וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסיעה בלי רמזורים מהגליל עד לנגב: נפתח כביש 77 החדש

8.1.2019 / 12:24

פרויקט חדש של ''נתיבי ישראל'' באזור רמת ישי מצטרף לשורת פרויקטים חדשים שקמו לאחרונה בכבישי ישראל. שדרוג חלקו המערבי של כביש 77 יפתור את בעיות הפקקים באזור ויאפשר לנהגים נסיעה רצופה של יותר מ-250 ק''מ ללא רמזורים

צילום: משרד התחבורה, עריכה: שניר דבוש

חברת התשתיות הלאומית ''נתיבי ישראל'' חנכה היום (שלישי) מגה פרויקט נוסף בצפון הארץ. המיזם נפרש על פני שישה קילומטרים של אספלט, בהיקף כספי של כחצי מיליארד שקלים, אותו ביצעה חברת "סולל בונה" מקבוצת "שיכון ובינוי" בחלקו הדרום-מערבי של כביש 77. העלות הגבוהה נבעה, בין היתר, מהפקעות קרקע ומהתאמות טופוגרפיות הנדסיות שנדרשו לביצעו בשל סמיכותו לישובים רמת ישי ושדה יעקב. על פי התכנון ייפתח הכביש לתנועת כלי רכב ביום שישי בבוקר.

כביש 77 שמחבר בין צומת ישי למחלף המוביל. צילום מסך
כביש 77, מצומת ישי לכביש המוביל/צילום מסך

חשיבותו של הפרויקט אינה מסתכמת רק במישור המקומי. במסגרת שדרוגו של הכביש בין רמת ישי לתל קשיש הוא יהווה את תחילת הזרוע המזרחית של כביש 6, שתיסלל לכיוון קריית שמונה. לנוסעים על הכביש החדש, מתייתר הצורך לנסוע על כביש 75 ולעצור בצומת רמת ישי וצומת אלונים. מתכנני הכביש צופים כי ייעלמו הפקקים היומיים לאורך הקטע הזה, לו יידרשו מי שייסעו בתוואי הישן, וכך תתאפשר נסיעה ללא רמזורים לאורך 262 ק"מ - בין הגליל לנגב, מעמיעד בצפון ועד תל ערד בדרום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
כביש 77. נתיבי ישראל,
כביש 77/נתיבי ישראל

כביש 77 חוצה את הגליל התחתון באזור בקעת נטופה ומהווה ציר תנועה ראשי בצפון הארץ. פרויקט הקטע המדובר מסדיר דרך דו-מסלולית, שלושה נתיבים לכל כיוון. במקביל, דרך אזורית 722 מוסדרת כדו-מסלולית, שני נתיבים לכל כיוון, עם שביל אופניים. הוסדרה גם הגישה ליישובים שדה יעקב, קריית טבעון, תקוות יעקב ונווה עמיאל. בנוסף לכך, הוסדרו גישות חקלאיות לשטחים מעובדים.

המיזם מצטרף לשורה של מגה-פרויקטים באזור משולש היישובים יקנעם, רמת ישי ומגדל העמק, בהם כביש 6 על מחלפיו ומנהרותיו, קו רכבת העמק הכולל גשרים ומסילה עילית, תחנת כפר יהושע ופיתוח השטחים סביבה. לכל אלה יש תפקיד עתידי לשרת את נמל התעופה הבינלאומי-האזרחי אותו מקדם שר התחבורה ישראל כץ, על בסיס שדה התעופה של חיל האוויר ברמת דוד. כל זאת בצל התנגדותם החריפה של תושבי האזור.

הפרויקט החדש בוצע לראשונה בישראל לדרישות מדרוג הכבישים האמריקאי הירוק "Green Roads" שהושק ב-2010. המדרוג דורש בחינה והסמכה ע"י צד שלישי בלתי תלוי וכולל דרישות נוספות מעבר לדרישות החוק והרגולציה. בין היתר, הוא בוחן כיצד שיטות התכנון והבנייה משפיעות על שורת קריטריונים בתחומי הסביבה, הכלכלה והחברה. השפעה זו נמדדת לאורך מעגל החיים של פרויקט, החל משלב התכנון, דרך ההקמה ועד והתפעול של הכביש.

אינפו כביש 77 החדש. אתר רשמי
אינפו כביש 77 החדש/אתר רשמי

ד"ר ג'רלי אנדרסון, המנכ"לית של הגוף האמריקאי המדרג, שביקרה באתרי הבנייה בפרויקט בחודש יוני, שיבחה את החלוציות הירוקה בנתיבי ישראל והבטיחה כי למען השגת המטרות המשותפות היא "תמשיך ללוות את חברת תשתיות התחבורה הלאומית של ישראל בכל צעד ושעל". עוד ציינה אנדרסון כי נכון להיום יש רק כ- 35 פרויקטים בעולם שקיבלו הסמכה בתקן זה. עוד מספר עשרות מצויים בתהליך הסמכה.

מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, שקידם את רוח הפרויקט לקבל תקן הסמכה ירוקה, אמר כי חובתה של חברה ממשלתית לבעליה, כלומר לציבור כולו, אינה מסתיימת בהשלמת בניית הפרויקט בלבד. פרץ ביקש להדגיש כי "חובתנו היא היום להתבונן גם מאה שנה קדימה ולעשות שימוש מושכל במשאבי הטבע תוך התחשבות במגוון ההשפעות הסביבתיות".

צפו בסרטון שהוכן לכבוד השקת הכביש

הפרוייקט הושק באירוע מיוחד במעמד שר התחבורה, ישראל כץ, הנהלת נתיבי ישראל, הקבלנים שהיו שותפים לתכנון והביצוע, ראשי רשויות באיזור ועוד כמה עשרות בעלי עניין. ראש הממשלה בנימין נתניהו נבצר מהאירוע, במהלכו כמה מתושבי האזור התפרצו לדברי שר התחבורה וביקשו התייחסות לנושא הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל. הוא אמר כי "נבטים הייתה ההמלצה הראשונה שלנו, צה"ל התנגד למהלך והיום ראש הממשלה בוחן את הסוגיה". בכך, ביטל כץ את התקוות שזרע שר האוצר משה כחלון בביקורו לפני מספר שבועות במועצה האזורית, בה הבטיח לבחון שוב את האופציה להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג דווקא בעיר חיפה.

ביחס להקמת שדה התעופה בחיפה, השר כץ אמר שהיה הראשון לבחון אפשרות זו כבר לפני שנים, אלא שמומחים הכריעו כי בשל מיקומו של הר הכרמל הדבר כלל אינו אפשרי. תוך כך נערכה מעבר לכביש הפגנה של תושבי עמק יזרעאל המתנגדים להקמת שדה התעופה בעמק. הם טוענים כי הקמת שדה התעופה שם תעלה מיליארדי שקלים למדינה ותקבור את העשייה החקלאית בעמק בעוד "הקמת שדה תעופה משלים בנבטים, בו כבר קיים שדה תעופה אזרחי וסלול, מצריכה השקעת משאבים פחותה ועלויות נמוכות משמעותית תוך שתממש את חזון פיתוח הנגב, בהתאם לרצון תושבי הדרום שתומכים בכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully