וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שותפים לחזון": ישראל וצ'אד חידשו את היחסים הדיפלומטיים

טל שלו, עם פמליית ראש הממשלה

20.1.2019 / 13:52

ראש הממשלה נתניהו הגיע לצ'אד כאורחו של נשיא המדינה אידריס דבי, שביקר בישראל בסוף נובמבר, אז הכריזו השניים על פתיחת דף חדש ביחסים. דבי: "אנחנו בעד קידום תהליך שלום בין ישראל והעולם הערבי". נתניהו: "אנחנו מחפשים ידידות של מדינות נוספות באפריקה"

צילום: לע"מ, עריכה: ניר חן

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ונשיא צ'אד אידריס דבי, הצהירו היום (ראשון) על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, לראשונה לאחר 47 שנה.

הנשיא דבי אמר לנתניהו: "מקבל אותך בברכה לצ'אד מקווה שהשהות כאן נעימה. שמחתי לקיים איתך דיונים. זה ביקור ראשון של ראש הממשלה בצ'אד שמטרתו לקרב בין העמים ולקדם שיתוף פעולה בין המדינות". הוא הוסיף: "העובדה שלא היו יחסים דיפלומטיים מאז 1972 לא מנעה קידום שיתוף פעולה בינינו. הביקור שלי בארץ הוא המחשה לרצון לקדם שיתוף פעולה ולפוטנציאל שקיים בין המדינות. אני מקדם בברכה חתימה על הסכמים בינינו, כולל הסכם לחידוש היחסים הדיפלומטיים".

"במהלך המפגש שלנו עשינו סקירה של כל הנושאים על הפרק בצ'אד ובאזור ובעולם. אנחנו עומדים בפני אתגרים משמעותיים מלחמה בטרור בגבולותינו ועוד. אנחנו עושים ככל יכולתנו להילחם בתופעה הזו שהולכת ומתרחבת ומתחזקת", אמר דבי, "אנחנו מדברים על חיזוק שיתוף הפעולה כדי להילחם בטרור אצלנו ביבשת. הידידות שלנו היא לא במקום הסוגיה הפלסטינית. אנחנו בעד קידום תהליך שלום בין ישראל והעולם הערבי".

"תודה רבה ידידי", הודה נתניהו לדבי. "הדבר הכי חשוב הוא להודות לך על קבלת הפנים החמה לי ולמשלחת שלי. אני גאה להיות ראש הממשלה הישראלי הראשון שמבקר במדינה. זה ביקור היסטורי אחרי ביקור היסטורי נוסף - הביקור שלך בישראל לפני כחודשיים. אני מבקר כאן כדי לחדש באופן רשמי את יחסינו הדיפלומטיים".

לקריאה נוספת
נתניהו: "הביקור בצ'אד מעלה זעם אצל איראן והפלסטינים"
נתניהו: "ישראל חוזרת לאפריקה"; נשיא צ'אד: "דף חדש ביחסים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד אידריס דבי במהלך פגישתם לקראת חידוש היחסים 20 בינואר 2019. רויטרס
נתניהו ודבי במהלך פגישתם, היום/רויטרס

"צ'אד היא מדינה מאוד חשובה ומאוד חשובה לישראל", אמר נתניהו. "עתיד אפריקה תלוי בעתיד אזור הסאהל. מה שקורה כאן יכול להשפיע על כל העולם. אנחנו מבינים, אתם מבינים, צריך להבטיח שבעלות ברית חשובות יבינו את זה גם, לכן יש לנו שותפות ברצון להבטיח עתיד משגשג למדינותינו ולאפריקה בכלל. יש הרבה שאנחנו יכולים לעשות ביחד. ודיברנו על העמקת שיתוף הפעולה בכל התחומים, החל מביטחון אבל גם בחקלאות, מזון, מים, אנרגיה, בריאות ועוד. אני מאמין ששיתוף הפעולה הזה יבנה עתיד טוב ובטוח יותר עבור שני העמים שלנו".

"הנשיא דבי, יש לך חזון ואני השותף שלך בחזון", הוסיף ראש הממשלה. "צ'אד היא מדינה עם רוב מוסלמי שמחפשת ידידות עם ישראל, יש עוד הרבה מדינות כאלה, אבל באפריקה זה חשוב עוד יותר. אנחנו מחפשים ידידות של מדינות נוספות באפריקה ואני שמח לראות שיהיו עוד בהמשך".

עוד באותו נושא

נתניהו: "הביקור בצ'אד מעלה זעם אצל איראן והפלסטינים"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נחיתתו בצ'אד 20 בינואר 2019. טל שלו, אתר רשמי
קבלת הפנים לנתניהו עם נחיתתו בבירת צ'אד, נג'אמנה, הבוקר/אתר רשמי, טל שלו

נתניהו הוסיף: "הנשיא דבי אוהב היסטוריה ושוחחנו על הביקור שלו ביד ושם. למדתי היום על גורלם של חיילים אפריקאים, שבויי מלחמה, שנרצחו על ידי הנאצים במלחמת העולם השניה כי הם שחורים. זה סיפור שצריך לספר. אתם סבלתם כי הייתם שחורים, אנחנו סבלנו כי היינו יהודים, סירבנו לקבל את גורלנו והתעלינו. אנחנו מכריזים היום על חיזוק היחסים הדיפלומטיים מדינה ענקית באפריקה. אנחנו פורצים דרך לעולם המוסלמי ומתקבלים כאן בכבוד. ישראל פורצת לעולם המוסלמי. אנחנו עושים היסטוריה. אנחנו הופכים את ישראל לכוח עולמי עולה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד אידריס דבי במהלך פגישתם לקראת חידוש היחסים 20 בינואר 2019. רויטרס
נתניהו ודבי, היום/רויטרס

נתניהו נחת הבוקר בצ'אד. לפני ההמראה הוא אמר כי "אני יוצא עכשיו לפריצה היסטורית, פריצת דרך ענקית בצ'אד מדינה מוסלמית ענקית שגובלת בלוב וסודאן. זה חלק מהמהפכה שאנחנו עושים בעולם הערבי והמוסלמי. הבטחתי לכם שיהיו בשורות גדולות. אני יכול לספר שזה מאוד מטריד ואפילו מעלה זעם אצל איראן והפלסטינים. הם מנסים למנוע זאת הם לא הצליחו. אני מבטיח שיהיו עוד ביקורים". ראש הממשלה, שהגיע כאורחו של נשיא צ'אד אידריס דאבי שביקר בישראל בסוף נובמבר, ישהה בסך הכול קצת יותר משש שעות על הקרקע בבירת צ'אד, נג'אמנה.

לאחר שנועד עם שר החוץ של צ'אד, נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו בארבע עיניים עם נשיא צ'אד דבי בארמון הנשיאות בנג'מנה. השניים נועדו בארבע עיניים ואחר כך קיימו פגישה מורחבת עם הפמליות והשרים הבכירים. נתניהו נתן לדבי ספר תמונות המתעד את ביקורו בישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נחיתתו בצ'אד 20 בינואר 2019. טל שלו, אתר רשמי
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נחיתתו בצ'אד 20 בינואר 2019/אתר רשמי, טל שלו

צ'אד, מדינה עם רוב מוסלמי בצפון מרכז אפריקה, היא אחת המדינות החשובות והמרכזיות במלחמה נגד בוקו חראם, דעאש, אל-קאעידה וארגוני טרור אסלאמיים אחרים הפועלים בה ובשאר היבשת. בעבר, צ'אד החזיקה ביחסים דיפלומטיים עם ישראל בין 1960-1972 אך הם נותקו בשל לחץ גדול שהפעיל הרודן השכן והמאיים, שליט לוב מועמר קדאפי, שהתנגד לניסיונות של ישראל ליצור קשרים באפריקה.

עם זאת, היחסים בין שתי המדינות מעולם לא באמת נותקו, ולאורך השנים דווח על סיוע ביטחוני ישראלי ומעורבות של גנרלים לשעבר מישראל במלחמות האזרחים ואימון וחימוש המורדים באזור. סילוקו של קדאפי מהשלטון ב-2011 נתן את האות לתחילת תהליך חימום היחסים ולהגעתו של דבי לירושלים בסוף נובמבר, אז הכריז לצדו של נתניהו על פתיחת דף חדש ביחסים. צ'אד מעונינת בטכנולוגיות ישראליות, סיוע בחקלאות ומים, וסיוע ביטחוני ונשק כדי להילחם בקבוצות טרור, ישראל מעונינת בחיזוק השותפויות במאבק בטרור וגם בקיצור נתיבי הטיסה לדרום אמריקה - שמחייבים מעבר מעל צ'אד וסודן, שנמצאת גם היא ברשימת היעדים שנתניהו מסמן על המפה בעתיד. לפי דיווח בחדשות 13, צ'אד התנתנה את חידוש היחסים הדיפלומטיים עם ישראל ברשימת דרישות בתחום שיתוף הפעולה והסיוע הביטחוני.

(עדכון ראשון: 11:05)

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתו עם שר החוץ של צ'אד Mahamat Zene 
20 בינואר 2019. קובי גדעון/ לע"מ, אתר רשמי
ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתו עם שר החוץ של צ'אד, היום/אתר רשמי, קובי גדעון/ לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נחיתתו בצ'אד 20 בינואר 2019. טל שלו, אתר רשמי
קבלת הפנים לנתניהו עם נחיתתו בבירת צ'אד, נג'אמנה, הבוקר/אתר רשמי, טל שלו
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נחיתתו בצ'אד 20 בינואר 2019. טל שלו, אתר רשמי
קבלת הפנים לנתניהו עם נחיתתו בבירת צ'אד, נג'אמנה, הבוקר/אתר רשמי, טל שלו
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד אידריס דאבי נובמבר 2018. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד אידריס דאבי נובמבר 2018/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully