וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: בולטון ביקש מהפנטגון להכין תכנית תקיפה נגד איראן

13.1.2019 / 12:58

לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, הצעתו של היועץ לביטחון לאומי, הידוע בעמדותיו הנציות נגד טהראן, הסעירה את אנשי משרד ההגנה ומחלקת המדינה. לא ברור אם טראמפ ידע על כך. "היינו המומים"

עריכה: שניר דבוש

היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון ביקש מהפנטגון לגבש תכנית לתקיפה באיראן - כך דווח היום (ראשון) בוול סטריט ג'ורנל. לפי הדיווח, הצעתו של בולטון, הידוע בעמדותיו הנציות נגד טהראן, הסעירה את אנשי משרד ההגנה ומחלקת המדינה. הפנטגון ציית לבקשה, אך לא ברור אם ההצעות הועלו בפני הבית הלבן ואם הנשיא דונלד טראמפ ידע על כך. לא ברור גם אם אכן גובשו תכניות רצינות לתקיפה באיראן באותו הזמן.

הבקשה של בולטון עלתה בשנה שעברה, אחרי שמיליציות שיעיות פרו-איראניות תקפו בפגזים את מתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד ואת הקונסוליה בבצרה. לא היו נפגעים, אך התקרית גרמה לדאגה עמוקה בוושינגטון. "זה ללא ספק הרתיח אנשים", אמר גורם בכיר לשעבר בממשל. "אנשים היו בהלם. זה היה מדהים כמה יהירים הם היו מבחינת תקיפת איראן". גורמים המעורים בשיחות אמרו כי המועצה לביטחון לאומי ביקשה מהפנטגון לספק לבית הלבן אפשרויות תגובה הכוללות תקיפות בעיראק ובסוריה.

לקריאה נוספת
הקואליציה האמריקנית הודיעה על תחילת נסיגת כוחותיה מסוריה
נתניהו לבולטון: מבקש את הכרת ארה"ב בריבונות ישראל ברמת הגולן
נעצר לפני הטיסה: חייל אמריקני לשעבר מוחזק באיראן מאז יולי

נשיא ארה"ב טראמפ והיועץ לביטחון לאומי בולטון בביקור כוחות אמריקניים בעיראק, דצמבר 2018. AP
נשיא ארה"ב טראמפ והיועץ לביטחון לאומי בולטון בביקור כוחות אמריקניים בעיראק, דצמבר 2018/AP

הגורמים האמריקניים אמרו כי זה מטריד שהמועצה לביטחון לאומי, המספקת לנשיא יעוץ בנושאי דיפלומטיה, צבא וכלכלה, ביקשה לגבש אופציות צבאיות בתגובה לשתי תקיפות שגרמה לנזק מועט ולא הובילה לפגיעה בחיי אדם.

דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי אמר כי הגוף "מתאם מדיניות ומספק לנשיא אפשרויות למגוון איומים. אנחנו ממשיכים לבחון את המצב של אנשינו בעקבות המתקפה על השגרירות שלנו בבגדאד והקונסוליה שלנו בבצרה. אנחנו שוקלים מגוון אפשרויות כדי לשמור על הביטחון ועל האינטרסים שלנו". מחלקת המדינה לא הגיבה.

עוד באותו נושא

פומפאו: חיברנו בין ישראל למדינות ערב לקואליציה נגד איראן

לכתבה המלאה
מייק פומפאו, מאטיס, בולטון, 21 דצמבר 2018. רויטרס
בולטון, מאטיס ופומפאו בישיבת קבינט, בשנה שעברה/רויטרס

בולטון מקדם מדיניות תקיפה יותר נגד איראן מאז שנכנס לתפקידו באפריל שעבר. חודש לאחר מכן פרש טראמפ מהסכם הגרעין עם איראן, ובאוגוסט ובנובמבר הוטלו מחדש העיצומים על טהראן שהוסרו במסגרת ההסכם שנחתם ב-2015.

גורמים המעורים בנושא, אמרו כי בין אלו שתמכו בגישה מתונה יותר להתמודדות מול איראן היה שר ההגנה לשעבר ג'יימס מאטיס, שהזהיר מפני פגיעה בכוחות רוסיים ואיראניים בעת הדיונים על התגובה למתקפה הכימית שאירעה אשתקד. בסופו של דבר, טראמפ אימץ את הגישה המתונה יותר של מאטיס, שהתפטר בחודש שעבר במחאה על ההחלטה לסגת מסוריה.

בולטון, שתמך בזמנו גם במלחמה בעיראק, כשהיה שגריר ארצות הברית באו"ם, תומך באופן אישי בשינוי משטר באיראן. הוא קידם את העמדה הזו בתקיפות לפני שחבר לממשל, בתור פרשן רשת פוקס השמרנית. יחד עם שר החוץ מייק פומפאו, בולטון דוחף למדיניות אגרסיבית נגד הרפובליקה האסלאמית. היועץ לביטחון לאומי טוען שהוא עובד ליישום האג'נדה של הנשיא, שלא כוללת בשלב זה את הפלת המשטר האיראני.

הקונסוליה של איראן בעיר בצרה, עיראק, עולה באש אחרי שהמון זועם הצית אותה, 7 בספטמבר 2018. רויטרס
הקונסוליה האיראינת עולה באש בבצרה, ספטמבר/רויטרס

בספטמבר, אחרי שיגורי הרקטות והפגזים לעבר הנציגויות האמריקניות בעיראק, הזהיר בולטון כי איראן תשלם מחיר כבד אם תאיים על ארצות הברית או על בעלות בריתה. על המתקפה בבגדאד קיבלה אחריות מיליציה שיעית המזוהה עם איראן, בעוד שעל זו בבצרה, שחוותה הפגנות נגד המצב הכלכלי והמעורבות האיראנית, שום גורם לא קיבל אחריות.

בולטון וסגניתו באותה התקופה, מירה ריקרדל, דחפו לגיבוש צעדים חדשים להתמודד צבאית עם איראן. באחד הדיונים, אמר גורם המעורה בהם, תיארה סגנית היועץ לביטחון לאומי את התקיפות בעיראק כ"צעד מלחמתי" ואמרה כי על ארצות הברית להגיב בנחישות. ריקרדל, שנאלצה לעזוב את תפקידה בנובמבר בעקבות ריב עם הגברת הראשונה מלניה טראמפ, לא הגיבה לדיווח. בדיווח נאמר כי היו דיונים על העברתה לתפקיד חדש בפנטגון.

"שומרים את הקלפים קרוב לחזה"

בזמן הדיונים, שחרר הבית הלבן הצהרה תקיפה לרגל יום הזיכרון לפיגועי 11 בספטמבר, שהזהירה את איראן מפני פגיעה בכוחותיה או בבעלות בריתה של ארצות הברית. שבועיים לאר מכן, העביר פומפאו מסר דומה ואמר כי ארצות הברית מוכנה לפגוע באיראן בתגובה למעשי בעלי בריתה בעיראק.
האזהרות לא מתמקדות רק בעיראק. מוקדם יותר החודש הזהיר שר החוץ את איראן משיגורי שני לוויינים לחלל. ממשל טראמפ סבור כי זה יסייע לטהראן לפתח את יכולות הטילים שלה, בעוד שהיא טוענת כי זו זכותה. "אנחנו לא נעמוד מנגד בזמן שהמשטר מאיים על הביטחון הבינלאומי", הזהיר פומפאו.

בשבוע שעבר, בעת שביקר בישראל, רמז בולטון כי טראמפ עשוי לתקוף באיראן אם הוא יחשוב שהיא מתקרבת לפיתוח נשק גרעיני. בריאיון עם המגיש השמרני יו ווייט הוא אמר כי וושינגטון וירושלים מתואמות בנושאים מסוג זה, אך סירב לפרט מכך. "מסיבות שאתה יכול להבין, אנחנו שומרים את הקלפים קרוב לחזה", אמר בולטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully