וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוויכוח על השבתת הממשל מחריף, וישראל עלולה לשלם את המחיר

8.1.2019 / 13:23

הסנאט צפוי לדון בחוק שאמור לאשרר את המשך הסיוע הביטחוני לישראל ובחוק המאבק ב-BDS, אולם הדמוקרטים מאיימים בהתנגדות. הם הסבירו כי יש לתקצב תחילה את פעילות הממשל כך שמשרדיו ישובו לפעולה סדירה לפני שיאושר חוק כלשהו

ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי מדברת על ההשבתה בממשלה/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הוויכוח בין הדמוקרטים לרפובליקנים סביב השבתת הממשל מוסיף להתלהט, וישראל עלולה להיפגע מהשלכותיו. הסנאט בארצות הברית צפוי לדון היום (שלישי) בחוק שאמור לאשרר את המשך הסיוע הביטחוני לישראל, ויחד איתו חוק המאבק ב-BDS הקובע שיאפשר למדינות שירצו בכך להפסיק ולעשות עסקים עם גופים וחברות התומכים בחרם על ישראל. זהו החוק הראשון עליו יצביע הסנאט מאז התכנס לראשונה בהרכבו הנוכחי ב-3 בינואר, והוא כולל בנוסף גם סנקציות נגד משטר אסד.

ואולם, הדמוקרטים מאיימים כי יתנגדו לחוק. הסיבה: הם דורשים לתקצב קודם כל את פעילות הממשל כך שמשרדי הממשלה ישובו לפעולה סדירה לפני שיסכימו לאשר חוקים כלשהם. שניים מבכירי הדמוקרטים בוועדת החוץ של הסנאט, צ'אק שומר ובן קרדין, היו מיוזמי החוק נגד ה-BDS בנוסח הראשון שבו הוצג בשנת 2017, ו-15 סנאטורים דמוקרטים חתומים עליו.

לקריאה נוספת:
בשל השבתת הממשל: מאות עובדי אבטחה בשדות התעופה הודיעו שהם "חולים"
מאמצים לסיום ההשבתה בוושינגטון: "זקוקים לגבול מאובטח"
בהיעדר רוב לבניית חומה בגבול מקסיקו: הממשל האמריקני מושבת

נשיא ארה"ב טראמפ ממריא מהבית הלבן לקמפ דייוויד, 6 בינואר 2019. רויטרס
טראמפ עוזב את הבית הלבן לקמפ דייוויד, ראשון/רויטרס

דמוקרטים רבים הבהירו עד כה שלא יצביעו בעד החוק. לדברי הסנאטור היהודי בריאן שץ ממדינת הוואי, "אצביע נגד. אנחנו צריכים להצביע על חקיקה דו מפלגתית לפתוח את הממשל. הרפובליקנים בסנאט לא צריכים להתייחס לעבודת החקיקה כאילו זה זמן לעדכן סעיפים כאלה ואחרים. אנשים סובלים ועלינו לתקן זאת". לרפובליקנים יש אמנם רוב של 53 חברים בסנאט אל מול 47, אולם כדי להתקדם אל עבר אישור ההצעה יש צורך ב-60 קולות, כך שללא תמיכה של שבעה דמוקרטים החוק לא יאושר.

דוברו של מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיטש מקונל, אמר לוושינגטון פוסט הלילה כי "זו תהיה תפנית מדהימה אם סנאטור שומר יחליט לפתע לחסום סיוע לישראל רק כי הוא לא יכול לפתור את חילוקי הדעות שלו עם טראמפ בנושא אחר לגמרי".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

חילופי האשמות קשים בין שתי המפלגות

הודעת הדמוקרטים על כך שיחסמו את החוק גררה חילופי האשמות קשים בין סנאטורים משתי המפלגות. יוזם החוק נגד ה-BDS, הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו, זעם כשנודע לו שהחוק ככל הנראה לא יזכה לרוב, וצייץ בטוויטר: "במפלגה הדמוקרטית מתחולל ויכוח ענק לגבי ה-BDS. מספר משמעותי של דמוקרטים תומכים כעת ב-BDS והמנהיגים הדמוקרטים לא רוצים הצבעה במליאה שתחשוף זאת".

כריס מרפי, סנאטור דמוקרטי מקונטיקט, תקף בחזרה: "אני מקווה שעוזר שלך כתב את הציוץ הזה ושתמחק אותו בקרוב. אתה יודע שזה לא נכון לומר 'שיש מספר משמעותי של דמוקרטים בסנאט שתומכים ב-BDS', באמת מסוכן לשחק בפוליטיקה עם התמיכה בישראל".

רוביו ככל הנראה התכוון בדבריו לציוץ של הסנאטור ברני סנדרס שכתב בסוף השבוע כי "זהו אבסורד שהחוק הראשון שעליו נצביע במהלך השבתת הממשל הוא חוק שמעניש אמריקנים שמעוניינים לממש את זכותם הדמוקרטית ולקחת חלק בפעילות פוליטית". עוד הוסף סנדרס, כי "הדמוקרטים חייבים לחסום כל חוק שלא פותח מחדש את פעילות הממשל".

בשבוע שעבר הושבעו שתי חברות קונגרס מן המפלגה הדמוקרטית, אילהן עומר ממינסוטה וראשידה טאליב ממישיגן, שהיו לנשים המוסלמיות הראשונות בקונגרס. שתיהן תומכות ב-BDS, וטאליב אף הגיבה על היוזמה של רוביו, כשכתבה: "הם שכחו איזו מדינה הם מייצגים. זוהי ארצות הברית, שבה חרם הוא זכות וחלק מהמאבק ההיסטורי שלנו לחופש ושוויון. אולי כדאי לעיין שוב בחוקה".

הסנאטור הרפובליקני מפלורידה לא נותר חייב והשיב: "הדיבורים על 'נאמנות כפולה' הם טיעון אנטישמי טיפוסי. אם להחרים את ישראל עולה בקנה אחד עם החוקה, אז כך גם להחרים חברות שמחרימות את ישראל זו פעולה שעולה בקנה אחד עם החוקה".

הסנאטור כריס ואן הולן מהמפלגה הדמוקרטית הגיב לביקורת של רוביו, וכתב: "זה לא משנה על איזה חוק אנחנו מצביעים, זה קשור לעבודה שלמיטש מקונל יש את הכוח לעלות חוקים שיסיימו את השבתת הממשל, וזה צריך להיות הדבר הראשון".

(עדכון ראשון 09:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully