וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היו לה חלומות גדולים": אלפים ליוו את הנרצחת מאוסטרליה למנוחות

23.1.2019 / 20:20

איה מסארווה, שנרצחה במלבורן בשבוע שעבר, הובאה לקבורה בבאקה אל-גרבייה לאחר שגופתה נחתה הבוקר בארץ. מוסדות הלימוד בעיר שובתים ורבים מהתושבים התאספו לצד המשפחה לאות אבל. קרוביה מספרים: "היא אהבה את החיים, תמיד חשבה על העתיד"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: איתי עמרם

הלוויתה של איה מסארווה התקיימה היום (רביעי) בבאקה אל-גרבייה אחרי שמוקדם יותר גופתה הגיעה ארצה בטיסת אל על ממלבורן שבאוסטרליה. אלפי אנשים הגיעו אל בית הוריה של איה, ולאחר קבלת הגופה יצאו דרך הרחוב הראשי של העיר, אל היעד - מסגד אל-סראט, הסמוך למסגד. במקום נערכה תפילה המונית ומשם המשיכה ההלוויה של איה למנוחתה האחרונה בבית העלמין אל-סראט, הסמוך למסגד.

בתום ההלוויה התקבלו המנחמים בבית אל-דיוואן (בית העם) הממוקם ליד המסגד. לבאים הוסדרו בסמוך מגרשי חנייה. בתי הספר והגופים הרשמיים האחרים של עיריית באקה אל-גרבייה, מקום הולדתה של איה, שובתים. רבים מתושבי העיר לא יצאו לעבודה ואלפים מהם עומדים ברחובות, שנסגרו חלקית לתנועת כלי רכב.

סעיד, אביה של מסארווה, אמר לוואלה! NEWS: "הייתי אומר לאיה תנוחי, ותמשיכי את דרכך להפיץ את השלום, האחווה האהבה ואת האור אצל אנשים". דודה של איה, ג'מיל, הוסיף: "היא הייתה ילדה מיוחדת מכל ההיבטים. זה מאוד קשה להסביר אותה במילים. כל ההישגים שראיתם בתמונות הם חלק קטן מהעשייה שלה. אנחנו רוצים להודות לממשלת אוסטרליה וראש ממשלת אוסטרליה ולתושבי אוסטרליה על תמיכתם ועל כל הדברים שניתנו לנו, שקשה להאמין כמה תמיכה קיבלנו. אנחנו רוצים להודות להם על האבל שהפגינו, וכן להודות לקהילה המוסלמית באוסטרליה".

"כמוסלמים, הכי חשוב לנו להביא אותה למנוחת עולמים", הסביר הדוד מצד אמה, עבד מסארווה, שניהל מטעם המשפחה את הכנות ההלוויה בארץ. מוקדם יותר הוא הבטיח כי "זו תהיה הלוויה ברוח של איה".

עוד בוואלה! NEWS
מתכוננים להלוויה המונית: גופתה של איה מסארווה שוחררה לקבורה
אוסטרליה: נעצר חשוד במעורבות ברצח הישראלית במלבורן
"תחזירו את איה הביתה": מאות הפגינו להשבת גופת הנרצחת מאוסטרליה

איה מסרוואה, אשר גופתה נמצאה באוסטרליה. אתר רשמי
"היו לה חלומות גדולים". איה מסארווה/אתר רשמי
ארון הקבורה של איה מובאת לבית משפחת מסארווה בבקה אל גרביה לקראת הלוויתה, 23 בינואר 2018. שלומי גבאי
ארון הקבורה של איה בבאקה אל-גרבייה, היום/שלומי גבאי
אביה של איה מסארווה, 23 בינואר 2018. שלומי גבאי
אביה של איה בהלוויתה, היום/שלומי גבאי

עבד אל והאב היה המורה של איה לאזרחות בתיכון המקומי, וגם הוא היה בין הצועדים. "תלמידה כזו כל מורה רוצה שתהיה לו בכיתה. תלמידה טובה, אופטימית, עם תכניות ושאיפות ללא גבולות", הוא אמר לוואלה! NEWS. אל ואהב זוכר שכינו אותה "התלמידה הסינית". "אני זוכר שהיתה מברכת אותי 'ני האו', שלום. תמיד בחיוך. איזו אבידה, לכולנו. הייתה מגיעה רחוק. אי אפשר להאמין שזה קרה דווקא לה ודווקא כך".

אביה, סעיד, ששהה בשנגחאי בעת ששמע על הרצח, יצא מיד לאוסטרליה וליווה את גופת ביתו. המשטרה האוסטרלית עיכבה את שחרור הגופה עד שהסתיימה עבודת הרפואה המשפטית. במקביל להארכת המעצר השנייה של החשוד בתקיפה וברצח, האב יכול היה לצאת מאוסטרליה רק שלשום עם ארונה של בתו. עמו גם האחיין שריף, שליווה אותו בימים הקשים וסייע בידו. אחרי חניית ביניים בתאילנד, הגיעו בטיסת אל על 0082 מבנגקוק. משלחת בה כמה בני משפחה קרובים ונציגי עיריית באקה אל-גרבייה קיבלו בנמל התעופה את הארון ומלוויו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר עם אביה של איה מסארווה, סעיד. נתניהו ניחם את המשפחה וביקש להשתתף בצערה בשם כל אזרחי ישראל. אביה הודה לראש הממשלה על התנחומים ועל תמיכתו.

אלפים בבית משפחתה של איה מסארווה שנרצחה באוסטרליה בבאקה אל-גרבייה ב-23 בינואר 2019. שלומי גבאי
האבלים בבאקה אל-גרבייה, היום/שלומי גבאי
אלפים מלווים את הלוויתה של איה מסארווה, 23 בינואר 2018. שלומי גבאי
אלפים בהלוויה, היום/שלומי גבאי
גופתה של איה מובאת לבית משפחת מסארווה בבקה אל גרביה לקראת הלוויתה, 23 בינואר 2018. שלומי גבאי
הגעת הגופה לבית המשפחה, היום/שלומי גבאי
כרזה מחוץ לבית משפחת מסארווה בבקה אל גרביה לקראת הלווית איה, 23 בינואר 2018. שלומי גבאי
"אבל. אל גן עדן יא איה מסארווה. מספיק לקבור את החלומות שלנו". כרזה מחוץ לבית המשפחה, היום/שלומי גבאי
אלפים בבית משפחתה של איה מסארווה שנרצחה באוסטרליה בבאקה אל-גרבייה ב-23 בינואר 2019. שלומי גבאי
אלפים בבאקה אל-גרבייה, היום/שלומי גבאי
אלפים בבית משפחתה של איה מסארווה שנרצחה באוסטרליה בבאקה אל-גרבייה ב-23 בינואר 2019. שלומי גבאי
אלפים בבאקה אל-גרבייה, היום/שלומי גבאי
אנשים מתאספים בבית משפחת מסארווה בבקה אל גרביה לקראת הלווית איה, 23 בינואר 2018. שלומי גבאי
אלפים בבאקה אל-גרבייה, היום/שלומי גבאי
ילדי גנים צופים בצעדת הלוויה של איה מסארווה, 23 בינואר 2018. שלומי גבאי
ילדי גנים צופים בהלווייתה של איה, היום/שלומי גבאי

משפחתה של איה מסרה את תודתה העמוקה לסיוע שקיבלו לאורך כל הדרך ממשרד החוץ, ובמיוחד מקונסול ישראל בקנברה, ניר ראובינוף, כמו גם לאנשי חדר המצב של משרד החוץ בירושלים. הם ציינו את הערכתם גם לרשויות באוסטרליה ולראש הממשלה סקוט מוריסון, שפקד את זירת הרצח עם משפחתו, ווידא שאביה של איה מקבל את כל הסיוע האפשרי מהרשויות. שגריר אוסטרליה בישראל הודיע למשפחה כי ישתתף בהלוויה.

"זה צריך להשתנות"

"היו לה חלומות גדולים", מתארת האחות נור, שיצאה איתה ללימודים בסין ושבה הביתה להלוויה. "היא תמיד הייתה חיובית מאד, ותמיד מלאת שמחת חיים. כשאני מתבוננת בצילומים שלה שנותרו אצלי אני רואה שברובם ככולם היא מחייכת או צוחקת".

נור סיפרה על איה כי "היא הייתה מאד חברותית ומאד אהבה את החיים. תמיד חשבה קדימה, אל העתיד. הייתה לה רשימה ארוכה של דברים שהיא תכננה לעשות ב-2019. היו לה תכניות לטייל, להשיג עבודה חדשה, לחסוך כסף, לרכוש מיומנויות חדשות, להעצמה אישית ובעיקר להיות בן אדם טוב יותר. אני עדיין בהלם שכך נסתיימו חייה".

נור מתארת את תחושת הכעס. "כשנשים מגיעות הביתה הן לא צריכות להרגיש שאיכשהו שרדו צעידה הביתה", אמרה. "לא עשינו שום דבר רע. זה לא הוגן. זה צריך להשתנות. זו המאה ה-21 ואנחנו עדיין ניצבות מול תופעות כאלה. קשה לי לקבל שזה כך. הדברים האלה חייבים להפסיק. לא רק באוסטרליה. בכל מדינה. בכל עיר ובכל רחוב או דרך. אנחנו כנשים לא צריכות לקבל את זה. אף אחד לא צריך לקבל את זה. לכל אחד יש את הזכות להגיע הביתה בבטחה".

כרזה מחוץ לבית משפחת מסארווה בבקה אל גרביה לקראת הלווית איה, 23 בינואר 2018. שלומי גבאי
"אבל. אל גן עדן יא איה מסארווה. מספיק לקבור את החלומות שלנו". כרזה מחוץ לבית המשפחה, היום/שלומי גבאי

"היא הייתה מוכשרת, מבריקה, מחוננת ממש", סיפר על איה הדוד עבד. "הייתה עצמאית מאד. בחרה את דרכה לבדה. בחרה במגמת תקשורת, ביימה הצגות, הפיקה סרטים וזכתה בתחרויות בינלאומיות. האהבה הגדולה שלה הייתה לשפות ובגיל צעיר כל כך כבר שלטה בערבית, עברית, אנגלית וסינית. זה לא היה הסוף".

"היא תכננה ללמוד ספרדית או איטלקית ודרכן לרכוש מיומנות בעוד שפות לטיניות. כך הייתה. תמיד היה לה משהו לשאוף אליו ותמיד עשתה משהו בכיוון. לא היה אצלה רגע לא מנוצל. בתוך כל זאת מצאה תמיד גם זמן להתנדב. הייתה בת שיחה מרתקת והיו לנו שיחות ארוכות. מי שהיה משוחח אתה לא היה רוצה להפסיק. היא הייתה קסם של בן אדם", אמר עבד.

"כשזכתה במלגה ללמוד אנגלית, היא יכולה הייתה לבחור בין ניו יורק למלבורן. היא אמרה לי שהיא לא תרגיש בטוח בניו יורק. שתמיד שומעים משם על כל מיני מקרים. שנדמה לה שזה כמו תחנה מרכזית שם. והנה דווקא במלבורן בא הרוצח הזה וחתך לנו את החיים האלה", הוסיף הדוד.

"רק אללה יודע את מועד בוא השעה"

המשפחה מסרה קטע מתוך סורת לוקמאן מהקוראן: "רק אללה המוריד את הגשם והיודע מה שברחם כל אישה רק הוא יודע את מועד בוא השעה. בלעדיו אין נפש יודעת מה צפוי לה ביום המחרת ובאיזה יום או מקום בארץ תמצא את מותה, כי רק אללה יודע בקי".

בהודעה רשמית מטעם המשפחה, העירייה ונציגי הוועדים לענייני חברה ותושבים בעיר, נמסר כי "בצל טרגדיה איומה שפקדה אותנו עם הירצחה של בתנו, איה סעיד מסרוואה, יהיה זכרה ברוך, בגלות, בשיא פוריותה ופריחתה, אנו מביעים את תנחומים העמוקים, בפני המשפחה ובפני עצמנו, על אובדן ענק זה".

עתה עולה השאלה כיצד ינציחו בבאקה אל-גרבייה את איה מסארווה. האחות נור אומרת שמוקדם מדי עבורה לחשוב על משהו מתאים, אך לדוד, עבד, ברור שההנצחה תהיה ברוחה של איה, במשהו הקשור לשפה ולתרבות הסינית, אליה הייתה כה מחוברת. "אולי מגמה ללימוד סינית בבית הספר התיכון בו למדה", הוא אומר. "אולי מחלקה בספריה העירונית עם ספרים בסינית ועל תרבותה של סין".

(עדכון ראשון: 11:24)

הלוויתה של איה מסארווה, 23 בינואר 2018. שלומי גבאי
הלוויתה של מסארווה, היום/שלומי גבאי
איימן עודה בהלוויתה של איה מסארווה, 23 בינואר 2018. שלומי גבאי
הלוויתה של מסארווה, היום/שלומי גבאי
אלפים מלווים את הלוויתה של איה מסארווה, 23 בינואר 2018. שלומי גבאי
הלוויתה של מסארווה, היום/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully