וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונגו: בית המשפט אישר את הבחירות; המפסיד הכריז על עצמו נשיא

20.1.2019 / 3:57

ההחלטה התקבלה לאחר שלל התנגדויות וביקורות על כך שניצחונו של טשיסקדי הושג במרמה. בתגובה, הכריז על עצמו מרטין פיולו כנשיא הרשמי של המדינה: "משרת משטר דיקטטורי". החשד לזיופים הרס את התקווה לחילופי שלטון דמוקרטיים ושלווים

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ממשלת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו קיבלה היום (ראשון) את פסיקת בית המשפט העליון במדינה, שקבע כי פליקס טשיסקדי הוא הנשיא הנבחר. בית המשפט אישר את הבחירה אתמול, לאחר שההכרזה על טשיסקדי כמנצח ב-10 בינואר גררה תגובות על רמאות ותפירת התוצאות מצד המתנגדים לו, בראשם מרטין פיולו שהתמודד מולו.

בתגובה להחלטת הממשלה, פיולו אמר כי הוא לא מקבל אותה והכריז על עצמו כנשיא הנבחר, צעד שיכול לעורר תסיסה נוספת במדינה. לדבריו, "בית המשפט החוקתי רק אישר כי הוא משרת משטר דיקטטורי על ידי אימות תוצאות כוזבות, ובכך מאפשר הפיכה חוקתית".

טשיסקדי הגיב דרך דוברו ואמר כי "זה היה יכול להיות אידיאלי אם כל הכוחות הפוליטיים היו משלבים ידיים בכדי לבנות ולהתקדם. חבל שפיולו רוצה להישאר מבודד".

מיד עם פרסום התוצאות בשבוע שעבר על ידי ועדת הבחירות המרכזית, דחה אותם פיולו, וטען כי מדובר בעסקה חשאית בין טשיסקדי לנשיא היוצא, ג'וזף קבילה, זאת למרות שהוא הוביל עליו בסקרים שלפני הבחירות בפער ניכר.

לקריאה נוספת:
קונגו: אחד ממועמדי האופוזיציה הוכרז מנצח, אך יריבו טוען להפיכה
קונגו: האופוזיציה נערכת לניצחון, אך לא ברור אם הנשיא יסכים
נתניהו: "הביקור בצ'אד מעלה זעם אצל איראן והפלסטינים"

פליקס טשיסקדי אחרי הכרזתו כמנצח בבחירות לנשיאות הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, 9 בינואר 2019. רויטרס
עכשיו זה רשמי. הנשיא הנבחר פליקס טשיסקדי/רויטרס

האיחוד האפריקני דרש מקונגו ביום חמישי שעבר שלא להכריז על תוצאות הבחירות, זאת משום שחשדו באמינותן. בשבוע שעבר, דחתה הכנסייה הקתולית את התוצאות, וגם מבלי לפרסם את המספרים שיש בידיה או את זהותו של המנצח, היה הבהירה כי לא מדובר בטשיסקדי, כפי שהכריזה ועדת הבחירות המרכזית. "התוצאות מהבחירות לנשיאות שפורסמו על ידי ועדת הבחירות אינן תואמות את המידע שנאסף על ידי משימת הפקוח שלנו בקלפיות ובמוקדי ספירת הקולות", מסרו המשקיפים של הוועדה האפיסקופלית הלאומית. לכנסייה יש מעמד רם בקרב 80 מיליון תושבי המדינה.

יומיים לאחר ההכרזה על טשיסדקי כמנצח, התאספו מול ביתו עשרות מתומכי פיולו וקראו קריאות נגד זכייתו של טשיסדקי. הם התפזרו לאחר הגעת כוחות הביטחון. בעיר קיסנגני שבמזרח המדינה פרצו הפגנות מחאה בשל התוצאות. "לעולם לא נקבל זאת, זה לא ניצחון של פליקס, ועדת הבחירות מינתה אותו", אמר ז'ורז' בינגי, חבר במפלגתו של פיולו בעיר גומה. בנוסף, לפחות ארבעה בני אדם נהרגו בהפגנות במזרח המדינה, אולם נראה שיתר המדינה נותרה שלווה למרות התוצאות השנויות במחלוקת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מועמד האופוזיציה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו מרטין פאיולו, אחרי הבחירות לנשיאות 20 בדצמבר 2018. רויטרס
מסרב להכריב בהפסד. מרטין פיולו/רויטרס

טשיסקדי ירש את הנהגת מפלגת UDPS אחרי שאביו אטיין מת ב-2017, אולם הוא חסר את הניסיון, ההשפעה הפוליטית והתדמית שהרוויח אביו בעת שהוביל את האופוזיציה מאז תקופת מבוטו. גורם מטעם כוח שמירת השלום של האו"ם אמר אחרי הכרזת התוצאות כי הניצחון עשוי לקנות שקט זמני, אך "הגולים והמרומים ימרדו", כשהוא מתייחס למנהיגי המיליציות התומכים בפיולו.

"לטשיסקדי אין יכולת להנהיג ולשלוט על הצבא או על המינויים הפוליטיים. הוא יעשה מה שאומרים לו, כשאקדח לראשו", אמר אותו גורם. בעוד שטשיסקדי אמר לפני הבחירות כי לקבילה אין ממה לחשוש אם הוא ינצח, פיולו, לעומת זאת, נתמך על ידי מנהיג המורדים לשעבר ז'אן-פייר במבה ועל ידי המושל לשעבר מויז קטומבי, שניים מיריביו העזים ביותר של הנשיא היוצא.

טשיסקדי הוא המנהיג הראשון במדינה שעולה לשלטון דרך הקלפי, מאז שראש הממשלה פטריס לומומבה הודח בהפיכה בתוך פחות משלושה חודשים מקבלת העצמאות ב-1960. עם זאת, החשד לזיופים, שגובה גם על ידי דיפלומטים זרים, הרס את התקווה שהייתה לחילופי שלטון הוגנים ודמוקרטיים.

(עדכון ראשון: 02:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully