וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מניע של גזענות": אישום בהריגה נגד הקטין בפרשת הטרור היהודי

הנער בן ה-16 מישיבת רחלים מואשם בהריגתה של עאישה א-ראבי בנסיבות טרור מתוך מניע גזעני כלפי ערבים באשר הם. בכתב האישום נטען כי הוא "יידה את הסלע בעוצמה במטרה לפגוע ביושבי הרכב ומתוך אדישות לגרימת מותם". בעלה של ההרוגה: "מקווה שיקבל את מה שמגיע לו"

צילום: אור רביד וניב אהרונסון, עריכה: איתי עמרם

כתב אישום בפרשת הטרור היהודי - כל הפרטים:

-הנער צ' מואשם בהריגה, יידוי אבן וחבלה במזיד בנסיבות טרור
-לפי כתב האישום הוא "פעל ממניע אידיאולוגי של גזענות ועוינות כלפי ערבים"
-הנאשם יידה את הסלע "במטרה לפגוע ומתוך אדישות לאפשרות גרימת מותם"
-הסלע ניפץ את השמשה ופגע בעוצמה אדירה בראשה של עאישה לעיני משפחתה
-המעצרו של הנאשם הוארך עד תום ההליכים

פרקליטות מחוז מרכז הגישה היום (חמישי) לבית המשפט המחוזי בלוד כתב אישום נגד צ', נער בן 16 מאזור מטה בנימין, בגין הריגת עאישה א-ראבי לפני שלושה חודשים. סעיפי האישום שעומדים נגדו הם הריגה, יידוי אבן לעבר כלי תחבורה בנסיבות מחמירות וחבלה במזיד ברכב - כולם בנסיבות מעשה טרור. לבקשת הפרקליטות הוארך מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.

לפי כתב האישום, בעת האירוע שהתרחש לפני כשלושה חודשים, "התמקם הנאשם בליווי אחרים על גבעה הצמודה לשולי כביש 60, שהינו כביש בינעירוני מהיר, הממוקמת מטרים ספורים מהכביש, בחלקו שבין צומת רחלים לצומת תפוח. הנאשם אחז בידו סלע אשר משקלו קרוב לשני קילוגרם, במטרה לפגוע באמצעותו בנוסעי רכב ממוצא ערבי, וזאת מתוך מניע אידיאולוגי של גזענות ועוינות כלפי ערבים באשר הם".

עוד בנושא פרשת הטרור היהודי:
שריפת דגל וכיתוב "מוות לציונים": פרשת הטרור היהודי נחשפת
פרשת הטרור היהודי: השרה שקד נפגשה עם משפחות הנערים שנעצרו
"איומים והשפלות": מתקפת ישיבת החשודים בטרור יהודי נגד שב"כ

כתב אישום נגד הקטין שרצח את עאישה א-ראבי, מחוזי מרכז (לוד) 24 בינואר 2019. אור רביד
בית המשפט המחוזי בלוד, היום/אור רביד

"באותה עת נסעו עאישה ראבי, בן זוגה ובתם בת התשע בחלק זה של הכביש, מצומת רחלים לצומת תפוח, בדרכם לביתם בבידיא, ברכב המשפחה, במהירות גבוהה של כ-100 קמ"ש", נכתב בכתב האישום. "לקראת הגעת הרכב במהירות גבוהה יידה הנאשם את הסלע בעוצמה ובאופן חזיתי לעבר שמשת הרכב הקדמית, במטרה לפגוע ביושבי הרכב, ומתוך אדישות לאפשרות גרימת מותם. הסלע פגע בחלקה העליון הימני של שמשת הרכב הקדמית, ניפץ אותה, חדר אותה, ופגע בעוצמה אדירה ישירות בראשה של עאישה, הכל לעיני בני משפחתה".

לפי כתב האישום, "כתוצאה מכך נגרמה לעאישה פגיעת ראש קשה וקטלנית". בהמשך, בעלה של עאישה, שהצליח לא לאבד שליטה על הרכב, נסע לכיוון צומת תפוח אל המרפאה הפלסטינית הקרובה למקום, שם נקבע מותה.

עיישה ראבי ובעלה יעקב. אל קודס, אתר רשמי
נהרגה מאבן שהושלכה על מכוניתה ליד רחלים. עאישה א-ראבי ובעלה/אתר רשמי, אל קודס

"אני מקווה שיקבל מה שמגיע לו זה מה שחשוב", אומר יעקוב א-ראבי, בעלה של עאישה. עם זאת, לדבריו לא הגיוני שהנאשם היה לבדו: "היו עוד שזרקו אבנים. קיבלתי יותר משלוש אבנים בשנייה, הוא לא לבד זרק אותם. הוא זרק רק אבן אחת".

יעקוב מספר כי עד היום אף אחת מהרשויות לא עדכנה אותו על החקירה, אך היום התקשרו מהמשטרה והודיעו לו על הכתב אישום. עם זאת, הוא ידע שיש התקדמות ולכן החליט לשלוח את ילדיו לחו"ל. "שלחתי את הילדים, חוץ מאחת, לסעודיה לבית מלון, כדי שלא ישמעו על מה שהיה מהחדשות", סיפר. "הסברתי להם חלק לפני, אבל עכשיו צריך להסביר לכל אחד בצורה מסודרת מה בדיוק היה".

גורמים המעורים בתיק אמרו כי נגד המעורבים האחרים שנחקרו בפרשה לא התגבשה תשתית ראייתית ולכן לא צפוי כתב אישום נגדם. הם אמרו גם כי "קשה מאוד לדעת כשמדובר בקטין מה תהיה התוצאה הסופית".

עו"ד רועי רייס פרקליטות מחוז מרכז מסר לאחר פרסום כתב האישום כי "שמענו לאחרונה טענות שונות על ההתנהלות ולגיטימיות החקירה, החקירה החשובה ו קריטית הזאת לוותה לאורך כל הדרך על ידי הפרקליטות ובפיקוח מלא וצמוד של בתי המשפט, גורמי האכיפה והבטחון ימשיכו לפעול בנחישות כנגד מבצעי טרור. כיוון שמדובר בתיק שמתנהל בדלתיים סגורות אנחנו מעדיפים לא להתייחס לממצאי הראיות בתיק, לא לדי אן איי ולא לאחרות".

כתב אישום נגד הקטין שרצח את עאישה א-ראבי, מחוזי מרכז (לוד) 24 בינואר 2019. ניב אהרונסון
בית המשפט, היום/ניב אהרונסון

עו"ד אמיר ברכה, שמייצג את הנאשם מטעם "חוננו", אמר כי מעל כתב האישום "עומד סימן שאלה גדול". ברכה טוען כי הוא "מתבסס על רגל צולעת של DNA שספק אם יעבור את מבחן בית המשפט". לדבריו הצטרף עו"ד משה פולסקי שאמר כי אין סיכוי סביר להרשעה. "אין להם קצה חוט והם לא יודעים על האמת", אמר פולסקי. "אין שום אינדיקציה שהוא קשור לאירוע". עוד הסביר כי די אן איי יכול להיות כמה דברים. "כשנקבל את חומר הראיות נדע על מה מדובר. על פי הפסיקה קשה לבסס הרשעה על ראיה נסיבתית של די אן איי. זה מקום מחוץ לישיבה בו הנאשם נוהג להסתובב. כתב האישום הוגש בחיפזון, כבר בדיון הבא הוא ישתחרר לביתו".

בארגון "חוננו" אמרו כי הנאשם "במצב רוח טוב, חוזר ואומר שהוא לא עומד מאחורי האירוע. המדינה עשתה עוול תקעה את החץ וסימנה את המטרה, במקום לזהות מי עשה את זה פשוט סימנה את הישיבה ברחלים".

אביו של צ' אמר אחרי הגשת כתב האישום: "אנחנו יודעים שהבן שלנו חף מפשע. לצערנו, מוטיבציית יתר למצוא אשמים הפכה אותנו לקורבן. יום אחד הוא יזוכה אבל מי ישיב לו את שנות הנעורים שנלקחו ממנו, מי ירפא את הלב השבור של המשפחה? אנחנו חזקים וזה ייקח זמן, ואנחנו יודעים שהבן שלנו יזוכה".

הדרך לכתב האישום

מיד אחרי פיגוע האבנים שאירע בשישי בערב, נפתחה חקירה על ידי המפלג לפשיעה לאומנית במחוז ש"י והמחלקה היהודית בשב"כ. בשבת בבוקר הגיעה לישיבת "פרי הארץ" שברחלים קבוצת פעילים שיצאה מיצהר על מנת לתדרך את התלמידים שם איך להתמודד עם חקירות השב"כ. עשרות תלמידים בישיבה אכן תושאלו ונאספו ראיות באזור. גם יעקוב, בעלה של עאישה, ובתם שהיתה עמם ברכב תושאלו כמה פעמים על שאירע. לפני שלושה שבועות וחצי עצרו המשטרה והשב"כ את צ' ושני תלמידים נוספים בישיבה בחשד למעורבות ברצח. כשבוע אחרי מעצרם נעצרו שני תלמידים נוספים. אחרי עשרה ימים הוחלט לשחרר למעצר בית ארבעה חשודים.

צ' נותר החשוד המרכזי, מעצרו הוארך ובשבוע שעבר הוגשה נגדו הצהרת תובע והמשטרה הודיעה כי יוגש כתב אישום. בהודעת המשטרה נכתב כי בתום החקירה הועברו החומרים לעיון והחלטת הפרקליטות מחוז מרכז וכי ההצהרה מייחסת לו "עבירות ביטחון חמורות". אולם אחרי הגשת הצהרת התובע, הודיע עורך דינו של צ', ששתק עד כה בחקירות, כי הוא מעוניין למסור את גרסתו בעניין הדנ"א. בעקבות זאת, הוחלט להחזיר את התיק למשטרה להשלמות ומעצרו הוארך עד אתמול בהסכמת הצדדים. אתמול הוגשה באופן חריג הצהרת תובע שנייה לקראת הגשת כתב אישום.

רחלים, 30 בדצמבר 2018. רוני כנפו
רחלים/רוני כנפו

בהחלטה ציין השופט כי "הקטין מסר גרסה אשר יש בה לכאורה, ליתן הסבר מסוים לראיה המרכזית שנאספה בתיק, ממצאי דנ"א על גבי האבן שגרמה למותה של המנוחה". לצד זה, הוא הוסיף כי לאחר בחינת מסמכים ותשובות נוספות של המדינה בדיון, מצא כי לעת הנוכחית אין שינוי ממשי בשאלת קיומה של תשתית ראייתית לכאורתית", והתשתית מצדיקה אפשרות להגשת כתב אישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים.

(עדכון ראשון: 9:11)

"העוול זועק לשמיים"
הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד צ', בן 16 
בגין הריגת עאישה א-ראבי לפני 3 חודשים. ניב אהרונסון
אביו של הנאשם בבית המשפט, היום/ניב אהרונסון
כתב אישום נגד הקטין שרצח את עאישה א-ראבי, מחוזי מרכז (לוד)
(אבא של הקטין). ניב אהרונסון
אביו של הנאשם בבית המשפט, היום/ניב אהרונסון
כתב אישום נגד הקטין שרצח את עאישה א-ראבי, מחוזי מרכז (לוד) 24 בינואר 2019. ניב אהרונסון
בית המשפט, היום/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully