וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספירה לאחור החלה: החללית הישראלית הראשונה תשוגר לירח בדצמבר

10.7.2018 / 10:54

החללית הבלתי מאוישת של חברת SpaceIL והתעשייה האווירית תועבר לאתר אמריקני, ולאחר מכן תשוגר לירח באמצעות רקטה של חברת SpaceX שבבעלות המיליארדר אילון מאסק. מועד הנחיתה: 13 בפברואר. בכך ישראל תהפוך למדינה הרביעית בעולם שהצליחה להגשים את ההישג

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: יאיר דניאל

חברת SpaceIL בשיתוף התעשייה האווירית הכריזו היום (שלישי) על מועד שיגור החללית הבלתי מאוישת לירח, זאת בתום שמונה שנות פיתוח. החללית תועבר בחודש נובמבר הקרוב לאתר השיגור קייפ קנוורל שבפלורידה, משם היא צפויה להישלח לחלל בחודש דצמבר באמצעות רקטת Falcon 9 של חברת SpaceX שבבעלות המיליארדר אילון מאסק.

על פי הודעת החברה, החללית צפויה לנחות על הירח ב-13 בפברואר 2019, והיא תעביר תמונות בשידור חי אל מרכז הבקרה של החברה. בכך תהפוך ישראל למדינה הרביעית בעולם להגשים הישג זה, ותצטרף למעצמות שכבר עשו זאת - ארה"ב, רוסיה וסין.

מסע"ת עמותת Spaceil והתעשייה האווירית -  הכרזת מועד שיגור החללית הראשונה לירח, התעשייה האווירית, יהוד. ניב אהרונסון
החללית תשוגר בדצמבר. מסיבת העיתונאים המשותפת לתעשייה האווירית ול-SpaceIL/ניב אהרונסון

SpaceIL הייתה המתחרה הישראלית היחידה בתחרות הבינלאומית Google Lunar XPRIZE. כדי לזכות בפרס הראשון של 20 מיליון דולר, נדרשו המתחרים להנחית חללית בלתי מאוישת על הירח. התחרות הגיעה לסיומה הרשמי ללא הכתרת זוכה ב- 31 במרץ השנה, כש-Google הכריזה על סיום מתן החסות לתחרות.

לאחר שהצליחה לגייס את המימון הקריטי הנחוץ להמשך פעילותה, הודיעה SpaceIL כי היא נחושה להמשיך במשימה ולשגר את החללית עד סוף השנה, ללא קשר לתחרות.החברה פעלה במימונו של המיליארדר מוריס קהאן והקרן של משפחת אדלסון.

"לאחר שמונה שנים מאתגרות, אני מלא בגאווה על כך שהחללית הישראלית הראשונה בשלבי בנייה וניסוי סופיים ובקרוב תעשה את דרכה לירח", אמר קהאן, המשמש כנשיא SpaceIL. ח"וויתי אתגרים רבים בחיי, אך האתגר הזה התעלה על כולם. זהו הישג עצום עבורנו- SpaceIL ועבור שותפתנו-התעשייה האווירית שלצידנו מהיום הראשון".

עוד באותו נושא

עד 2017 נגיע לירח: הכירו את החללית הישראלית החדשה

לכתבה המלאה
חלל. עיבוד תמונה
החללית תועבר לאתר השיגור בארה"ב כבר בנובמבר. מסיבת העיתונאים, היום/עיבוד תמונה

מר יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית הוסיף: "כמי שהביא באופן אישי את שיתוף הפעולה עם SpaceIL לתעשייה האווירית, אני רואה בשיגורה לירח של החללית הישראלית הראשונה דוגמא ליכולות המדהימות אליהן ניתן להגיע עם פעילות חלל אזרחית. מדינת ישראל, שכבר נטועה עמוק בעולם החלל בתחומי הפעילות הצבאיים, חייבת לרתום משאבים לטובת חלל אזרחי שמהווה בכל העולם קטר של חדשנות, טכנולוגיה, חינוך ופריצת גבולות. ההישג שאנו מתקרבים אליו הוא פרי עבודה מאומצת של שנים רבות של טובי המוחות".

תהליך תכנון ופיתוח החללית, שכלל עבודה מאומצת של מהנדסים, מדענים ואנשי צוות, החל ב-2013 ונמשך עד לשנה האחרונה, עם תחילת שלב הבנייה במפעלי התעשייה האווירית. החללית שמשקלה כ- 600 ק"ג בלבד, נחשבת לקטנה ביותר שתנחת על הירח. גובהה מטר וחצי, רוחבה כשני מטרים והיא נושאת דלק המהווה כ-75% ממשקלה. מהירותה המרבית תעבור את 10 ק"מ בשנייה.

מסע"ת עמותת Spaceil והתעשייה האווירית -  הכרזת מועד שיגור החללית הראשונה לירח, התעשייה האווירית, יהוד. ניב אהרונסון
החברה המשיכה למרות סגירת התחרות. מסיבת העיתונאים, היום/ניב אהרונסון

"אנחנו נכנסים לישורת האחרונה לקראת השלמת המשימה המורכבת להנחתת חללית ישראלית ראשונה על הירח", הצהיר היום היום ד"ר עידו ענתבי, מנכ"ל המיזם. "בחודשים הקרובים תעבור החללית סידרת בדיקות וניסויים אינטנסיביים בתעשייה האווירית להוכחת עמידותה בתנאי השיגור, הטיסה והנחיתה. הצוותים המצוינים של SpaceIL והתעשייה האווירית פועלים בנחישות להשלמת האתגר הטכנולוגי הייחודי, על מנת לסיימם בתאריך היעד לשיגור בדצמבר הקרוב".

לדברי ד"ר ענתבי, מרגע שיגורה תחל החללית במסלול טיסה ארוך ומורכב. היא תתנתק מטיל השיגור כשתגיע לגובה של 60,000 ק"מ מכדור הארץ ותתחיל להקיף את כדור הארץ במסלולים אליפטיים. על פי פקודה מחדר הבקרה, החללית תגביה את מסלולה סביב כדור הארץ, עד שקצה המסלול האליפטי יגיע לקרבת הירח. שם תפעיל החללית את מנועיה ותאט את מהירותה כדי לאפשר לכבידת הירח ללכוד אותה במסלול סביבו. מהרגע שהחללית תילכד במסלול הירח, היא תקיף אותו עד לעיתוי המתאים להיכנס לתהליך הנחיתה. תהליך הנחיתה יתבצע בצורה אוטונומית, ע"י מערכת בקרת הניווט של החללית. סה"כ צפוי המסלול לארוך כחודשיים מהשיגור ועד הנחיתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully