וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העדויות סותרות, אבל הירי בפלסטיני עם תסמונת דאון לא ייבדק שוב

הוועד נגד עינויים טען כי יש סתירה בגרסאות החיילים שנכחו בתקרית לזו של החייל היורה, אולם הפרקליטות הצבאית לא תפתח את תיק חקירת מותו של הצעיר. לטענתה, גרסת העדים מחזקת מעלה שההרוג החזיק בקבוק תבערה, ולא נאספו ראיות פורנזיות בשל חלוף הזמן מהאירוע ועד החקירה

פלסטיני עם תסמונת דאון נורה באזור חברון. צילום באדיבות המשפחה, מערכת וואלה!
נפצע קשה ומת לאחר כחודשיים. עריף ג'רדאת/מערכת וואלה!, צילום באדיבות המשפחה

הפרקליטות הצבאית דחתה השבוע את הבקשה לפתוח את תיק חקירת מותו של עריף ג'רדאת, פלסטיני בן 22 עם תסמונת דאון שנורה למוות על ידי חייל. בתשובת הפרקליטות נכתב כי עדויות החיילים שנכחו במקום מחזקות את גרסת החייל היורה כי ג'רדאת החזיק בקבוק תבערה, והירי בוצע לאחר עימותים. כמו כן, הסבירה הפרקליטות כי לא נאספו ראיות פורנזיות בשל "חלוף הזמן מאז האירוע ועד ההחלטה בדבר עריכת החקירה".

ג'רדאת נורה במאי 2016 ליד ביתו בכפר סעיר שבאזור חברון. הוא נפצע קשה ולאחר כחודשיים מת מפצעיו. במשפחתו טענו כי שיחק עם חבריו כשהגיע כוח צה"ל ובמקום החלה מהומה שגרמה לחבריו להתרחק. אך ג'רדאת, שלא הצליח להבין את הסיטואציה, לא התרחק - ונורה. אחיו, מוחמד, סיפר כי צעק לחיילים שמדובר באדם חולה, אולם החייל ירה גם לאחר שעריף עצר. מנגד, בצה"ל אמרו כי התפתחו במקום עימותים קשים וכי הוא החזיק בידו בקבוק תבערה, ולכן נורה.

עוד בוואלה! NEWS:
המהנדס שרוצה להציל את ונצואלה מציפורני הרודנות
"השתכנעו שטבעתי": הקצין שהועבר ברגע האחרון מהצוללת שטבעה
רצח במרכז המסחרי: בן 36 נדקר למוות בלוד - התוקפים נמלטו

כפר סעיר, ליד חברון. 6 במרץ 2016. יותם רונן
כפר סעיר/יותם רונן

רק לאחר פניית בני משפחתו באמצעות עו"ד חליל זאהר מהוועד הציבורי נגד עינויים לפרקליטות הצבאית, נפתחה חקירה, וזאת כתשעה חודשים אחרי הירי. עם זאת, באוקטובר 2017 גילו בני המשפחה כי התיק נסגר בשל היעדר ראיות מספקות. חומרי החקירה בתיק מגלים כי רק בפברואר 2017 נגבו עדויות מהחיילים שנכחו באירוע וכן מהחייל היורה.

בעדותם סיפרו כמה מהחיילים כי היו בדרכם החוצה מהכפר בעת הירי, כאשר מפקד המחלקה יצא ראשון ואילו מפקד הכיתה שירה, הלך אחרון. לדבריהם, הם התחילו ללכת ואז שמעו ירי והבינו שמפקד הכיתה פתח בירי בגלל בקבוק תבערה.

"המ"מ אמר יאללה חוזרים", העיד אחד החיילים. "כשהסתובבתי והתחלנו ללכת, שמעתי ירי. לא הבנתי מאיפה, אז הסתובבתי והבנתי שמפקד הכיתה ירה וזהו". כשנשאל על תחושת סכנה, השיב החייל כי "הייתה סכנה כללית עם חשש אמיתי לפציעה חמורה, אך לא הייתה סכנת חיים ממשית ומידית ממישהו ספציפי שאני ראיתי".

מפקד המחלקה, שהחיילים העידו כי הלך ראשון מהמקום, אמר כי גם הוא זיהה אדם שמתקרב עם בקבוק תבערה דולק ביד. "זיהינו מישהו מטווח כ-20 מטר מתקרב אלינו עם בקבוק תבערה דולק. מפקד הכיתה ירה שני כדורים למרכז מסה ונטרל את האיום... כל העניין הזה קרה במשך כשלוש שניות", תיאר.

עוד באותו נושא

פלסטיני עם תסמונת דאון נורה ומת, עדויות נגבו רק אחרי 9 חודשים

לכתבה המלאה
פלסטיני עם תסמונת דאון נורה באזור חברון. צילום באדיבות המשפחה, מערכת וואלה!
לא הצליח להבין את הסיטוציה. עריף ג'רדאת/מערכת וואלה!, צילום באדיבות המשפחה

בערר שהגישו בחודש שעבר בשם המשפחה עו"ד זאהר יחד עם עו"ד מוריאל אורדן מהוועד הציבורי נגד עינויים, טענו השניים כי ישנה סתירה בעדויות. שכן, אם מפקד המחלקה הלך ראשון ומפקד הכיתה היה אחרון - כיצד ייתכן שיתר החיילים לא ראו את ג'רדאת עם בקבוק תבערה. כמו כן, החייל היורה אמר שירה כדור אחד וכי לא היה לו זמן לבצע נוהל מעצר חשוד, בעוד האחרים העידו כי נורו שני כדורים.

אך השבוע דחתה הפרקליטות את הטענות. "ממצאי החקירה העלו כי הגרסה שמסר החייל היורה הייתה קוהרנטית ונמצאו לה תימוכין בראיות אחרות שנאספו, וכי הירי לעבר ההרוג לא חרג מכללי הפתיחה באש", כתב רס"ן ארז רג'ואן מהפרקליטות. עוד הוסיף כי ההחלטה של הכוח לסגת לאחר התפתחות העימותים ולאחר שאזלו לו האמצעים לפיזור הפגנות, מעידה על "איפוק בהפעלת כוח". כמו כן, הבהיר רג'ואן כי התיאור של החייל היורה תואם לדברי חבריו לכוח. בעקבות זאת, מתכוון עו"ד זאהר להגיש השגה ליועץ המשפטי לממשלה בטענה כי מדובר בירי לא מוצדק המחייב המשך חקירה והעמדה לדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully