וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 10 שנות המתנה: זוג נכה קיבל דירה - וחברת עמידר התחרטה

10.1.2019 / 8:06

בני משפחת פרג'ון המתינו שנים ארוכות לדירה, אך במעמד הכניסה אליה גילו שחסר להם הטופס הדרוש, ונאלצו להתפנות עם משאית הרהיטים. לבסוף, שנתיים אחרי האישור, נכנסו לנכס והשקיעו בו משאבים רבים - אלא שכעת עמידר תובעת אותם להתפנות בטענה שחלה טעות ושיגרה צו פינוי

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

ענת פרג'ון ובן זוגה, נכים בשנות ה-40 לחייהם והורים לשניים, המתינו עשור לדירה בדיור הציבורי ברשימת הזכאים של עמידר. לפני שנתיים נקראו מהחברה לבחון דירה בנתניה. זכאי הדיור הציבורי זכאים לראות שתי דירות במהלך זכאותם, ואם הם מסרבים פעמיים, הזכאות יורדת. הזוג ראה את הדירה וחתם על הסכמה, אלא שבפועל ההסכם היה רחוק מלהתממש.

לזוג נמסר על ידי עמידר שיקבל את הדירה בדצמבר 2017, אז יוכלו לעזוב את הבית במושב שבו התגוררו בשכירות, בתמיכת שכר הדירה של משרד השיכון. "באתי עם אבא שלי לראות שוב את הדירה והסכמתי", סיפרה פרג'ון. "לאחר מכן התקשרו לבעלי. הוא עשה סיור וחתם גם הוא על הסכמה. במשך כל התקופה הזאת היינו בקשר עם עמידר, רצינו לוודא שקבלת הדירה תהיה בדצמבר, כדי שלא נעזוב סתם את הבית שבו אנחנו גרים".

לקריאה נוספת:
כתב על פתק "זה שוד מזוין": תיעוד תושב באר שבע שודד סניף דואר
נסיעה בלי רמזורים מהגליל עד לנגב: נפתח כביש 77 החדש
בדיקות פולשניות במסדרון בית החולים: "פרטיות היא מותרות"

נכה אשר תובעת את חברת עמידר. שלומי גבאי
"אין טופס 4, תמצאו דירה אחרת"/שלומי גבאי
"איך ייתכן שחברה ממשלתית רומסת ככה את אזרחיה, אנשים חסרי ישע, שיש להם זכויות חוקיות מהמדינה? הם לוקחים את החוק לידיים שלהם ועושים מה שהם רוצים"

עוד סיפרה כי בחודש דצמבר לפני קבלת הדירה, ניגשו לבניין מספר פעמים, לוודא שהכול תקין "כדי שלא נעשה טעות ונעזוב את הדירה שלנו שאנחנו שוכרים כבר הרבה זמן במושב. לא הייתה לנו ברירה בגלל שהזכאות הייתה בנתניה, למרות שההסעות של הילדים למסגרות הן מהמושבים ואין לנו הסעות מנתניה".

קבלן הבניין הרגיע את בני הזוג ואמר להם שהכול בסדר. "באותו היום ארזנו את כל הדברים, הבאנו הובלה, הגענו ב-31 בדצמבר לקחת את המפתח". אלא שלבני הזוג נכונה הפתעה: "ואז אומרים לנו לא, אתם לא יכולים להתאכלס כי אין טופס 4. מה זה אתם לא יכולים להתאכלס, אמרנו, מה אנחנו עושים עכשיו? המשאית שלנו בחוץ, יש הובלה, לאן אנחנו הולכים? אנחנו אנשים נכים".

פרג'ון סיפרה כי בתגובה אמרו להם: "תשכירו בינתיים דירה. אבל איך אפשר להשכיר דירה מהרגע להרגע? בעל הבית שלנו כבר הביא אנשים חדשים במקומנו. מצאנו את עצמנו בעוגמת נפש אצל אבא שלי עם הילדים, הוא איש מבוגר. והתחלנו לחפש באינטרנט דירה".

לדברי פרג'ון, המשפחה מצאה פתרון מגורים ברחוב ליד. "לא דירה, מצאנו מרתף. כמובן שביטוח לאומי לא מאשר לי לגור שם, כי אני נכה ולא הייתה שם גישה לנכים, אבל אמרו לנו שלושה חודשים ותקבלו את הדירה", אמרה. במשך שנה שלמה המתינה המשפחה לאכלוס לפני שלדבריה, "אחרי שנה קוראים לנו ואומרים שיש טופס 4 ושנבוא לעשות חוזה, ועוד סגן מנהל עמידר אומר לנו בואו לראות את הדירה, לוודא שהיא באמת שלכם".

בני הזוג הגיעו שוב לראות את הדירה. "אותה דירה שראינו לפני שנתיים", סיפרה. "הוא אמר לנו שאנחנו ראשונים בתור. 'המתנתם הרבה זמן, תבחרו איזו דירה שאתם רוצים', אמרנו לו שאנחנו רוצים את מה שבחרנו".

בני הזוג חתמו על חוזה, העבירו את הדירה על שמם, את הארנונה והחשמל, ואף השיגו ערבים ושילמו חצי שנה מראש. "הביאו לנו את המפתח יחד עם עציץ מתנה והתאכלסנו בדירה". בני הזוג השקיעו משאבים רבים בהכנת הדירה: "היינו צריכים לעשות התאמות לדירה בשבילנו, לקחנו הלוואות, עשינו תיקונים בבית, התקנו ארונות לילדים, הבאנו מתקיני מזגנים, עבודות גבס כי השאירו פה צינורות הסקה גלויים. בזבזנו כספים על הפשלה עם טופס 4 וגם על המעבר לדירת המרתף וגם על התאמת הדירה".

עוד באותו נושא

מנכ"ל עמידר: "צריך לשאוף לכך ש-5% מהדיור במדינה יהיה ציבורי"

לכתבה המלאה

עמידר: קיבלתם דירה לא נכונה

למרבה ההפתעה, אחרי כחודש התקשר אל בני הזוג מנהל מעמידר והסביר כי הם קיבלו דירה לא נכונה. "אמרנו סליחה, על מה מדובר? לא הבנו מה הם רוצים, מה זה לא נכונה? זו דירה שבמשך שנתיים הראו לנו ודנו אתנו עליה. הם אמרו לנו הבאנו לכם דירה יותר גדולה בחדר אחד. אתם צריכים לפנות את הדירה. אמרנו סליחה, על מה אתה מדבר בכלל? מה נראה לכם, אנחנו אנשים נכים? מה אנחנו עכשיו יכולים לקחת שקית ולעבור? אמרנו סליחה, אבל אנחנו לא רוצים לראות שום דירה בבניין, אין ביכולתנו לא הרפואית ולא הכלכלית לעשות את המעבר הזה".

מהרגע שמשפחת פרג'ון סירבה לפנות את הדירה, החלו להתקשר אל בני הזוג מנהלים בבקשה לפנות את הדירה לאחר שנעשתה טעות. "מה זה טעות? היו לכם שנתיים לבדוק את הטעויות שלכם. הכנסתם אותנו, טרטרתם אותנו ועכשיו אתם אומרים שעשיתם טעות? תספגו אותה בעצמכם. הדירה הזאת היא קטנטונת לחלוטין והמהנדס פשוט חלק אותה לארבעה חדרים במקום שלושה".

נכה אשר תובעת את חברת עמידר. שלומי גבאי
המתינו עשר שנים לדירה/שלומי גבאי

עוד הוסיפה כי "לא הבנו מה הם רוצים מאתנו, אמרנו שאנחנו לא יכולים לעבור, אין לנו כסף לאוכל או לסופר אז עכשיו אנחנו נעבור דירה? למה אנחנו צריכים לשלם את זה". אלא שבעמידר לא ויתרו לבני הזוג והשאירו להם מכתב ובו מפורט שההנחה לזכאי הדיור הציבורי בוטלה ועליהם לשלם את מלוא הסכום שהוא 3,200 שקלים.

"מדובר בסכום שלא שילמנו במשך 15 שנים", אמרו. "תמיד הייתה לנו עזרה בשכירות ממשרד השיכון ופתאום כמנוף לחץ הם ביטלו את זה על דעת עצמם, כמו סוג של איום". פרג'ון מספרת כי הם ניסו לדבר עם עמידר, להגיע להבנות אלא שזה לא עזר. "ואז הם שלחו לנו צו פינוי מבית משפט למושכר".

"עוגמת נפש ועוול גמור"

בצו הפינוי שנשלח לבני המשפחה נכתב: "משרד השיכון רכש במבנה בו שוכן המושכר שלוש דירות, במועד קבלת הדירות נמסר לתובעת (עמידר, ד"י) כי דירה שבע הינה דירת שלושה חדרים. בדיעבד נמצא כי מידע זה הינו שגוי. התובעת הסתמכה על נתון זה אותו קיבלה מאת הקבלן אשר ביצע תכנית תמ"א 38. בשל טעות אנוש קיבלו הנתבעים דירה אשר גודלה אינו תואם את גודל הדירה לה הם זכאים. הדירה היא בת ארבעה חדרים ולא שלושה כפי זכאותם. התובעת פנתה לנתבעים על מנת להעביר אותם לדירה מספר 11 על פי זכאותם". עוד נכתב כי "הנתבעים נדרשים לפנות או לסלק ידם מהמושכר להחזיר החזקה בו לידי התובעת בהתאם להוראותיה". בנוסף לכך, דורשים בעמידר מהמשפחה הוצאות משפט ושכר טרחה של עורכי הדין.

"זאת עוגמת נפש ועוול גמור, זה הטרדה, לא משהו שאנחנו עשינו. הם משתמשים בכוחות שלהם, בעורכי הדין, ומאלצים אותנו לקחת עורך דין - משהו שאנחנו בוודאי לא יכולים לעשות", אמרה פרג'ון. עוד אמרה כי "פנינו לכל ארגוני הסיוע האפשריים. זה לא ייאמן שזאת חברה ממשלתית שמייצגת את האזרחים, חברה לא מקצועית המתנהלת בחוסר אחרית ומטילה עלינו את האשמה ואנחנו צריכים לספוג אותה, מה עם הילדים שלנו? הזזנו אותם מהמסגרות שלהם, מהמקום החברתי שלהם. אבל לא היה לנו ברירה, זאת הדירה שהציעו לנו, עכשיו הם גם שולחים לנו צווי פינוי, דיונים בבתי משפט. כמובן שכל מי ששמע את הסיפור מזועזע, איך ייתכן שחברה ממשלתית רומסת ככה את אזרחיה, אנשים חסרי ישע, שיש להם זכויות חוקיות מהמדינה? הם לוקחים את החוק לידיים שלהם ועושים מה שהם רוצים".

שכונה ד באר שבע. ראובן קסטרו
שכונה בבאר שבע/ראובן קסטרו

עו"ד ספיר סלוצקר עמרן מהאגודה לזכויות האזרח מסרה כי "חברת עמידר מתנהלת בבריונות שלא נופלת מארגוני פשע. על אף שעמידר הם אלו שטעו, הם מצפים שעל הטעות ישלמו זוג נכים שחיים בעוני, ששינו את כל חייהם כדי לעבור לדירה שהובטחה להם מספר פעמים. הדיירים חתמו על חוזה ושיפצו את הדירה, כולל התאמות נגישות, בעלות של אלפי שקלים. הם זכאים לדיור ציבורי, הם השוכרים החוקיים של הדירה ולא יתכן שיזרקו בכזו פתאומיות בגלל פאשלה של חברה לא מתפקדת".

לדברי סלוצקר עמרן, "במקום שיוצע להם פיצוי וידאגו להם לדיור חלופי נאות באופן מיידי, החברה משתלחת בהם בבתי משפט וגובה מהם סכומי שכירות שלא לפי הקריטריונים. כולי תקווה שהחברה תתעשת ותפסיק את ההליך המשפטי המיותר וכי המשאבים שייחסכו מכך יוקדשו לטובת דיירי הדיור הציבורי".

מחברת עמידר נמסר כי "אכן נעשתה טעות אנוש, כאשר המשפחה אוכלסה בדירת ארבעה חדרים במקום שלושה - ואנו מתנצלים ומצרים על כך. נדגיש כי מיד עם הבנת המצב (שבועות בודדים לאחר שמשפחת פרג'ון אוכלסה בדירה) התנצלנו בפניהם וביקשנו להעבירם לדירה בת שלושה חדרים באותו הבניין, וכן לסייע בהעברת הציוד ובביצוע ההתקנות הנדרשות בדירה החדשה".

"להפתעתנו", הוסיפו בעמידר. "למרות ההסברים וידיעתם כי חלה טעות, נתקלנו ביחס בוטה מצדם, תוך שהמשפחה מסרבת בכל תוקף להביא לשינוי המצב שנוצר ולהשיב את הדירה שמיועדת למשפחת ביטון - הורה עצמאית עם חמישה ילדים, הממתינה מזה זמן רב לאכלוס בדירת דיור ציבורי. אנו רואים חשיבות רבה בכך שאתר וואלה! NEWS מעלה את הנושא לסדר היום ונודה לשיתוף פעולה מצד המשפחה. בנוסף, כמובן שנפצה אותם על השקעות שביצעו בדירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully