וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר ארה"ב בשיחות סגורות: תכנית השלום תוצג בסוף אפריל

24.1.2019 / 11:03

פרסום ראשון: דיוויד פרידמן אמר בימים האחרונים כי ממשל טראמפ מתכוון לפרסם את "הדיל האולטימטיבי" בין ישראל והפלסטינים אחרי הבחירות - אבל עוד לפני הרכבת הממשלה הבאה. בבית הלבן מודעים לתזמון הפוליטי הנפיץ, אך סבורים שהוא עשוי לייצר גם הזדמנות

צילום: שגרירות ארה"ב בישראל, עריכה: ניר חן

תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, צפויה להיות מוצגת אחרי הבחירות - אבל עוד לפני הרכבת הממשלה הבאה. כך אמר היום (חמישי) שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן בשיחות סגורות. לדברי גורמים שנחשפו לתוכן הדברים, פרידמן אמר לבני שיחו כי הממשל מתכנן לפרסם את תוכנית השלום שלו בסוף חודש אפריל, כשבועיים-שלושה אחרי הבחירות שייערכו ב-9 באפריל.

בשיחה עם דיפלומט מערבי פרידמן הסביר כי בבית הלבן "מודעים" לתזמון הפוליטי המורכב של הצגת התוכנית תוך כדי הרכבת הממשלה, וסבורים כי העיתוי הוא דווקא נכון ועשוי לייצר הזדמנות להנהגה בישראל לקבל את התוכנית, עליה עמלים בבית הלבן מזה כשנתיים וחצי.

עוד בוואלה! NEWS:
ריבלין למקרון: "אם יהיה עלינו איום מלבנון, לא נעמוד מנגד"
"שותפים לחזון": ישראל וצ'אד חידשו את היחסים הדיפלומטיים
התחממות ביחסים עם מצרים: השר שטייניץ בביקור נדיר בקהיר

שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו 21 מאי 2018. AP
התוכנית תוצג בסוף חודש אפריל. השגריר פרידמן ורה"מ, מאי האחרון/AP

"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ הוגדרה כאחת המטרות המרכזיות שלו בכל הנוגע לישראל. בממשל תכננו לפרסם אותה בשבועות האחרונים, אך נאלצו לדחות את התוכניות לאחר הקדמת הבחירות בישראל. במידה והתוכנית תוצג, כדברי פרידמן, מיד אחרי הבחירות, היא עשויה לייצר סיטואציה פוליטית רגישה שתשפיע על מלאכת הרכבת הקואליציה, ותהפוך לסוגיה שתקבע את פניה.

הבית הלבן מקפיד להכחיש כמעט כל דיווח על פרטי התכנית, אך מהדיווחים השונים עולה כי מדובר בתוכנית הידידותית והנדיבה ביותר כלפי ישראל. עם זאת, היא צפויה גם לכלול, בין היתר, ויתורים ישראליים - שחלקים גדולים בימין יתקשו לבלוע. מפלגות כמו הימין החדש, הבית היהודי, או אפילו ישראל ביתנו יתקשו לקבלה ולהיכנס לממשלה, בעוד שמפלגות בגוש המרכז-שמאל יראו בה הזדמנות היסטורית שתצדיק הצטרפות לנתניהו והקמת ממשלת אחדות לאומית.

בשגרירות ארצות הברית בישראל לא הגיבו לתוכן הדברים שנאמרו על ידי פרידמן, ורק מסרו בתגובה כי "כמו בעבר, ספקולציות הנוגעות לתוכן או תזמון התוכנית אינן מדויקות".

עוד באותו נושא

ההתנחלויות נשארות: "ליברמן חשף בפני הפלסטינים את תכנית טראמפ"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך ישיבת ממשלה בבית הלבן 2 בינואר 2019. רויטרס
יפרסם את התוכנית בעיתוי נפיץ? הנשיא טראמפ/רויטרס

אם לשפוט לפי תגובות הימין לעיקרי התוכנית של טראמפ, שפורסמו בשבוע שעבר באריכות על ידי הכתב המדיני של חדשות 13 ברק רביד, פרסומה מיד אחרי הבחירות עשוי בהחלט להצית שדה קוצים פוליטי. בימין החדש ובבית היהודי תקפו בחריפות את הפרסום, לפיו התוכנית כוללת הקמת מדינה פלסטינית בכ-90% משטחי הגדה עם בירה וריבונות פלסטינית בחלקים ממזרח ירושלים, הקפאה של הבניה בהתנחלויות מבודדות מחוץ לגושים ופינוי של מאחזים לא חוקיים.

פרטי התוכנית מבוססים על מתווים ותוכניות אמריקניות בסבבים שונים של המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים ב-20 השנים האחרונות, בהם גם יוזמת ז'נבה, אך מדובר בתוכנית הנדיבה ביותר שהוצגה כלפי ישראל והוויתורים הם מינימליים לעומת מתווים קודמים.

השליח המיוחד של טראמפ לאזור, ג'ייסון גרינבלט, אמר גם על הדיווח הזה שהוא "אינו מדויק" ובסדרת ציוצים בטוויטר כתב כי "רק מספר קטן של אנשים יודעים מה כלול בתכנית כרגע".

למרות התנגדות צפויה - נתניהו יתקשה להגיד לטראמפ "לא"

למרות ההכחשה - הפרסום עורר תגובות נרחבות במערכת הפוליטית. ראשי הימין החדש, נפתלי בנט ואיילת שקד, הצהירו כי הם לא ישבו בממשלה שתסכים לחלוקת ירושלים ולהקמת מדינה פלסטינית. גם חברי מפלגתם לשעבר בבית היהודי תקפו בחריפות את הפרטים. גם חלק נכבד מבכירי הליכוד, שמצהירים עכשיו בפריימריז על התנגדותם להקמת מדינה פלסטינית, יתקשו לחיות בשלום עם תכנית שמבוססת על המתווים הקודמים, אך מצד שני, ראש הממשלה נתניהו יתקשה להגיד לנשיא טראמפ "לא".

גם שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, אמר השבוע בנאומו בפורום הכלכלי הבינלאומי שהתוכנית צפויה להתפרסם אחרי הבחירות. לדבריו, ארצות הברית התחילה לשתף גורמים באזור בחלקים מסוימים בתוכנית, "אבל זה לא יהיה תהליך שרק ארצות הברית דוחפת. הצדדים יהיו צריכים להגיע להסכם, אבל אנחנו חושבים שהבסיס שיצרנו והעבודה שנעשה לאחר הבחירות בישראל יגדירו תנאים לשיחות שלום מועילות". פומפאו הוסיף כי "הסכסוך הישראלי-פלסטיני השפיע על האזור במשך עשורים, ונראה לי שעכשיו יש דרכים לפתור את המחלוקות המרכזיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully