וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונגו: האופוזיציה נערכת לניצחון, אך לא ברור אם הנשיא יסכים

8.1.2019 / 17:01

במחנה של המועמד המוביל לרשת את המנהיג היוצא קבילה אמרו כי הם נפגשו כדי לדון בהעברת שלטון חלקה, עוד בטרם פרסום התוצאות החלקיות. עם זאת, יועץ בכיר לנשיא הכחיש זאת. החשש מפני חידוש האלימות גובר

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

נציגי מועמד האופוזיציה המוביל ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו נפגשו עם מחנהו של הנשיא היוצא ג'וזף קבילה כדי להבטיח העברת שלטון חלקה - כך מסר היום (שלישי) דובר מטעמו של פליקס טשיסקדי. עם זאת, מחנהו של קבילה הכחיש כי התקיימה פגישה כזאת מאז הבחירות בסוף החודש שעבר, שתוצאותיהן החלקיות אמורות להתפרסם בהמשך השבוע אחרי שהמועד המקורי - ראשון -נדחה.

הבחירות אמורות להשלים את חילופי השלטון הדמוקרטיים הראשונים במדינה מאז קיבלה את עצמאותה מבלגיה לפני 59 שנים. עם זאת, המתיחות בין הצדדים גוברת מאחר שבאופוזיציה חוששים כי הממשלה מנסה לזייף את התוצאות לטובת מועמדו המועדף של קבילה, עמנואל רמזני שדרי.

טשיסקדי הוביל בסקרים שלפני הבחירות בפער ניכר על שדרי ועל מועמד אופוזיציה נוסף, מרטין פיולו. חלק מתומכיו של האחרון חושדים כי ייתכן שקבילה רוצה לגבש הסכם עם טשיסקי על חלוקת כוחות, אם אכן יד ימינו מפגר בספירת הקולות כפי שסבורים דיפלומטים במדינה.

"לשניהם יש אינטרס להיפגש כדי להתכונן להעברת שלטון שלווה", אמר מזכ"ל מפלגת האופוזיציה UPDS, ז'אן-מארק קבונד. הוא אמר כי המגעים הם למען הפיוס הלאומי וכי מפלגתו מתנגדת לכל "סגירת חשבונות" שהיא. בהמשך אמר דוברו של טשיסקדי כי הוא לא נפגש ישירות עם הנשיא היוצא קבילה, אך נציגים נועדו כמה פעמים מאז הבחירות ב-30 בדצמבר.

מועמד האופוזיציה של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו פליקס טשיסקדי דצמבר 2018. רויטרס
מועמד האופוזיציה פליקס טשיסקדי/רויטרס

מנגד, ברנבה קילקיה בין קרובי, אחד מיועציו הבכירים של קבילה, הכחיש כי התנהלו מגעים שכאלו. קואליציית השלטון האשימה את המחנה של פיולו ואת אנשי הדת הקתולים במדינה בניסיון להצית אלימות במדינה הענקית והעשירה במחצבים. בשבוע שעבר אמר איגוד הבישופים הקתולים כי הוא יודע את זהות המנצח בבחירות, שנתפסה כאזהרה לרשויות מפני זיוף התוצאות. שני המחנות של מועמדי האופוזיציה טוענים כי הם בדרך לניצחון, אולם לא ברור על מה מתבססים.

קבילה אמור לפנות את כיסאו אחרי 18 שנים בשלטון. סירובו לפרוש אחרי הסיום המקורי של המנדט שלו ב-2016 הצית הפגנות אלימות, שבהן נהרגו עשרות אנשים. אם הצדדים לא יסכימו על תוצאות הבחירות, יש חשש שהמדינה שבמרכז אפריקה תגלוש שוב לסכסוך, כפי שקרה אחרי הבחירות ב-2006 וב-2011. במזרח המדינה, על גבול אוגנדה, רואנדה ובורונדי, פועלות עשרות מיליציות.

עוד באותו נושא

קונגו: הנשיא ב-17 השנים האחרונות לא יתמודד בבחירות

לכתבה המלאה
נשיא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ג'וזף קבילה מצביע בבחירות בקלפי בבירה, 30 בדצמבר 2018. רויטרס
נאחז בשלטון למרות סיום המנדט. קבילה מצביע בקלפי בבירה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully