וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצול הושלם: אוקראינה הקימה כנסייה עצמאית למרות איומי רוסיה

7.1.2019 / 12:46

בטקס היסטורי באיסטנבול, העביר הפטריארך האורתודוכסי את הצו המיוחד שהכיר בכנסייה אוקראינית נפרדת מזו של מוסקבה. "אלוהים הקשיב לתפילותינו", אמר הנשיא, שרשם הישג גדול מבחינתו. "זה משאל עם נוסף על עצמאותנו"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הפטריארך האורתודוקסי ברתולומאיוס אישר אתמול באופן רשמי את הפיצול בין הכנסיות של רוסיה ואוקראינה, בצעד היסטורי שמעורר את זעמה של מוסקבה. קייב רואה בזאת דרך לשמירת ביטחונה ועצמאותה בזמן הסכסוך במזרח המדינה. הבקשה אושרה על ידי הפטריארכיה באיסטנבול באוקטובר והיום (שני) כבר ציינה הכנסייה החדשה בקייב חג מולד ראשון מחוץ להשפעתה של רוסיה.

בטקס רשמי שהתקיים אתמול באיסטנבול העניק הפטריארך, המנהיג הרוחני של כ-300 מיליון נוצרים אורתודוכסים בעולם, את הצו המאשר את הקמתה של אוטוקפליה חדשה והעביר אותו לאפיפניוס ה-1, שנבחר להנהיג את הכנסייה האוקראינית בחודש שעבר. הצו ניתן אחרי מיסה בכנסיית סנט ג'ורג' לרגל חג ההתגלות.

"האחדות הושבה על כנה, עכשיו אנו מאוחדים", אמר אפיפיניוס בן ה-39. "אנחנו מבקשים מכן, מכנסיית האם ומכל הכנסיות להתפלל למען שלום באוקראינה". הוא הוסיף כי העם האוקראיני סובל בחמש השנים האחרונות ממלחמה "שהובאה מבחוץ".

לקריאה נוספת על הסכסוך
אוקראינה הפכה לחג יום הולדת של משתף פעולה עם הנאצים
חומת הפרדה: רוסיה השלימה את הקמת הגדר בחצי האי קרים

נשיא אוקראינה פורושנקו ומנהיג הכנסייה החדשה בטקס בקייב, 7 בינואר 2019. רויטרס
פורושנקו ואפיפיניוס בטקס בקייב, היום/רויטרס

נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו, שנכח גם הוא באירוע, השווה את ההתפתחות למשאל העם על עצמאות אוקראינה מברית המועצות ב-1991, בעוד שרוסיה משווה את צעדיה של אוקראינה לסכיזם הגדול של הנצרות ב-1054, שהוביל לשסע בין הנצרות המערבית למזרחית. הנשיא ולדימיר פוטין אף הזהיר משפיכות דם בעקבות הפיצול.

"אלוהים שמע את תפילותינו", אמר פורושנקו הפרו-מערבי בנאום שנשא לאומה אחרי קבלת הצו, המכונה "טומוס". לדבריו, "זאת למעשה צורה אחרת של הכרזת עצמאות". פורושנקו, שיתמודד על כהונה נוספת במרץ, פעל בנמרצות כדי להשלים את הפיצול.

הכנסייה האוקראינית הייתה תחת שליטתה של מוסקבה במשך מאות שנים. קייב טוענת כי הכנסיות הרוסיות על אדמת אוקראינה משמשות כלי עבור הקרמלין להפצת תעמולה ותמיכה בבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה. הכנסיות מכחישות זאת. פורושנקו, שיתמודד על כהונה נוספת במרץ, פעל בנמרצות כדי להשלים את הפיצול שעשוי לחזק את מעמדו לקראת הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully