וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג לדבוראים: בעקבות טרור ההצתות - אלפי עצים יינטעו בעוטף עזה

20.1.2019 / 11:42

טרור ההצתות פגע ביבול הדבש ובקהילת הדבוראים. יותר מ-200 כוורות גדושות דבש נשרפו, ונגרם נזק לשטחים פתוחים הנאמד בכשני מיליון שקל. במסגרת אירועי ט"ו בשבט, יינטעו ברחבי הארץ 8,000 עצים ושיחים שנועדו "לחדש את שרשרת החיים ההכרחית עבור החקלאות בדרום"

מטיילים מלכלכים/צילום: יובל קינגספלד, עריכה: איתי עמרם

בחג ט"ו בשבט נקשרו מסורות שונות במהלך הדורות, אך עבור עובדי ענף הדבש החג מסמל בשנים האחרונות את מאמציהם לסייע לאוכלוסיית הדבורים המתמעטת. היום יינטעו ברחבי הארץ כ-8,000 עצים צופניים, בהן שתילי אקליפטוס, שיזף, שקד, חרוב, כליל חורש, ושיחים שונים המספקים צוף ומאפשרים מצע גידול נוח לדבוראים.

פרויקט נטיעת העצים והשיחים הצופניים משותף למועצת הדבש והקרן הקיימת לישראל, והוא מתרחש בעקבות תופעת היעלמות הדבורים, המאיימת על המשך קיום ענף הדבורים בישראל ובעולם בכלל. בין הסיבות המרכזיות לתופעה המדאיגה - התמעטות המזון לדבורים, כלומר - צוף. עם התרחבות שטחי הערים, הבטון והנדל"ן והצטמצמות האזורים החקלאיים, קיים מחסור בפרחי צוף המשמש מזון לדבורים.

לקריאה נוספת:
"פגיעה לא מידתית בעצים": הקרב על האקליפטוסים בגליל התחתון
ה"צבע האדום" של הדבורים: הריקוד שמזהיר את הכוורת מפני סכנה
לרגל ט"ו בשבט: חצי מיליון צמחים יינטעו - כדי להציל את הדבורים

דבוראי ממושב קלחים, שכוורותיו נשרפו בטרור ההצתות, בנטיעות צופניות עם ילדיו. דנה שחר, אתר רשמי
דבוראי ממושב קלחים שכוורותיו נשרפו בטרור ההצתות, בנטיעות עם ילדיו/אתר רשמי, דנה שחר

דבורת הדבש היא המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם. במועצת הדבש מציינים כי קיימת חשיבות מרכזית להתגייסות כוללת של כלל הגופים בישראל, כמו גם ליוזמות פרטיות של נטיעת צמחים צופניים בגינות הפרטיות. "כל צמח צופני שיינטע יסייע בייצור מזון לדבורי הדבש והמשך קיום של החקלאות וייצור המזון", ציינו במועצה.

הפרויקט נמשך לאורך כל השנה, והיומיים האחרונים הם המרכזיים של המבצע. השנה חלק ניכר מנטיעת הצמחים והשיחים הצופניים תתקיים בשטחי החקלאות שנשרפו בעוטף עזה. המהלך נועד לתת מענה לדבוראים ולדבורי הדבש באספקת צוף - המזון העיקרי של הדבורים, ולצד זה, גם לחקלאים שייהנו מהאבקת הגידולים החקלאיים, והפרייתם.

בקיץ האחרון דבוראי עוטף עזה נפגעו קשות בעקבות הלחימה וטרור ההצתות בדרום, במהלכן נשרפו כליל מעל 200 כוורות גדושות דבש (כל כוורת מכילה 50-30 ק"ג דבש) מעל 10 אלף דונם חורש, יותר מ-6,000 דונם מרעה טבעי והנזק נאמד במעל שני מיליון שקלים.

עוד באותו נושא

"מדהימה את העולם": דבורת הדבש תסייע בשכלול תעופת בני האדם

לכתבה המלאה
דבוראים בכוורת אלון הגליל. אדווה אופיר, מערכת וואלה! NEWS
דבוראים במכוורת אלון הגליל/מערכת וואלה! NEWS, אדווה אופיר

נטיעת העצים והשיחים הצופניים במסגרת הפרויקט תתקיים בין היתר במושב גילת בצפון הנגב שנפגע מטרור ההצתות, שם יינטעו כ-700 שתילי שיזף ואקליפטוס, בשטח כולל של כעשרה דונמים בשטחי החקלאות של המושב. במושב קלחים שסבל גם הוא מהצתות בשטחי החקלאות, יינטעו יותר מ-1,500 שתילי אקליפטוסים, שיזף, שקד, חרוב ושיחים צופניים שונים, בשטח כולל של כ-16 דונם.

בקיבוץ הרדוף בצפון יינטעו כאלף עצים ממינים שונים בהם אקליפטוס, חרוב, כליל חורש, שקד ושיחים צופניים, על פני שטח של כ-17 דונם בחלקה חקלאית של הקיבוץ הרדוף, בשיתוף חברי קיבוץ הרדוף ודיירי העמותות המיוחדות בהרדוף "בית אלישע" ו"חירם".

כמו כן, ביודפת יינטעו כ-800 שתילים, אקליפטוסים נמוכים וצמחים ארומטיים כמו רוזמרין, מרווה וזוטא על פני שטח כולל של כחמישה דונמים בשיתוף ילדי בית הספר המקומי ידפת. בנוסף לכך, יינטעו אלפי עצים ושיחים צופניים במושב חוגלה בעמק חפר, במושב היוגב בעמק יזרעאל ובמושב בית חלקיה בשפלה.

שריפת כוורות בנגב עקב ההצתות. אלון סגרון, מערכת וואלה! NEWS
200 כוורות נשרפו. כוורת עולה באש בדרום/מערכת וואלה! NEWS, אלון סגרון

זאב מידן, מנכ"ל מועצת הדבש, אמר כי "בימים בהם הדבוראים והחקלאים חוו את טרור ההצתות, הכוורות היו בשיא תפוקת הדבש, לקראת חגי תשרי, ועקב השריפות לא ניתן היה להפיק דבש באזורים שהוצתו".

עוד הוא ציין כי "בנוסף, הדבוראים לא יכלו להציב כוורות בשטחים שרופים ולא התבצעה האבקה של הגידולים החקלאיים". לדבריו, נטיעות הצמחים והשיחים הצופניים בשטחים שנשרפו, יחיו מחדש את הטבע שנהרס, וכן "יחדשו את שרשרת החיים ההכרחית של דבורי הדבש עבור קיום החקלאות בדרום, כך ישוקם ענף הדבש בדרום וענפי החקלאות בכלל".

חגי יבלוביץ', מנהל מדור זרעים ומשתלות באגף הייעור בקק"ל הסביר כי לקרן יש 37 מיני עצים ו-43 מיני שיחים צופניים עבור מרעה הדבורים. "ייצור העצים והשיחים וחלוקתם למגדלים נעשה בהתאם למדריך 'עצים ושיחים צופניים' שהוציאו קק"ל בשיתוף מועצת הדבש", אמר. "קק"ל מחלקת את השתילים לדבוראים בתאום עם מועצת הדבש, כאשר מטרת הנטיעה היא כמובן לסייע לענף הדבש. בנוסף יש כמובן תועלת חשובה לכולנו בשתילת עצים ושיחים נוספים ברחבי הארץ, והפיכת הארץ לירוקה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully