וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנת בחירות מחמאס לנתניהו: כך חסך הארגון מבוכה לראש הממשלה

26.1.2019 / 17:51

החלטת חמאס לא לקבל את הכסף הקטארי, שעבר לבסוף למשפחות נזקקות ברצועה, סייעה לארגון שמנסה לשקם את תדמיתו ברחוב העזתי, אבל גם לנתניהו, שנמנע ממנו הצורך להסביר את העברת מזוודות הכסף. אבל הבעיה של שני הצדדים היא שהמצוקות של עזה לא ייעלמו בקרוב

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

מהבוקר החלו להיאסף בכניסה לסניפי הדואר ברצועת עזה, מאות פלסטינים, נציגי משפחות עניות, שאמורות לקבל היום (שבת) כל אחת מאה דולר מקטאר. בסך הכול 44,000 שאמורות לקבל היום ועוד כ-50 אלף משפחות מחר. וזאת במקום העברת 15 מיליון דולר במזומן שהייתה אמורה קטאר להעביר לרצועה באישור ישראל והיו מיועדים לתשלום משכורות פקידי חמאס.

כך באה לסיומה (הזמני) הפארסה של שלושת החודשים האחרונים שבה ישראל מאפשרת הכנסת כסף לחמאס (לפקידיו) בתמורה לשקט שמעולם לא הגיע. דמי פרוטקשן, ללא פרוטקשן. למהלך יש רק מרוויחים: חמאס שישוב לצבור נקודות בציבור הפלסטיני, ממשלת ישראל ובראשה בנימין נתניהו שתוקפיו לא יוכלו לטעון יותר כי נכנע ללחץ חמאס או תושבי רצועת עזה.

עוד בוואלה! NEWS:
צעיר פלסטיני נהרג בהפגנות בגבול עזה; הכסף הקטארי יועבר לאו"ם
מאה דולר לכל משפחה: הכסף הקטארי יעבור לנזקקים ברצועה
כשצה"ל פתר לחמאס את הדילמה: מאחורי הקלעים של משבר הכסף לעזה

העברת הכסף הקטארי למשפחות נזקקות ברצועת עזה. צילום מסך, אתר רשמי
תור בכניסה לסניף דואר ברצועה, הבוקר/אתר רשמי, צילום מסך

יש משהו הוגן בעובדה שאת הכסף יקבלו משפחות עניות, ולאו דווקא כאלה שקשורות לחמאס. וכך, החלטת חמאס שלא לקבל את ה-15 מיליון הדולרים המיועדים לתשלום משכורות, סייעה לא רק לארגון, אלא גם לנתניהו, וחסכה ממנו מבוכה בניסיון להסביר את המהלך. מתנת בחירות מחמאס לנתניהו. הבעיה היא שפוטנציאל ההסלמה עולה, ולא נראה מה ישנה את המגמה.

החלוקה מתבצעת לפי רשימה שהוכנה כבר בעבר ואושרה בידי מערכת הביטחון בישראל. הוסרו ממנה כ-6,000 משפחות שנפסלו בידי ישראל, לפי מקורות פלסטינים. בכל סניף דואר כזה מוצבים נציגים קטארים שמפקחים על התהליך ומוודאים שרק המשפחות הנזקקות יקבלו את כסף.

מאת הדולרים שתקבל כל משפחה, לא ישנו את מצבן הכלכלי, וגם לא את המצב ברצועה, אך כשמדובר במשפחות חסרות כל, מאה דולרים נותנים מעט אוויר לנשימה. התורים בעזה נתפסים באופן חיובי הרבה יותר, כשהעניים הם אלה שמקבלים את הכסף, ולא אלה מחמאס. בשלושת החודשים האחרונים איבד הארגון גובה ברחוב העזתי והוטחה בו ביקורת ברשתות החברתיות.

עוד באותו נושא

כשצה"ל פתר לחמאס את הדילמה: מאחורי הקלעים של משבר הכסף לעזה

לכתבה המלאה

בעבור חופן דולרים

חמאס הצטייר כמי שהסכים למכור את עקרונותיו בעבור חופן דולרים. צמרת חמאס ברצועה צפתה בדאגה באיבוד הגובה: בחו"ל, בגדה, ובעזה. רק מי שמקורב קיבל משכורת בעוד האחרים המשיכו לסבול. שעות החשמל פחתו, מרחב הדייג לא גדל והמציאות ברצועה עגומה כתמיד. לכך צריך להוסיף את סגירתו של מעבר רפיח למצרים, צעד שהגביר את תחושת החנק והמצוקה בעזה.

חמאס לא יכול היה ללחוץ על ישראל בשל ההסכם, ומנגד לא קיבל דבר כמעט. מכאן ההחלטה בצמרת הארגון לשנות מגמה. אתמול נראו בכירי חמאס בתהלוכות ליד הגדר ובראשם ראש הלשכה המדינית איסמעיל הנייה, ומקורות בעזה אומרים כי פני חמאס להסלמה. לאו דווקא מלחמה כוללת, אך דרדור מכוון של המצב כדי להביא לשינוי בהמשך. איך זה ייגמר? אין לדעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully