וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדום, קרוב - ועם ליקוי ירח: הלילה המיוחד של ה"סופר מון"

20.1.2019 / 22:47

הירח יהיה בהיר וגדול יותר מהרגיל בתופעה שזכתה לכינוי "סופר מון", ולכך מצטרף ליקוי ירח. "כדור הארץ מסתיר את אור השמש ונראה כי הירח 'נאכל', עד שהוא מכוסה כולו". עם זאת, נראה כי התופעה לא תראה טוב מישראל בשל מיקום המדינה ומזג האוויר

צילום: שי מכלוף, עריכה: שניר דבוש

ערב ט"ו בשבט היום (ראשון) והירח מלא ובמלוא הדרו כבכל אמצע חודש עברי. אלא שלכך, מתווספת העובדה כי הוא הגיע כמעט לנקודה הקרובה ביותר במסלולו האליפטי סביב כדור הארץ ולכן הוא יראה חגיגי אפילו עוד יותר. הוא יהיה בהיר וגדול יותר מהרגיל, תופעה הידועה בכינוי "סופר מון". לכך מתווסף עוד אירוע שמיימי לקראת סוף הלילה - ליקוי ירח מלא.

על פי ההגדרה הרשמית שטבע האסטרולוג האמריקני ריצ'רד נול בשנת 1979, סופר מון מתרחש כאשר הירח עשה לפחות 90 אחוזים מהדרך לנקודה הקרובה ביותר שלו לכדור ארץ, כלומר למרחק של 361,740 קילומטרים או פחות ממרכז כדור הארץ למרכז הירח.

"כדור הארץ מסתובב סביב עצמו ביממה ומקיף את השמש בשנה. יש לו לווין שנקרא הירח והוא מקיף את כדור הארץ במשך 27 וקצת יממות. כך, כפעמיים בשנה, יוצא שכדור הארץ נמצא בין הירח לשמש", סיפר עדן אוריון מאוניברסיטת חיפה.

לקריאה נוספת:
הספירה לאחור החלה: החללית הישראלית הראשונה תשוגר לירח בדצמבר
"ירח דם", "ירח כחול" ו"סופר-מון" במקביל: צפו בתופעה הנדירה
היסטוריה: סין הנחיתה לראשונה מעבורת חלל בצד האפל של הירח

גיף ירח דם. Giphy
גיף ירח דם/Giphy

"אז, כדור הארץ מסתיר את אור השמש ונראה כי הירח 'נאכל', עד שהוא מכוסה כולו", ציין אוריון. לדבריו, רואים למעשה את הצל של כדור הארץ מתקדם ומכסה את פני הירח. "בזמן שצילו של כדור הארץ מכסה את כל הירח הזה קרני השמש שמצליחות לעבור דרך האטמוספירה של כדור הארץ הן האדומות והן בכוון כזה שמגיעות לירח ובמשך הכיסוי, הליקוי המלא, צובעות את הירח באדום. לכן הליקוי נקרא לעיתים גם ירח-דם", אמר.

עוד באותו נושא

רב מזהיר מליקוי הירח הלילה: קריאת אזהרה ליהודים לפני האסון

לכתבה המלאה
ירח מלא בבריטניה 20 בינואר 2029. רויטרס
ירח מלא בבריטניה, היום/רויטרס

האסטרונומים הישראלים לא כל כך מתרגשים. "סופר מון" זו הזדמנות טובה לצלם ירח בוהק, אך לא הרבה יותר מזה. יש אמנם שנים בהן התופעה לא מתרחשת, אך בדרך כלל היא מתקיימת עד שלוש פעמים בשנה, כפי שקרה השנה.

בנובמבר 2016 כבר נצפה בישראל הירח בתנאים האופטימליים ביותר מאז 1948. היו אז שמיים בהירים ונקיים מעננים שסיפקו לחובבי האסטרונומיה מחזה מרשים בשל הראות הטובה. זו לא התחזית להלילה, הצפוי להיות מעונן חלקית ובדרום אף עם צפי לטפטוף של גשם.

"הליקוי כמעט לא ייראה מישראל, לדאבוננו", הסביר לוואלה! NEWS מנהל מצפה הכוכבים של מכון ויצמן, אילן מנוליס. המנהל ציין כי ליקוי הלבנה המלא הזה, היחידי שיהיה בשנת 2019, ייראה במיטבו בצפון ודרום אמריקה, שבדיה, אנגליה ופורטוגל.

ליקוי ירח בגרמניה לפי שלבים 27 ביולי 2018. רויטרס
ליקוי ירח בשלבים בגרמניה בשנה שעבר/רויטרס

לדבריו, "בישראל הליקוי ייתרחש כשהירח יהיה כבר נמוך מאד מעל האופק המערבי, היכן שהאטמוספירה שלנו עבה במיוחד. אנחנו מישראל נראה את כל הליקוי החלקי של הכניסה לצילו של כדור הארץ, ושתי דקות מהליקוי המלא. מיד אחר כך, הוא כבר יישקע ויהיה נסתר מאיתנו".

זריחת הירח החלה הערב בשעה 16:19. הירח ישקע מחר ב-6:43 בבוקר. התחלת הליקוי החלקי יחל מחר בבוקר בשעה 05:33 והליקוי המלא יתחיל ב-06:41.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully