וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעיר פלסטיני נהרג בהפגנות בגבול עזה; הכסף הקטארי יועבר לאו"ם

25.1.2019 / 20:00

כ-10,000 מפגינים פלסטינים התעמתו עם כוחות צה"ל על גדר הגבול, ויותר מ-20 נפצעו. ברקע, השגריר הקטארי הודיע כי לאחר שהנהגת חמאס סירבה לקבל את התשלום על סך 20 מיליון דולר, הכסף יועבר לפרויקטים הומניטריים. רמאללה: נער פלסטיני נהרג מאש צה"ל

עריכה: ליר שפיגלר

הפגנות בעזה - כל העדכונים:

- כעשרת אלפים פלסטינים הפגינו לאורך רצועת עזה
- צעיר בן 25 נהרג מירי צה"ל ברפיח
- המפגינים יידו אבנים והשליכו מטעני חבלה
- צה"ל סיכל ניסיונות חצייה לשטח ישראל
- משרד הבריאות הפלסטיני: 22 פצועים
- רמאללה: נער בן 16 נהרג מאש צה"ל

כ-10,000 פלסטינים הפגינו היום (שישי) במוקדים שונים לאורך גבול הרצועה והתעמתו עם כוחות צה"ל. משרד הבריאות הפלסטיני הודיע כי צעיר בן 25 נהרג מירי צה"ל באזור רפיח. צעיר נוסף כבן 18 נורה בחזהו והרופאים מנסים להציל את חייו. 22 מפגינים נפצעו במסגרת המהומות, שבמהלכן יידו המשתתפים אבנים והשליכו מטעני חבלה. כוחות צה"ל הגיבו בירי גז מדמיע וכדורי גומי. בחלק מהמקרים בוצעו ניסיונות לחצות את גדר הגבול שסוכלו על ידי צה"ל.

נוסף על החיכוכים על הגדר, צה"ל סגר בשעות האחרונות צירי גישה שמובילים אל גבול רצועת עזה. הכוחות הסבירו כי קיים חשש לירי צלפים ועל כן נחסמו הדרכים הסמוכות לתוואי הגדר. הרמטכ"ל אביב כוכבי הגיע אף הוא במהלך היום לסיור באזור הגבול.

במקביל, בן 16 נהרג הערב מירי צה"ל בסמוך לכביש 60 באזור רמאללה. מדובר צה"ל נמסר כי ההרוג, תושב סילוואד, יידה אבנים לעבר רכבים ישראלים יחד עם שני חשודים נוספים. לוחמי צה"ל הגיבו בירי לעבר החשודים והעניקו להם טיפול רפואי. אחד מהם מת מפצעיו וחשוד נוסף נפצע. האירוע יתוחקר.

עוד באותו נושא בוואלה! NEWS:
נתניהו אישר העברת הכסף הקטארי לרצועת עזה; חמאס: מסרבים לקבלו
אחרי תקרית הירי סמוך לגדר: גל תקיפות של חיל האוויר ברצועת עזה

הפגנות בגבול עזה, 25 בינואר 2019. רויטרס
הפגנות בגבול עזה, היום/רויטרס
הרמטכ"ל אביב כוכבי בסיור בגבול רצועת עזה. דובר צה"ל
הרמטכ"ל אביב כוכבי בסיור בגבול הרצועה, היום/דובר צה"ל

ההפגנות נערכו על רקע דבריו של שגריר קטאר ברצועת עזה, מוחמד אל-עמאדי, שאמר כי "אחרי שהנהגת חמאס הודיעה לנו שהיא לא תקבל את הכסף, הוחלט להקצות אותו לפרויקטים הומניטריים בתיאום עם האו"ם". לדבריו, הכסף יועבר למשפחות עניות, או לפרויקטים לשיפור תשתיות החשמל, משרד הבריאות ותכניות תעסוקה, וזאת בתיאום עם חמאס והפלגים הפלסטיניים.

עם זאת, דחה אל-עמאדי את המשוואה שצוירה בישראל, לפיה הכסף הוענק בתמורה לרגיעה מצד חמאס. אל-עמאדי אמר את הדברים במסיבת עיתונאים שכינס במלון בעזה. הוא הדגיש כי "זכותו של העם הפלסטיני להפגין בדרכי שלום".

הסכום שיועבר יעמוד על 20 מיליון דולר, סכום גבוה מהתשלום המקורי שעמד על 15 מיליון. במערכת הביטחון העריכו כי הפיצוץ במשא ומתן מעיד על כוונות הפלגים הפלסטיניים ברצועה להגביר את האלימות והטרור העממי לאורך הגדר.

השגריר של קטאר לעזה, מוחמד אל עמאדי בפגישה עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה - 25/1. רויטרס, רויטרס
שגריר קטאר בפגישה עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בעזה, אתמול/רויטרס, רויטרס
כיפת ברזל בגוש דן 25/1. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
מערכות ההגנה תוגברו. סוללת כיפת ברזל שהוצבה בגוש דן, היום/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
הפגנות בגבול רצועת עזה, 25 בינואר 2019. רויטרס
הפגנות בגבול עזה, היום/רויטרס

מוקדם יותר, לאחר הערכת המצב השבועית, הוחלט במערכת הביטחון לתגבר את מוקדי החיכוך לאורך גבול הרצועה ולהיערך גם לתרחישי קיצון. מערך ההגנה האווירית תוגבר נקודתית, הגדודים הפרושים לאורך הגבול תודרכו לקראת אפשרות של ירי צליפה וניסיונות חדירה. בנוסף תודרכו באשר לאפשרות כי גורמי קיצון ינסו לנצל את המצב המתוח ולבצע "פיגוע משיכה" כשבחסות העשן לפתוח באש במוקד אחר. עוד תוגבר השטח ביחידות צליפה ובאמצעי איסוף.

המתיחות בדרום עלתה בשל תקרית הירי שבה נפגע קל בראשו קצין צה"ל במהלך הפרות סדר השבוע סמוך לגדר בדרום הרצועה. בתגובה השיב צה"ל בירי טנקים ובגל של תקיפות אוויריות לעבר עמדות תצפית של חמאס ברצועה. בעקבות המתיחות, סוללות כיפת ברזל הוצבו אתמול בדרום ובגוש דן.

הפגנות בגבול רצועת עזה, 25 בינואר 2019. רויטרס
הפגנות בגבול עזה, היום/רויטרס

לאחר פיצוץ המשא ומתן על העברת הכסף הקטארי בסכום של 15 מיליון דולר, אמר אתמול בכיר חמאס חליל אל-חיה כי "אנו מטילים על הכיבוש את האחריות להתחמקות מההבנות, ומדגישים כי תהלוכות השיבה יימשכו עד שיושגו הזכויות הלאומיות הפלסטינית ועד שיושגו המטרות למענן החלו". אל-חיה הדגיש כי "עמנו ועזה לא יהיו חלק מהסחטנות ומערכת הבחירות".

(עדכון ראשון 11:13)

הפגנות בגבול רצועת עזה, 25 בינואר 2019. רויטרס
הפגנות בגבול עזה, היום/רויטרס
הפגנות בגבול רצועת עזה, 25 בינואר 2019. רויטרס
הפגנות בגבול עזה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully