וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מכוון לירושלים: היעד האמיתי של הודעת ירדן על הסכם השלום

22.10.2018 / 11:28

החלטת המלך עבדאללה לסיים כמה מהנספחים בהסכם השלום עם ישראל מכוונת בעיקר לקהל מבית. בית המלוכה, שמתמודד בשנים האחרונות עם איסלאמיזציה חריפה ובעיות כלכליות, מקווה לצבור נקודות על חשבון היחסים עם ישראל

צילום: עריכה: יאיר דניאל

על אף הכותרות הדרמטיות, המהלך הירדני לא צפוי לזעזע את היחסים בין הממלכה ההאשמית לבין ירושלים. הודעת המלך עבדאללה כי עמאן החליטה לסיים כמה מהנספחים בהסכם השלום עם ישראל לא הפתיעה רבים בירושלים. הלחץ הציבורי בירדן לבטל את הנספחים הורגש באוויר.

לא בקנה מידה נרחב ובכל זאת, הדרישה נשמעה, אם בקריאות גופים כלשכת עורכי הדין הירדנית או בעצומה שעליה חתמו רוב חברי הפרלמנט. לפני כמה חודשים פרסם מרוואן מועשר, שר החוץ לשעבר וממקורבי בית המלוכה, מאמר שבו הודגש הצורך להשיב את האדמות לידיים ירדניות. מועשר ובכירים ירדנים מסוגו, אינם מעלים מאמרים מעין אלה סתם מתוך הגיגים, אלא אם נועדו לבטא מגמה בחצר המלך. הכתובת אולי לא הייתה על הקיר, אך בהחלט הופיעה בעיתון.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי 24 שנים: ירדן הודיעה על ביטול חלק מהסכם השלום עם ישראל
נתניהו בטקס הזיכרון לרבין: "נדון על הארכת הסכם השלום עם ירדן"
סוריה: פתחנו מחדש מעבר סחורות מרכזי בגבול עם ירדן

עבדאללה מלך ירדן - 21 אוקטובר 2018. רויטרס
מנסה להשפיע על דעת הקהל בירדן. המלך עבדאללה/רויטרס

המהלך נועד לחזק את מעמדו של בית המלוכה בקרב הציבור, בעיקר בקרב מתנגדי הנורמליזיציה מול ישראל. במסגרת ההסכם, שנחתם באוקטובר 1994 נחתם גם נספח הקובע כי על ירדן לאשר מחדש לאחר 25 שנה החכרתם שני אזורים - אי השלום בנהריים בצפון, וצופר בדרום. השטחים הם מובלעות ישראליות בשטח ירדני, ומאז ההסכם ישראלים יכולים להיכנס ולצאת מהם ולעבד שטחים חקלאיים. לשני הצדדים יש שנה לדון בכך, בטרם תיכנס ההחלטה לתוקף.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

הבעיות הירדניות: דאעש והפליטים

ירדן מתמודדת בשנים האחרונות עם תהליך איסלאמיזציה שמעורר אי נוחות בעמאן. דעת הקהל הופכת יותר ויותר אנטי-ישראלית ולוחמנית, בין היתר לנוכח המבוי הסתום מול הפלסטינים. מדי פעם בפעם צצים תאי טרור איסלמיים שתוקפים את כוחות הביטחון הירדניים, במספרים שלא היו בעבר, עם הרוגים מקרב החיילים הירדניים, וחשש שתקיפות אלו צוברות תמיכה בציבור.

לא מעט ירדנים הצטרפו לדאעש בשנים האחרונות ואם הולכים קצת אחורה, אפשר לציין בהקשר הזה את "האב הרוחני" של דאעש, אבו מוסעב א-זרקאווי הירדני שפיגועיו נתנו השראה להקמת "המדינה האסלאמית". הבעיה השנייה שעמה מתמודדת ירדן היא השינוי הדמוגרפי והכלכלי.

מספר הפליטים שנמלטו מסוריה ועיראק לממלכה, נאמד בכמיליון וחצי בני אדם, מתוך אוכלוסייה שמונה שישה מיליון איש. וגם כך, כשני שליש מהאוכלוסייה המקורית, הם פלסטינים. הפליטים הסורים אינם צפויים לשוב לבתיהם בתקופה הקרובה, מפאת מצבה של השכנה מצפון.

הודעת עבדאללה, לראיית בית המלוכה, עשויה להסיט את דעת הקהל מבעיות המדינה, הכלכליות והביטחוניות. לדוגמה ההפגנות שהיו בירדן בתקופה האחרונה נגד המלך וראש הממשלה בגין החלטה לקדם מסים חדשים. המחאה הובילה לפיטורי ראש הממשלה. לראיית עמאן, ההודעה עשויה למתג את עבדאללה כמי שאינו מהסס להתעמת עם ישראל כשמדובר באינטרס ירדני.

"חצי האי" נהריים. בתמונה: תחנת הכח של פנחס רוטנברג. אלי אשכנזי
נהריים, מובלעת ישראלית בשטח ירדני/אלי אשכנזי
"החלטת המלך היא ניצחון לירדן"

הבוקר כלי התקשורת הרשמיים "חוגגים" את ההודעה. העיתון הירדני אל-ע'ד, בישר כי "החלטת המלך היא ניצחון לירדן". "ההנהגה ההאשמית, שמה תמיד בראש סדר העדיפויות שלה את ההגנה על האינטרסים הירדניים ואדמותיה ואזרחיה, על אף הקשיים בנסיבות האזוריות".

התגובה בירושלים מתונה יחסית. בישראל מבינים שמדובר במצב רגיש במיוחד, ורק בסופו של המו"מ שיימשך כשנה נדע מה התוצאה. ועדיין, ההודעה של המלך היא עוד אחד מאותם גילויים של כפיות טובה ירדנית. ישראל מסייעת רבות לבית המלוכה, גם מדינית וגם כלכלית.

במישור הביטחוני, ניתן לתאר את שיתוף הפעולה בין עמאן ותל אביב כנע בין "מצוין", ל"מעולה" והיחסים הללו נשמרים בקפידה מתחת לרדאר. וזאת בזמן שירדן, כהרגלה, משקיעה מאמצים ניכרים כדיי להצניע את כל הדברים הללו ובמקביל יוצאת עם הודעות דרמטיות נוסח סיום נספחי הסכם השלום. פוליטיקאים מסתבר יש לא רק בכנסת, אלא גם בבית המלוכה הירדני.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully