וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "ישראל חוזרת לאפריקה"; נשיא צ'אד: "דף חדש ביחסים"

25.11.2018 / 23:47

אידריס דבי נפגש עם נתניהו, שהבטיח כי יבקר במדינות ערביות נוספות. נשיא צ'אד הבהיר כי הפגישה בין השניים לא מעלימה את הסוגייה הפלסטינית. ישראל וצ'אד קיימו בעבר יחסים דיפלומטיים אך אלו מנותקים מאז 1972, והגעתו של דבי לישראל היא ציון דרך לחידוש היחסים

צילום: ערוץ 10, עריכה: איתי עמרם

נשיא צ'אד בישראל - עדכונים אחרונים:

- נתניהו: "יהיו ביקורים נוספים במדינות ערביות"
- נשיא צ'אד: היחסים נמשכו - גם אם לא בדרג גבוה
- נשיא צ'אד: מדינתי מייחלת לתהליך שלום בין ישראל לפלסטינים
- ריבלין: היחסים יהיו טובים לשתי המדינות

"צ'אד היא מדינה חשובה מאוד, מדינה חשובה באפריקה, מדינה חשובה עבור ישראל, ואני שמח שאנחנו מחדשים את ידידותינו". כך אמר היום (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא צ'אד אידריס דבי, המבקר בישראל. "לא הפסקנו אף פעם את היחסים באופן מלא, אבל עכשיו נרחיב אותם בקצב מהיר מאוד", הבטיח נתניהו.

"אנחנו מקווים להרחיב את שיתוף פעולה בלוחמה בטרור", אמר נתניהו לדבי. "צריך לתת לעמים שלנו מה שמגיע להם - ביטחון, בריאות, מים נקיים ואוכל. אלה דברים ששיתוף הפעולה בינינו יכול לייצר. ישראל שיתפה פעולה עם מדינות אפריקה בשנות השישים והשבעים, בעיקר בחקלאות ובמים, וכעת יש שגשוג בתחום. בשנתיים האחרונות הייתי באפריקה שלוש פעמים".

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב: המשטרה הרגה צעיר שחור חמוש בקניון, אך הודתה -הוא חף מפשע
מפקד חטיבה בגבול לבנון: לשקול את חיסול נסראללה

נשיא צ'אד מתקבל בנתב"ג על ידי השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי וראש המלל מאיר בן שבת שהוביל את ההכנות החשאיות לביקור 25 בנובמבר 2018. אבי חיון, משרד החוץ, מערכת וואלה! NEWS
נשיא צ'אד לוחץ ידיים עם השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי, היום/מערכת וואלה! NEWS, אבי חיון, משרד החוץ
מפגש נשיא צ'אד עם נשיא המדינה ריבלין בבית הנשיא. 25 בנובמבר 2018. אסתי דזיובוב/TPS, מערכת וואלה! NEWS
ריבלין ונשיא צ'אד, היום/מערכת וואלה! NEWS, אסתי דזיובוב/TPS

"כעת אני מקווה להגיע למרכז אפריקה. אני מקווה להביא איתי יזמים ישראלים מומחים וחברות ישראליות. ישראל חוזרת לאפריקה. אפריקה חוזרת לישראל", הצהיר נתניהו.

זהו הביקור הראשון מאז קום המדינה של נשיא המדינה האפריקנית שרוב אוכלוסייתה מוסלמית, ונתניהו התייחס לכך כשפנה לדבי ואמר כי "העובדה שאתה מגיע לישראל היא עדות למה שיקרה עם מדינות נוספות באפריקה", ואמר כי "יהיו ביקורים במדינות ערביות בקרוב מאוד".

דבי ענה לנתניהו ואמר כי "אני שמח להיות כאן בארץ היפה בביקור רשמי, במענה להזמנה שלך. זה ביקור היסטורי, גם עבור צ'אד וגם עבור מדינת ישראל, וזה ללא ספק ביקור שיאפשר לפתוח דף חדש ביחסים בינינו". עם זאת, התייחס דבי לסוגייה הפלסטינית, ואמר כי "חידוש היחסים הדיפלומטיים לא יכול להעלים את הבעיה. מדינתי מייחלת לתהליך שלום בין ישראל לפלסטינים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא הרפובליקה של צ'אד אידריס דבי, לשכת רה"מ, ירושלים 25 בנובמר 2018. עמוס בן גרשום /לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו בפגישתו עם דבי/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום /לע"מ
מפגש נשיא צ'אד עם נשיא המדינה ריבלין בבית הנשיא. 25 בנובמבר 2018. אסתי דזיובוב/TPS, מערכת וואלה! NEWS
דבי, הערב/מערכת וואלה! NEWS, אסתי דזיובוב/TPS

עוד הדגיש דבי כי "היחסים בין המדינות נותקו בנסיבות היסטוריות מיוחדות, אבל הניתוק לא בודד את המדינות באופן מלא. היחסים הטובים נמשכו גם אם לא היו מגעים דיפלומטיים בדרג גבוה. היחסים הטובים נמשכו כל העת".

שני המנהיגים נשאלו אם שוחחו על עסקאות נשק. ראש הממשלה השיב כי "שוחחנו על מה ששוחחנו".

אחרי פגישתו עם נתניהו נפגש דבי עם הנשיא ראובן ריבלין, שאמר לו כי "זהו אירוע היסטורי יוצא דופן. אנו שמחים לחדש את הקשר לאחר שנים ארוכות מדי של נתק. צ'אד היא מדינה חשובה. אפריקה היא העתיד, צ'אד היא העתיד, וישראל רוצה ומעוניינת לשתף מהניסיון שיש לה".

"כבר בשנותיה הראשונות שלחה ישראל מומחים שסייעו לאפריקה. זה טבעי שנרצה לטפח את הקשרים עם מדינות אפריקה, וביחוד עם צ'אד, שעדיין אין לנו יחסים מלאים", הוסיף הנשיא. "אני מקווה שאני אקבל, במהרה, את כתב ההאמנה של שגריר צ'אד בישראל. יחסים מלאים ביננו, יעמיקו את הקשרים בין המדינות והעמים, ויהיו טובים לשתי המדינות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא הרפובליקה של צ'אד אידריס דבי, לשכת רה"מ, ירושלים 25 בנובמר 2018. עמוס בן גרשום /לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
פגישה בלשכת נתניהוו/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום /לע"מ

נשיא צ'אד התקבל בנמל התעופה בן גוריון על ידי השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי (הליכוד). ישראל וצ'אד קיימו בעבר יחסים דיפלומטיים אך אלו מנותקים מאז 1972, והגעתו של דבי לישראל היא ציון דרך משמעותי לקראת חידוש היחסים. ישראל וצ'אד, מדינה מוסלמית גדולה במרכז אפריקה, קיימו יחסים דיפלומטיים קרובים בשנות ה-60 אך אלו נותקו מאז תחילת שנות השבעים בלחץ ערבי.

בשנתיים האחרונות, במסגרת המאמץ של נתניהו לחזק את הקשרים ביבשת אפריקה, מתנהלים מגעים לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.

יתרה מזאת, גורמים מדיניים חשפו הערב כי ישראל פועלת לכינון יחסים דיפלומטיים עם בחריין. במקביל, הסבירו הגורמים ישראל פועלת לכינון היחסים עם המדינה כדי לאפשר טיסות מעל שמי סודאן, שיקצרו את מסלול הטיסה לדרום אמריקה.

גם נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, נחת היום בישראל לביקור ממלכתי בן ארבעה ימים, במהלכו צפוי לחנוך את ''הבית הצ'כי'' בירושלים המשמשת כנציגות החדשה של צ'כיה בישראל ותהווה מרכז תרבות ומסחר לקידום היחסים בין המדינות. זמאן צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין ויו''ר הכנסת יולי אדלשטיין, וכן לשאת מחר נאום בכנסת.

(עדכון ראשון 17:06)

הצהרות ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צ'אד Idriss Déby 25 בנובמבר 2018. עמוס בן גרשום לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ודבי בהצהרותיהם המשותפות/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום לע"מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully