וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהיעדר רוב לבניית חומה בגבול מקסיקו: הממשל האמריקני מושבת

22.12.2018 / 5:07

הנשיא טראמפ דרש להעביר חמישה מיליארד דולר למימון גדר בגבול מקסיקו, אך הדמוקרטים סירבו. בהיעדר תקציב, 800 אלף עובדי ממשל לא יקבלו שכר החל מהיום, חלקם יצאו לחופשה כפויה

רויטרס

הממשל האמריקני הושבת באופן חלקי החל מהיום (שבת). זאת, לאחר שלא נמצא הרוב הדרוש בסנאט שיסכים לתמוך בדרישה שהעלה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ - להקצות חמישה מיליארד דולר לבניית גדר בגבול עם מקסיקו. המשמעות היא כי החל מהלילה, חלק מפעילות הממשל אינה מתוקצבת ולפיכך אין כסף לממן את פעילות אותם משרדים ממשלתיים, לרבות משכורות וכל פעילות שוטפת אחרת. ישיבת הקונגרס ננעלה חמש שעות לפני המועד האחרון בלי שנערכה הצבעה בנושא. זו תהיה הפעם השלישית בה הממשל מושבת מאז נכנס טראמפ לתפקידו.

ההחלטה משפיעה על כ-800 אלף עובדים בתשעה משרדים ממשלתיים: 380 אלף עובדים יוצאו לחופשה כפויה, ו-420 אלף עובדים חיוניים שיעשו את עבודתם לא יקבלו שכר עד שיאושר תקציב להמשך מימון פעולת הממשל. בין העובדים החיוניים שימשיכו לעבוד גם בחג: 55 אלף עובדים בביקורת המכס והגבולות, 55 אלף עובדים באבטחת שדות התעופה, 44 אלף עובדי משמר החופים, וכ-6,000 עובדי השירות החשאי.

הלילה העלה הנשיא לחשבון הטוויטר שלו תמונה עם תרשים מעודכן של הגדר אותה הוא מבקש לבנות בגבול. "זה העיצוב של מחסום עמודי המתכת שיהיה אפקטיבי לחלוטין ובאותו הזמן יפהפה!", צייץ טראמפ. בתרשים נראה מחסום העשוי עמודי מתכת עם קצה מחודד. בווידאו שפרסם בטוויטר, אמר טראמפ שהוא מקווה שההשבתה לא תימשך זמן רב, והוסיף כי "תהיה השבתה. אין דבר שאנחנו יכולים לעשות בנידון כי אנחנו צריכים שהדמוקרטים יתנו לנו את קולם".

לקריאה נוספת:
ספינות איראניות ירו טילים ליד נושאת מטוסים אמריקנית במפרץ הפרסי
ממלכתי מול סכסכן: טראמפ איבד את אחרוני הבלמים ודוהר אל המצוק
דיווח: ממשל טראמפ יסיג חצי מהכוחות האמריקניים מאפגניסטן

בתחילת השבוע יחול חג המולד, ולא ברור מתי הקונגרס ישוב ויתכנס לדון בעניין, כאשר כל צד מתבצר בעמדותיו. הדמוקרטים הבהירו כי לא יסכימו להקצות את הסכום לבניית הגדר בגבול, וטענו כי ישנם פתרונות טכנולוגיים אחרים שעדיפים וזולים יותר מאשר לבנות חומה. "כפי שאמרנו לנשיא טראמפ לפני שבוע, הוא לא ישיג 60 קולות בסנאט (הרוב הדרוש לאשר תקציב, ע"נ) ואפילו לא 50", אמר מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר. עוד הוסיף שומר שהדמוקרטים מוכנים להמשיך בדיונים על הצעות תקציב שלא כוללות מימון לבנית הגדר.

טראמפ הפציר במנהיג הרפובליקנים, מיטש מקונל, להשתמש באופציה פרוצדורלית שתאפשר להעביר את ההצבעה גם ברוב של 50 קולות, אולם ישנם שלושה סנאטורים רפובליקנים שמתנגדים לשימוש באופציה זו, כך שללא הסכמה של תשעה סנאטורים דמוקרטים לכל הפחות, לא יאושר התקציב.

סגן הנשיא מייק פנס, ראש הסגל מיק מולבייני ויועצו של הנשיא, ג'ראד קושנר, הגיעו אמש לגבעת הקפיטול בניסיון לגבש פשרה. לפי אתר "פוליטיקו", הפשרה שנדונה הייתה להקצות 1.6 מיליארד דולר לאבטחת הגבול, בתנאי שהכסף לא ישמש לבניית חומה. בסופו של דבר לא הושגו ההסכמות בין הצדדים, וחברי הקונגרס קיבלו אישור לנסוע לביתם.

עוד באותו נושא

טראמפ ומנהיגי הדמוקרטים רבו בבית הלבן על החומה: "אשבית את הממשל"

לכתבה המלאה
גבעת הקפיטול, וושינגטון. AP
ההחלטה תשפיע על כ-800 אלף עובדים בתשעה משרדים ממשלתיים. גבעת הקפיטול, וושינגטון/AP

"אנחנו צריכים לאבטח את הגבול, וזה תלוי לגמרי בדמוקרטים האם תהיה השבתה או לא, כי אני לא חושב שלדמוקרטים לא אכפת מהנושא הזה כל כך, אבל זה נושא של בטיחות", אמר אמש הנשיא. לדבריו, "מדובר פה בחמישה מיליארד דולרים, סכום קטן, וזה מצער מאוד שהם משקיעים את חייהם בלגרום לזה לא לעבור. אם זה לא יעבור, זו אשמת הדמוקרטים".

בשבוע שעבר, הגיעו מנהיגי הדמוקרטים אל הבית הלבן בניסיון להימנע מן ההשבתה, אולם המפגש הפך לעימות חזיתי וחריג לעיני המצלמות בין הצדדים. במהלך המפגש הטעון אמר צ'אק שומר לנשיא: "כולנו צריכים להסכים שלא צריך להשבית את הממשל בגלל מחלוקת. ואתה ממשיך לדבר על זה, אתה רוצה להשבית את הממשל".

נשיא ארה"ב טראמפ במפגש עם מושלים בבית הלבן, 13 בדצמבר 2018. רויטרס
לא ברור מתי הקונגרס ישוב ויתכנס לדון בעניין. טראמפ במפגש עם מושלים בבית הלבן/רויטרס

על כך השיב לו טראמפ: "אם לא נקבל את מה שאנחנו רוצים בדרך כזו או אחרת, אני אשבית את הממשל, אני אהיה גאה להשבית את הממשל עבור אבטחת הגבול. אנשים במדינה הזו לא רוצים פושעים שיזרמו לארצם. לא אאשים אתכם על זה, אבל אעשה זאת למען אבטחת הגבול". סגן הנשיא מייק פנס ישב בדממה ולא הוציא מילה במהלך המפגש.

שומר השיב לטראמפ: "אם ככה, אנחנו לא מסכימים". מנהיגת הדמוקרטים בבית הנבחרים ומי שצפויה להיות יושבת ראש בית הנבחרים הבאה, ננסי פלוסי, אמרה: "אנחנו מאמינים שהשבתת ממשל אינה הכרחית". בצאתו מן הפגישה אמר שומר: "הנשיא הראה מה הוא באמת רוצה. הוא רוצה להשבית את הממשל". לדבריו, "אם הנשיא יתעקש על חמישה מיליארד דולרים למימון החומה, לא תהיה חומה אלא השבתה. אנחנו רוצים גם גבול מאובטח, אבל האמריקנים יודעים שהחומה, שמקסיקו לא תשלם עליה היא לא הדרך לאבטח את הגבול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully