וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לתעלומה? טייס בחיל האוויר הבריטי נקשר להפלת מטוס מזכ"ל האו"ם המרשלד

חקירת מותו של דאג המרשלד ב-1961 נותרה תעלומה עד היום, אך לפי יוצרי הסרט האשם בכך הוא טייס מעוטר בחיל האוויר הבריטי, שכבר הוזכר בעבר כחשוד אפשרי. לפני מותו, מי שהיה ידוע עד כה כ"טייס הבלגי" תיאר את האפשרות שהוא מעורב בכך כ"אגדות"

דאג המרשלד. אתר רשמי
היה בדרך למשימת שלום חשאית. מזכ"ל האו"ם דאג המרשלד/אתר רשמי

סרט תיעודי חדש מקשר טייס לשעבר בחיל האוויר של בריטניה אל מותו המסתורי של מזכ"ל האו"ם דאג המרשלד, שנהרג בהתרסקות מטוס ב-1961. יאן ואן ריסג'הם הוזכר בעבר כמי שעשוי להיות אחראי למותו, אולם הוא תמיד תואר כ"טייס בלגי". לפי הגרדיאן, היו לו קשרים ענפים לבריטניה, כולל אם בריטית ואישה בריטית, הכשרה בחיל האוויר ועיטורים על שירותיו עבור בריטניה במלחמת העולם השנייה.

יוצרי הסרט התיעודי "המרשלד תיק פתוח" איתרו חבר של ואן ריסג'הם, שטען כי הוא הודה בפניהם שהוא זה שהפיל את מטוס האו"ם. הם גם קיבצו עדויות מטייס אחר שהחליש את האליבי שלו לאותו הלילה. ואן ריסג'הם, שאביו היה בלגי, נמלט מאירופה הכבושה בתחילת המלחמה והצטרף למחתרת שפעלה באנגליה. הוא התאמן עם חיל האוויר המלכותי וטס בשמי אזורים שבכיבוש נאצי. באותה תקופה, הוא פגש את אשתו לעתיד.

עוד בוואלה! NEWS:
הצצה נדירה למחנות החינוך מחדש למוסלמים בסין
"משבר לאומי": נשיא דרום אפריקה מנסה למגר את מגיפת האונס
עם זקן מזויף: נתפס טרוריסט איטלקי שהתחבא עשרות שנים בברזיל

הטייס יאן ואן ריסג'הם. אתר רשמי
סייע לבריטים בעת מלחמת העולם השנייה. הטייס יאן ואן ריסג'הם/אתר רשמי

בסוף המלחמה שב הזוג לבלגיה, אולם ב-1961 היה ואן ריסג'הם בקונגו, נלחם למען המורדים הבדלנים שהכריזו על עצמאות המחוז קטנגה. לפי הסרט, הורו לו על הפלת המטוס שנשא את מזכ"ל האו"ם, בדרכו למשימה לילית חשאית לתיווך בין הצדדים.

בעת ההתרסקות, שבה נהרגו כל 15 האנשים שהתלוו למזכ"ל האו"ם, לא היה ברור אם מדובר בתאונה או בחבלה מכוונת. האו"ם ממשיך לחקור את האירוע, שהתרחש ב-18 בספטמבר 1961, אבל כבר לאחריו הוזכר ואן ריסג'הם כחשוד אפשרי על ידי שגריר ארצות הברית בקונגו במברק חשאי שנשלח ביום התאונה ורק לאחרונה הותר לפרסום.

האליבי של אן ריסג'הם היה רישומי הטיסות, שהראו לכאורה כי הוא לא טס במשך רוב אותו החודש ושב לשירות רק ב-20 בספטמבר. עם זאת, רוג'ר ברקו, שכיר חרב אחר שטס למען המורדים, אמר ליוצי הסרט כי הרישומים הכילו ככל הנראה זיופים. פייר קופן, חבר אחר, סיפר עשור אחרי מות מזכ"ל האו"ם כי ואן ריסג'הם סיפר לו כי הוא תקף את המטוס בעת שהיה מחוץ לאנדולה בצפון רודזיה (זמביה של ימינו). עם זאת, הוא אמר כי הוא לא ידע שמזכ"ל האו"ם נמצא באותו מטוס, "אלברטינה" שמו.

הוא מת ב-2007. קרובי משפחתו שנותרו בחיים, בהם אלמנתו ואחייניתו, אמרו כי הוא לא היה מעורב בשום תקיפה. אלמנתו אמרה לאוברזבר כי הוא היה ברודזיה באותה תקופה, שם הוא רוצה לרכוש מטוס עבור המורדים. לטענתה, הרישומים מראים כי הוא לא טס בקטנגה באותה עת.

בריאיון שהעניק בשנות ה-90 הוא הדגיש כי הוא לא היה בדרום היבשת בעת הפלת מטוסו של מזכ"ל האו"ם ותיאר זאת כ"סיפורי מעשיות". הוא מעולם לא תושאל על ידי הרשויות או עיתונאים על מותו של המרשלד, אך היה ברור שהוא עקב אחרי הסיפור מקרוב. הסרט התיעודי יוקרן בעוד שבועיים בפסטיבל סאנדס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully