם אתרים היסטוריים חשובים כמו התחנה של רוטנברג. אז במסגרת הסכם השלום לא השכילו לקחת את השטח, אז היום נשכיל לקחת? אז היה יותר קל מול המלך חוסיין, עכשיו המצב קשה ומורכב ומיותר. אני ממליץ למלך עבדאללה שילמד משהו מאבא שלו המלך החוסיין, ויפתח את הלב כמוהו".

פעילת השלום, האם השכולה אורנה שמעוני, מטפחת מאז הטבח באופן קבוע את "גבעת הפרחים שנקטפו" בנהריים, אנדרטה שהוקמה לזכרן של שבע התלמידות מבית שמש שנרצחו בטבח. "ההודעה של המלך עבדאללה הופכת אותי", אמרה. "זו בשורה קשה מאוד. יש לי חוט שני שמתחיל בשנת 1994 בהסכם השלום, נמשך עם רצח רבין ב-1995, נמשך ב-1996 ברעיון שלי לפתח באי השלום פארק לנוער שוחר שלום לנוער ישראלי-ירדני ומגיע לרצח הבנות בשנות 1997, שגונז אצלי את הרעיון, להקים פארק לנוער שוחר בתוך אי השלום בנהריים".

שמעוני כינתה את הודעת המלך כ"פצע בהסכם השלום ההיסטורי". "זה מעציב אותי מאוד, אבל אני בטוחה שלא תהרוס את כל הסכם השלום", הוסיפה. עם זאת, לדבריה אין לשנות את ההסכם, וכי מדובר בבעיה פנימית בתוך ירדן. "אני רוצה להאמין שראש הממשלה נתניהו כן ידבר עם המלך עבדאללה על העבר ועל חשיבותו הרבה של הסכם השלום ההיסטורי, בתקווה שהמלך הירדני לא ייכנע ללחצים של מסיתים וכאלה שרוצים לערער את הסכם השלום. זהו ההסכם הכי יציב. מדי שנה מגיעים נציגים ירדנים להשתתף בטקס הזיכרון לזכר נספחות הטבח, לכן כל ההודעה הפתאומית של המלך אתמול מאוד הפתיע אותנו".

שמעוני אף שוחחה אמש עם משפחותיהן של הבנות שנרצחו בפיגוע והרגיעה אותן. "ההודעה הירדנית לא תפגע באנדרטת 'גבעת הפרחים שנקטפו' ולא בחלקת 'הנסיך', אותה חלקה שנטע לפני מספר שנים ע"י אחיו של המלך הירדני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully