וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונגו: אחד ממועמדי האופוזיציה הוכרז מנצח, אך יריבו טוען להפיכה

10.1.2019 / 20:25

ועדת הבחירות הכריזה כי פליקס טשיסקדי ניצח את מועמדו של הנשיא היוצא קבילה, אך דיפלומטים זרים והכנסייה הקתולית טוענים כי דווקא מועמד אופוזיציה אחר הוא המנצח. "הפיכה אלקטורלית", אמר המפסיד, מרטין פיולו. 4 מתומכיו נהרגו בהפגנות בצל החשש ממהומות

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ועדת הבחירות המרכזית ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו הכריזה היום (חמישי) כי אחד משני מועמדי האופוזיציה המרכזיים פליקס טשיסקדי ניצח בבחירות לנשיאות שהתקיימו בחודש שעבר, בעוד שמועמד אחר, מרטין פיולו, תיאר את התוצאות כ"הפיכה אלקטורלית". שלושה דיפלומטים זרים אמרו כי הקולות שנספרו על ידי הכנסייה הקתולית הראו כי הוא אכן המנצח. הוא עשוי לערער לבית המשפט החוקתי.

הבחירות היו אמורות לבשר על העברת השלטון הדמוקרטית הראשונה במדינה העצומה והעשירה במשאבים שבמערב אפריקה, אך טענותיו של פיולו עלולות להוביל למעשי אלימות דומים לאלו שהיו אחרי הבחירות ב-2006 וב-2011, אז ניצח הנשיא היוצא ג'וזף קבילה בצורה שנויה במחלוקת. קבילה אמור לפנות את כיסאו אחרי 18 שנים בשלטון. סירובו לפרוש אחרי הסיום המקורי של המנדט שלו ב-2016 הצית הפגנות אלימות, שבהן נהרגו עשרות אנשים.

הכנסייה הקתולית דחתה את התוצאות, וגם מבלי לפרסם את המספרים שיש בידיה או את זהותו של המנצח, היה הבהירה כי לא מדובר בטשיסקדי, כפי שהכריזה ועדת הבחירות המרכזית. "התוצאות מהבחירות לנשיאות שפורסמו על ידי ועדת הבחירות אינן תואמות את המידע שנאסף על ידי משימת הפקוח שלנו בקלפיות ובמוקדי ספירת הקולות", מסרו המשקיפים של הוועדה האפיסקופלית הלאומית. לכנסייה יש מעמד רם בקרב 80 מיליון תושבי המדינה.

פליקס טשיסקדי אחרי הכרזתו כמנצח בבחירות לנשיאות הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, 9 בינואר 2019. רויטרס
חסר ניסיון פוליטי. טשיסקדי, הלילה/רויטרס

תומכיו של פיולו, שזוכה לגיבוי מצד מנהיגי אופוזיציה גולים ומנהיגי מיליציות במזרח המדינה, אמרו כי הרשויות זייפו את התוצאות לטובתו של טשיסקדי כדי להגן על אנשי הממשל היוצא. לדבריהם, קבילה עשה עסקה עם טשיסקדי אחרי שיורשו המיועד, עמנואל רמזני שדרי, לא הצליח לקבל מספיק תמיכה על מנת שיציגו אותו כזוכה. שדרי הודה בהפסדו לאחר פרסום התוצאות.

סקרים עצמאיים שנערכו לפני הבחירות הצביעו על ניצחון סוחף לטובתו של פיולו. התערבותה של הכנסייה הקתולית תקשה על יריבו לקבל תמיכה נרחבת בתור המנהיג הראשון במדינה שעולה לשלטון דרך הקלפי מאז שראש הממשלה פטריס לומומבה הודח בהפיכה בתוך פחות שלושה חודשים מקבלת העצמאות ב-1960.

קבילה שלט במדינה מאז שאביו לורן נרצח בהתנקשות ב-2001. ניצחונו של אביו במלחמת אזרחים בשנות ה-90 סיימה את שלטונו הרודני של מבוטו ססה סקו, שנמשך יותר משלושה עשורים. הנשיא היוצא אמר כי הוא מתכנן להישאר בפוליטיקה ועשוי לרוץ שוב ב-2023, כשלא יהיה פסול יותר בשל מגבלת הכהונות.

רבים חוששים מגלישה מחודשת לאלימות במדינה. מיליונים מתו מרעב וממחלות במלחמות אזרחים שהתחוללו במדינה מאז שנות ה-90. לפחות ארבעה בני אדם נהרגו בהפגנות במזרח המדינה, אולם נראה שיתר המדינה נותרה שלווה למרות התוצאות השנויות במחלוקת.

צרפת ובלגיה, ששלטה בעבר במדינה, הביעו אף הן ספקות לגבי התוצאות. "הן מנוגדות לאלו שציפינו להן", אמר שר החוץ של צרפת, ז'אן-ייב לה דריאן. שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, אמר כי הוא "מודאג מאוד" מהתוצאות והוסיף כי מועצת הביטחון של האו"ם תדון בכך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נשיא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ג'וזף קבילה מצביע בבחירות בקלפי בבירה, 30 בדצמבר 2018. רויטרס
רוצה להישאר בסביבה. הנשיא היוצא קבילה מצביע בחודש שעבר/רויטרס

טשיסקדי ירש את הנהגת מפלגת UDPS אחרי שאביו אטיין מת ב-2017, אולם הוא חסר את הניסיון, ההשפעה הפוליטית והתדמית שהרוויח אביו בעת שהוביל את האופוזיציה מאז תקופת מבוטו.
גורם מטעם כוח שמירת השלום של האו"ם אמר כי הניצחון עשוי לקנות שקט זמני, אך "הגולים והמרומים ימרדו", כשהוא מתייחס למנהיגי המיליציות התומכים בפיולו.

"לטשיסקדי אין יכולת להנהיג ולשלוט על הצבא או על המינויים הפוליטיים. הוא יעשה מה שאומרים לו, כשאקדח לראשו", אמר אותו גורם. בעוד שטשיסקדי אמר לפני הבחירות כי לקבילה אין ממה לחשוש אם הוא ינצח, פיולו, לעומת זאת, נתמך על ידי מנהיג המורדים לשעבר ז'אן-פייר במבה ועל ידי המושל לשעבר מויז קטומבי, שניים מיריביו העזים ביותר של הנשיא היוצא.

בעיר קיסנגני שבמזרח המדינה פרצו הפגנות מחאה בשל התוצאות. "לעולם לא נקבל זאת, זה לא ניצחון של פליקס, ועדת הבחירות מינתה אותו", אמר ז'ורז' בינגי, חבר במפלגתו של פיולו בעיר גומה. בכמה אזורים במזרח המדינה, הנחשבים למעוזי האופוזיציה, כלל לא התקיימו בחירות בשל התפרצות האבולה ואלימות המיליציות. כ-1.2 מיליון בעלי זכות בחירה לא הצביעו, ולא ברור אם יתקיימו בהן הבחירות במועד כלשהו. לפי התוצאות הרשמיות, הפער בין שני מנהיגי האופוזיציה היה 700 אלף קולות בלבד.

"היום זהו יום השחרור של העם", אמר סימפורה בידויה, מועמד מטעם מפלגתו של הנשיא המוכרז, שיושבע לתפקידו ב-18 בינואר, אם הכול ילך כשורה. במפלגתו מכנים זאת "ניצחון היסטורי" למען הדמוקרטיה.

(עדכון ראשון: 10:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully