וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בטקס הזיכרון ליצחק רבין: "נדון על הארכת ההסכם עם ירדן"

ראש הממשלה התייחס לדרישת ירדן לבטל חלק מהסכם השלום בטקס לציון 23 שנים להירצחו של יצחק רבין. ריבלין אמר בטקס: "לדמוקרטיה הישראלית אין שכפ"ץ". נכדתו של רבין ביקרה את הממשלה בנאומה: "אם לא תחדלו מהשיסוי, יישפך פה דם".

אתר רשמי

טקס האזכרה הממלכתי לציון 23 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין מתקיים היום (ראשון) בהר הרצל בירושלים. בטקס משתתפים, בין השאר, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. כמו כן, נוכחים גם בני משפחת רבין.

במהלך הטקס התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לביטול חלק מהסכם השלום עם ירדן, ואמר כי "בימים אלה נכנס השלום בין ישראל לירדן לשנות ה-25. בהסכם ירדן שמרה לעצמה את האופציה לקבל לידיה את השטח בנהריים ליד הירדן ואת מובלעת צופר בערבה. נמסר לנו היום שהיא מבקשת לממש אופציה זאת. אנחנו ניכנס איתה למשא ומתן על האפשרות של הארכה של ההסדר הקיים. אין ספק, בראייה כוללת, שההסכם כולו הוא נכס חשוב לשתי המדינות".

על רבין אמר ראש הממשלה כי היה "לוחם נערץ, מצביא גדול שגריר ארצנו וראש ממשלה שפילס נתיבים לשלום". הוא הוסיף כי "רבין ידע את האמת, וגם אנחנו יודעים את האמת. יש לנו רצון עז להיאחז בארצנו. אנו ממשיכים לטפח בהתמדה את יכולתנו ועל כך סמך יצחק רבין. כוחנו באחדות כמו בשלום. היה לי וויכוח נוקב עם רבין על ההסכם עם הפלסטינים, אך רוב הזמן הייתה לי הסכמה מלאה על ההסכם עם ירדן".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו באזכרה ממלכתית ליצחק רבין, הר הרצל. מארק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט, פול צלמים
"רבין ידע את האמת וגם אנחנו יודעים את האמת", נתניהו בטקס האזכרה, היום/פול צלמים, מארק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר באזכרה כי "באותו לילה שבו הותר ונשפך דמו של יצחק, היינו כולנו על לוח המטרה. מימין ומשמאל, לאיש לא היה שכפ"ץ. הדמוקרטיה לא מתה. היא חיה ותוססת. אבל עלינו לזכור תמיד שגם לדמוקרטיה הירשאלית אין שכפ"ץ".

נכדתו של יצחק רבין, נועה רוטמן, ביקרה את התנהלות הממשלה בנאומה בטקס, ואמרה, "מה שבטוח, הרבה לא השתנה ב-23 השנים האחרונות, אלא רק החמיר וזה ניכר בשיח. דמוקרטיה היא לא רק שיטת בחירות, אסור שהיא תצטמצם להסדר טכני - כדי שהיא תתקיים צריך לערוב לה".

רוטמן סיפרה על סבה כי היה נוהג לפגוש את יריביו הפוליטיים, גם המרים ביותר, " דלתו לא הופגה ונטרקה מעולם. לא משנה כמה עמוקה הייתה המחלוקת". וסיימה במסר לממשלה, "המעמד מחייב, אתם חייבים לדאוג לרווחת כולנו - גם למי שמתנגד לדרככם, אם לא תחדלו ממסע השיסוי, ישוב חלילה ויישפך כאן דם".

יונתן בן ארצי, נכדו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, תקף מוקדם יותר היום את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בטקס זיכרון לציון 23 שנים לרצח בבית הנשיא בירושלים. "ההוא הדוחף ומסית להגדרה וקיטלוג של כל אחד החושב אחרת ממנו, כחמוץ או שמאלן, ממשיך לפרק בנו ויביא לחורבן הבית הבא", אמר בן ארצי.

עוד הוסיף בן ארצי, כי "אזרחי מדינת ישראל זכאים להנהגה שאינה משתעממת מהם. דמוקרטיה אינה מלוכה. הגבלת משך כהונת ראש ממשלה היא הכרחית וחשובה למנוע ממנהיגנו להפוך למלכים נבדלים מעם".

עוד באותו נושא

כשרבין פיתח נחישות, וקירב את שלושת הקליעים בכיכר

לכתבה המלאה
משפ' רבין נגד נתניהו - יונתן בן ארצי, נכדו של רה"מ המנוח: "ההוא שמקטלג חמוצים יביא לחורבן הבית". לשכת העיתונות הממשלתית
דמוקרטיה אינה מלוכה". יונתן בן ארצי/לשכת העיתונות הממשלתית
אירוע אסיפה ישראלית לזכרו של יצחק רבין, כיכר רבין, ת"א. ראובן קסטרו
אירוע "דמוקרטיה עושים בכיכר" של הנוער העובד והלומד, היום כיכר רבין/ראובן קסטרו

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי אמר בראיון למהדורת וואלה! NEWS, שהוא אינו מעוניין להתייחס לדבריו של בן ארצי: "שמעתי גם דברים לא פחות חמורים בטקסים אחרים", אמר, "מה שחשוב זה הנושא עצמו. ואני מסכים אתו בדבר בסיסי, רבין היה איש של אנשים".

עוד הוסיף שהוא ממשיך להאמין בדרך השלום: "פתרון של ישראל חזקה לצידה מדינה פלסטינית מפורזת", אולם סירב לראות עצמו כממשיך דרכו של רבין: "בכל הצניעות, אף אחד לא צריך להצטייר כממשיך דרכו או ממשיך דרך בן גוריון. כל אחד מביא למנהיגות את מה שהוא. בשני דברים אני מסכים איתו, שלום תוך שמירה על הביטחון. רבין היה שר ביטחון ולכן הרשה לעצמו להתקדם בתהליך השלום. אני ממשיך את תפיסת עולמו".

בטקס השתתפה גם נועה רוטמן, נכדתו של רבין שהביע דאגה בעקבות התבטאות שמעוררות מחדש את השסע בעם. "לרוב העם אני בטוחה שמדובר בפשע חמור, בניסיון לשנות מהלך היסטורי לשנות את ההיסטוריה שלא לפי כללי המשחק", אמרה. "הונחה מעל הקבר ממצבה ייחודית, מצבה שאמורה לסמן את השבר בעם. מתוכה הריפוי והצמיחה יושגו. אבל במציאות אל מול הכוונה הזו, המצבה כמו הנושא כולו, מואשמים תדיר בשיח הציבורי ב'גינדור' הנצחתי, מניירה".

"הכינוי "פסטירבין" נולד", המשיכה. "רק באחרונה פורסם פאשקוויל, ציוץ בטוויטר, מטעם דוברת ראש הממשלה, בה נכללה תמונה של רבין עם ערפאת תחת הפועל בגד. לא יושבי השורות האלה ניסחו את הציוץ, אבל אף אחד לא התנער ממנו. לאישה ממשיכים לשלם משכורת, מכספי המסים... אני מתגעגעת לאחדות, לשותפות. אין לי מושג ולא לכם, אם סבי מצליח להיות חזק שם למעלה. מה שבטוח, שפה למטה לא השתנה הרבה ב-23 שנים האחרונות. רק החמיר, זה ניכר בשיח ... גם בידי גורמים רשמיים. דמוקרטיה היא לא רק שיטת בחירות, אסור שהיא תצטמצם להסדר טכני".

(עדכון ראשון: 13:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully