נשיא רוסיה פוטין בטקס במוסקבה לציון 1030 שנה לאימוץ הנצרות, 28 ביולי 2018. רויטרס
נשיא רוסיה פוטין בטקס במוסקבה לציון 1030 שנה לאימוץ הנצרות, 28 ביולי 2018/רויטרס

פוטין האיום: "השטן" שגרם לפיצול הגדול ביותר בנצרות זה אלף שנה

15.10.2018 / 21:09

אוקראינה ראתה בכנסייה הרוסית כלי שרת בידי הקרמלין וקיבלה אישור היסטורי מהפטריארך של איסטנבול לייסד כנסייה אורתודכוסית עצמאית בהנהגת איש דת הסבור כי נשיא רוסיה הוא השטן. מוסקבה מזהירה מקרע בלתי-הפיך בצל החשש מפני החרפת האלימות

בימים האחרונים נרשם פיצול היסטורי ודרמטי בנצרות האורתודוכסית, שלא נראה כמוהו כאלף שנה, ומעמיק את הקרע בין רוסיה לאוקראינה, שמצויות בסכסוך עקוב מדם בארבע השנים האחרונות.

ביום חמישי אימצה ועידה כנסייתית, שהתכנסה באיסטנבול למשך שלושה ימים, את הבקשה של קייב לייסד אוטוקפליה, מונח בנצרות האורתודוכסית המתאר כנסייה עצמאית. הוועידה לקחה בשנים האחרונות שורת צעדים שסללו את הדרך למהלך ההיסטורי, בהם גם טיהור שמו של פטריארך אוקראיני שנודה מהכנסייה האורתודוכסית הרוסית בתחילת שנות ה-90 בשל הנהגת כנסייה עצמאית.

מבחינת קייב, זהו הישג החיוני בעיניה למיגור ההתערבות הרוסית בענייניה, שכללה את סיפוח חצי האי קרים והתמיכה בבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה. עם זאת, מוסקבה וההנהגה הדתית הרוסית מתנגדים לכך בחריפות והיום (שני) הודיעה הכנסייה האורתודוכסית הרוסית כי תנתק את קשריה הרוחניים עם הפטריארכיה באיסטנבול. העיר הטורקית היא מקום מושבו של הפטריארך של קונסטנטינופול, ברתולומיאו ה-1, המנהיג הרוחני של כ-300 מיליון נוצרים אורתודוכסים ברחבי העולם.

רוסה משווה את צעדיה של אוקראינה לסכיזם הגדול של הנצרות ב-1054, שהוביל לשסע בין הנצרות המערבית למזרחית, ומזהירה כי זה יגרום לקרע בלתי-הפיך בקהילה האורתודוכסית העולמית. עד כדי כך פורטת הסוגיה על רגשותיה של רוסיה ,עד שהנשיא ולדימיר פוטין שוחח ביום שישי על החלטת איסטנבול עם המועצה לביטחון לאומי.

נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו במיסה המונית בקייב לכבוד הקמת הכנסייה האורתודוכסית העצמאית של אוקראינה, 14 באוקטובר 2018. רויטרס
חיזוק לפני הבחירות. פורושנקו במיסה בקייב לכבוד הקמת הכנסייה החדשה, ראשון/רויטרס

שורשיהן הנוצריים של שתי המדינות מגיעים עד לולדימיר הגדול, הנסיך שהטבלתו בקייב בשנת 988 הובילה להתנצרות האזור שנודע בשם "קייב של רוס".

הכנסייה המוכרת כפטריארכיה של מוסקבה, הקשורה לנצרות האורתודוכסית הרוסית, הייתה הדומיננטית באוקראינה, אך אותגרה על ידי הפטריארכיה של קייב עם התפרקות ברית המועצות ב-1991. בהנהגת הפטריארך פילרט, ששמו טוהר על ידי איסטנבול, קראה הפטריארכיה המקומית להקמת כנסייה אוקראינית עצמאית ולאינטגרציה גדולה יותר של המדינה עם המערב.

הוא אחד המבקרים הבולטים ביותר של הנהגת רוסיה ואמר בעבר כי פוטין נשלט על ידי השטן. השלב הבא להגשם חזונו יהיה לאחד את שלוש ענפי הכנסייה המרכזיים במדינה לישות עצמאית חדשית.

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הכנסייה של מוסקבה מכחישה כי היא מהווה איום ביטחוני על אוקראינה, ולא רק שהיא אינה בובה של הקרמלין, לטענתה, היא עשתה רבות כדי לקדם את השלום במזרח המדינה. היא רואה בכך הימור של נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו לשקם את מעמדו, לקראת הבחירות בשנה הבאה. מנגד, הוא מגדיר זאת כניצחון גדול ומכה לשאיפות ההגמוניות הרוסיות.

"ההחלטה של הפטריארך באיסטנבול ושל הוועדה הכנסייתית שמה קץ לאשליות האימפריליות ולפנטזיות השוביניסטיות של מוסקבה", אמר פורושנקו הפרו-מערבי. "זאת שאלה של עצמאותנו, הביטחון הלאומי שלנו ושל גיאופוליטיקה עולמית".

מצעד לציון יום ההגנה על אוקראינה בבירה קייב, 14 באוקטובר 2018. רויטרס
מוסקבה הצדיקה את מעורבותה בהגנה על "דוברי הרוסית". מצעד "יום ההגנה של אוקראינה" בקייב, ראשון/רויטרס

מתנגדי התכנית של אוקראינה חוששים כי היא תוביל לאלימות ולהשתלטות בכוח על כנסיות הנאמנות למוסקבה. הקרמלין הבטיח להגן על המאמינים באמצעים פוליטיים ודיפלומטיים, אך בקייב רואים בזאת התבטאויות דומות לאלו שקדמו לאירועים שהובילו לסיפוח קרים ולהתקוממות במזרח.

"שמענו מסרים דומים של רוסיה על 'הגנת אוכלוסיית דוברי הרוסית' כהצדקה לתוקפנות נגד אוקראינה", כתבה דוברת משרד החוץ של אוקראינה מריאנה בטסה בחשבון הטוויטר שלה.

שר הפנים ארסו אבקוב העביר מסר דומה: "אני מזהיר מפני פרובוקציות וספקולציות". לדבריו, "נבטיח את הביטחון ואת החוק והסדר. אם יש צורך למנוע קיצוניות ושנאה דתית, נפעל בנחישות שלא תפתיע את 'חמומי המוח'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully