וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשצה"ל פתר לחמאס דילמה: מאחורי הקלעים של משבר הכסף לרצועת עזה

26.1.2019 / 11:01

הרמטכ"ל הגיע לשטח, מפקד פיקוד הדרום עשה הכול כדי למנוע הסלמה - אבל היומיים האחרונים שייכים למתאם פעולות הממשלה בשטחים, שהציע את המתווה שבו כולם מרוצים. לישראל יש שקט, לחמאס תמונת ניצחון - וקטאר נשארת רגועה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

אחרי שחמאס סירב לקבל את הכסף הקטארי, שלשום (חמישי) היה נראה שהשטח על סף פיצוץ. אתמול חייבה המתיחות בגבול עזה את הרמטכ"ל אביב כוכבי להגיע לשטח ולתדרך מקרוב את מפקד פיקוד הדרום אלוף הרצי הלוי ומפקד האוגדה תא"ל אליעזר טולדנו כיצד להתמודד עם האלימות כדי למנוע הסלמה. דובר צה"ל הבליט את המהלך בתמונה של כוכבי מהשטח.

המתיחות רומזת שמאחורי הקלעים משהו לא עובד. גורמי המודיעין בשב"כ ובאמ"ן לא התעקשו שיכול להיות שבר במשא ומתן עם חמאס על הכסף. הדרג המדיני חישב מסלול מחדש. לתמונה נכנס מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו-רוקון. 48 השעות האחרונות שייכות לו.

הוא הציע מתווה חדש, לפיו כל המענק הקטארי יועבר כסיוע הומניטרי דרך נציגי האו"ם לתושבי רצועת עזה ולא באופן ישיר לחמאס בתהליך שהביך את ישראל כשמזוודות מפוצצות בשטרות דולרים עברו מיד ליד עד שאזרחים הצטלמו סלפי עם שטרות בעמדות החלוקה. מבחינה פוליטית זה הצטייר כניצחון לחמאס ומנגד הביך את ממשלת ישראל ומערכת הביטחון.

עוד בוואלה! NEWS:
צעיר פלסטיני נהרג בהפגנות בגבול עזה; הכסף הקטארי יועבר לאו"ם
אלפי פלסטינים השתתפו בהפגנות בסמוך לגבול רצועת עזה
השוטרים ירו במהלך מרדף באזור ירושלים אחרי פורץ - פלסטיני נהרג

הרמטכ"ל אביב כוכבי בסיור בגבול רצועת עזה. דובר צה"ל
כוכבי בגבול הרצועה, אתמול/דובר צה"ל
הפגנות בגבול רצועת עזה, 25 בינואר 2019. רויטרס
הפגנות אתמול בגבול רצועת עזה/רויטרס

כך הצליח אלוף אבו-רוקון לשכנע את כל הצדדים. חמאס יצא מרוצה שלא הצטייר כמי שמעביר לפקידיו כסף בזמן שהרחוב הפלסטיני ברצועת עזה נאנק מכאב והאסירים הביטחוניים נאבקים על תנאיהם בכלא בישראל, ולא נותנים מנוח למנהיג חמאס יחיא סינוואר.

מאז שעזב את הכלא ב-2011 בעסקת שליט והתקדם במהירות אל צמרת הארגון הוא לא הצליח לשפר את מצב האסירים שסייעו לו להיבחר. המשא ומתן שמנהל החמאס מול ישראל על החזרת השבויים והנעדרים לא התקדם למרות המאמצים. הרעיון של חמאס שיביא לשחרור מספר גדול של אסירים רוצחים עם דם על הידיים ולשיפור תנאיהם של אלו בכלא נדחה על הסף בירושלים. לכן, לא ברור מי בישראל חשב שחמאס יקבל את הכסף, כשבשטח מבעבעת מחאת אסירים.

בין הג'יהאד האסלאמי לאסירים הביטחוניים

בהפגנות אתמול על גדר המערכת בגבול רצועת עזה השתתפו יותר מ- 13,000 פלסטינים. עשרות מטענים מאולתרים ורימוני רסס הושלכו על לוחמי צה"ל. פלסטיני שאיים על הכוחות נהרג מאש צה"ל. ראוי לשבח את מפקדי הפלוגות והלוחמים שפועלים בצורה רגישה כדי למנוע הידרדרות.

היממה האחרונה עברה ללא תגובה של חמאס אך נכונו לצה"ל אתגרים גדולים ומורכבים בזירה הפלסטינית. הג'יהאד האסלמי שמושפע מפטרונו בטהראן הוא זה שאחראי לפיגוע הצליפה בו נפצע הקצין שניצל בזכות קסדה ומזל. ארגון הג'יהאד הפלסטיני עוד יאתגר בטווח הנראה לעין את החמאס ואת צה"ל ככל שמנופי הלחץ של ישראל וארה"ב יפלו על ראשיהם בטהראן וסוריה.

האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל דורשים סולידריות ועשויים לדחוק בחמאס להגיב, המצב הכלכלי המדרדר ברצועת עזה במיוחד על רק קיצוץ חריף בתקציב לאונר"א וגופי הסיוע האחרים בעזה מרחיבים את המצוקה ברחוב ויובילו לאלימות גדולה, ההודעות האמריקניות על פרסום תכנית מדינית מיד לאחר הבחירות ועוד לפני הרכבת הממשלה הם נקודת רתיחה חדשה.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים כמיל אבו רוקון. דובר צה"ל
אבו-רוקון. 48 השעות שלו/דובר צה"ל
הדרג המדיני, השב"כ וצה"ל צריכים להפעיל מאמצים כבירים לדחות עד כמה שניתן את המערכה הבא ברצועת עזה

סלאח ערורי, בכיר חמאס שיושב בלבנון התבטא אמש על התהליך המדיני והצהיר כי יש בו כדי להביא לפתרון הסכסוך הפלסטיני כולל עם הפתח. לא נראה שחמאס מעוניינת בשלום אך יש לה בהחלט אינטרס להבהיר כבר עכשיו לכולם כבר עכשיו כי היא דרוכה ונערכת לקראת התהליך המדיני ואם היא לא תהיה מרוצה ההשלכות יהיו בהתאם. הפעם זה לא היה עפיפונים ובלונים.

הדרג המדיני, השב"כ וצה"ל צריכים להפעיל מאמצים כבירים לדחות עד כמה שניתן את המערכה הבא ברצועת עזה שתגיע בשלב מסוים. הטיפול בתהליך ההתבססות איראן בסוריה הוא קריטי ומחייב קשב רב ללא רעשי רקע. תקופת בחירות רגישה מאוד לעימותים וניסיונות להשפיע על הקלפי. ויתרה מזאת כל יום שעובר צה"ל נערך טוב יותר למערכה הבאה ומצליח להשלים עוד ק"מ בחומה התת קרקעית לסיכול מנהרות בגבול.

לכן, נכון לשמר את הציר הקטארי ולחדד את המודיעין על הזירה הפלסטינית. ב"עמוד ענן" היה זה נשיא מצרים המודח מוחמד מורסי שמיהר לשמש כמתווך בין ישראל לחמאס, ולהביא לסיום המבצע אחרי שמונה ימי לחימה. במבצע צוק איתן לקח לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון לשעבר משה יעלון 51 יום לשכנע את האמריקנים שהם מעדיפים את התיווך המצרי ולא את הציר הטורקי או הקטארי ולהביא להפסקת אש.

אסור להקל ראש במוטיבציה של קטאר להשפיע באזור, וצריך להיזהר - פיצוצי משנה בתהליך התיווך יביאו לשחיקת הציר הקטארי החשוב במיוחד לקראת מערכה שעוד תבוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully