וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידע - ולא התריע: הוחמר עונשו של המהנדס מהאסון בהר הרצל

בית המשפט קבע כי אורן ורשבסקי, שהורשע בגרימת מותה ברשלנות של הילה בצלאלי, ירצה תשעה חודשי מאסר בפועל. יועץ הבטיחות יישלח לשישה חודשי מאסר. אמה של הילה: "נלחמתי לצדק - היום הוא נעשה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

בית המשפט המחוזי בירושלים החמיר היום (ראשון) את עונשו של המהנדס אורן ורשבסקי, שהורשע בגרימת מותה ברשלנות של סגן הילה בצלאלי במהלך החזרות לטקס הדלקת המשואות ב-2012. ורשבסקי ירצה תשעה חודשי מאסר בפועל, שיחל ב-3 בפברואר, במקום שעות לתועלת הציבור. בנוסף לכך, אושר ההסדר עם יועץ הבטיחות יצחק צוקר, לפיהן עונשו יוחמר לשישה חודשי עבודות שירות במקום ארבעה וכן הפיצוי יגדל ל-10,000 שקלים.

עוד אורון שוורץ, פרקליטו של הנאשם, אמר כי מדובר ב"אחד מהאסונות הטרגיים שהמדינה ידעה" ש"משאירים מרוסקים את המשפחה אך גם את הנאשמים. כדרכם של אסונות, זו טרגדיה". לדבריו, "ייתכן שבמידת הצורך נאתגר אותו בבית המשפט העליון. בית משפט השלום מצא לנכון לייחד עונש מתאים לוורשבסקי ולתהות האם לא צריך להתחשב באדם שאיבד כאן את כל עולמו".

סיגלית בצלאלי, אמה של הילה, אמרה אחרי ההחלטה כי לא היה לה ספק שהחמרת עונשו של ורשבסקי תתקבל. "אני חושבת שאולי זה עונש לא מספיק ומזערי - אבל זה עונש של צדק", אמרה. "האדם הזה היה חייב לשבת בכלא. לא היה לי רגע אחד שחששתי שזה לא מה שיהיה. הייתי בטוחה שידחו את הערעור שלו ויקבלו את של הפרקליטות".

עוד באותו הנושא:
האסון בהר הרצל: עבודות שירות למורשעים במות סגן הילה בצלאלי
האסון בטקס הדלקת המשואות: המהנדס ויועץ הבטיחות הורשעו
אמה של סגן בצלאלי שמתה באסון בהר הרצל: "הרגו את הילה בעד חופן כסף"

סגן הילה בצלאלי ז"ל בראיון יומיים לפני מותה, אפריל 2012. אבי וייסבלאי, אלירן קנולר, ספק 500
סגן הילה בצלאלי ז"ל/ספק 500, אבי וייסבלאי, אלירן קנולר

בצלאלי אמרה כי היא תשמח שוורשבסקי יגיש ערעור, "כי אני בטוחה שיקבל יותר מזה. האסון קרה עקב רשלנות שבמדינה אחרת אולי היו מקבלים עונש יותר חמור. אז מציעה לו פשוט שיעשה את זה. אין לי כוח יותר".

היא הוסיפה כי "היום בית המשפט עשה את הצדק שלא נמשיך להיות אנשים כאלה. בצע כסף, יש לזה כל כך הרבה משמעויות. שזה לא משתמע לשני הפנים". עוד אמרה כי "רוצה להישאר עם הזיכרון להילה, להראות כמה הייתה חשובה. נלחמתי לצדק. הצדק היום נעשה".

עוד באותו נושא

האסון בהר הרצל: עבודות שירות למורשעים במות סגן הילה בצלאלי

לכתבה המלאה

"מדובר ברשלנות ברף הגבוה שתוצאתה הייתה הרת אסון"

הפרקליטות ביקשה לגזור עונש מאסר בפועל לשניים. אולם, בית משפט השלום גזר 400 שעות לתועלת הציבור ושישה חודשי מאסר על תנאי על ורשבסקי וכן תשלום פיצויים של 15 אלף שקלים. השופט נימק את העונש הקל יחסית בשל מצבו הבריאותי של ורשבסקי. על יועץ הבטיחות צוקר, נגזרו ארבעה חודשי עבודות שירות, חמישה חודשי מאסר על תנאי ותשלום פיצויים של 4,500 שקלים. בעקבות זאת, הגישו הפרקליטות וורשבסקי ערעור על גזר הדין.

סיגלית בצלאלי, אמא של הילה אשר נהרגה באסון בהר הרצל בדרכה לדיון במחוזי ירושלים בערור העונש שנגזר נגד המהנדס 6 בינואר 2019. רוני כנפו
"עונש לא מספיק - אבל עונש של צדק". סיגלית בצלאלי, היום/רוני כנפו

בהחלטתו קבע בית המשפט המחוזי כי ורשבסקי ידע שהמבנה הוקם ללא תכנון הנדסי ולא התריע על כך לאף אחד מהגורמים הרלבנטיים. הוא גם לא הבהיר את הסיכונים הכרוכים בחזרות שנערכות מתחת למבנה הזה. בית המשפט קבע כי חומרת המעשים והתוצאה לא מתיישבים עם הענישה שהוטלה על ורשבסקי. בהחלטה נכתב כי "התוצאה לפיה הושת עונש של שרות לתועלת הציבור היא תוצאה שקשה עד מאוד להולמה. קל וחומר שכך שעה משדובר במי שנקבע כי כשל במילוי החובות המוטלות עליו לאורך זמן במספר צמתי הכרעה חשובים ביותר".

לפי ההחלטה, "כשלונו לא בא לידי ביטוי רק בהפרת חובת התכנון אלא גם בהיעדר פיקוח כנדרש. כשלון מתמשך זה אינו שווה ערך לטעות מקרית וחד פעמית המביאה לאובדן חיי אדם, הוא בא לידי ביטוי בהימנעות עקבית מלפעול על פי חובתו החוזית והמקצועית שהביאה לכך המתקן הוקם ועמד ללא תכנון וללא עיגון מתאים, תוך יצירת סיכון משמעותי לחיי אדם שהתממש באופן כה טרגי ומצער".

"היה עליו להתריע בתרועה רמה ולא בלחש על האסון המתקרב ולא לשקוט ולא לנוח עד הסרת הסיכון", נכתב. "מדובר ברשלנות ברף הגבוה שתוצאתה הייתה הרת אסון".

עו"ד דניאל מור מפרקליטות מחוז ירושלים אמר כי "בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות כאשר קבע פעם אחר פעם, בהכרעות בתיק זה, שמדובר ברשלנות כבדה שבוצעה בעת הקמת מבנה גדול מאוד, בלי יסודות בקרקע, כל זאת כשתחתיו מצויים אנשים. קביעות בית המשפט מעבירות מסר חשוב וברור לגבי האחריות המוטלת על כתפי העוסקים במלאכת הקמת המבנים ובבטיחות". מור הביע תקווה כי "המקרה הקשה הזה יהווה תמרור אזהרה ויקבע אמות מידה להתנהלות מקצועית בתחום חשוב זה".

אורן ורשבסקי, שהורשע בגרימת מותה ברשלנות של סגן הילה בצלאלי, שנהרגה בקריסת גשר תאורה במהלך דיון נגד ערור עונשו 6 בינואר 2019. רוני כנפו
ורשבסקי/רוני כנפו

עו"ד ברוך רובין ואריאל רובין, שייצגו מטעם הסניגוריה הציבורית צוקר, יועץ הבטיחות, מסרו כי "מדובר בטרגדיה קשה. מר צוקר לקח אחריות על חלקו בפרדה וקיבל את הכרעת הדין וכעת כל רצונו שהמדינה תפעל לתיקון הליקויים שהתגלו בעקבות האסון כדי למנוע אסונות עתידיים. אנו מברכים על כך שבית המשפט איזן בין הנסיבות הטראגיות של האסון לבין העובדות וקבע שדרגת הרשלנות של צוקר היו הנמוכה ביותר".

בצלאלי נהרגה במהלך חזרות לקראת הטקס שהתקיים ב-18 באפריל 2012, אז התמוטט המבנה שהוקם לתליית ציוד הגברה, תאורה ומקרנים. המבנה קרס ומספר חיילים נלכדו תחתיו, בהם בצלאלי. היא סבלה מחבלות קשות בכל חלקי גופה שגרמו לבסוף למותה. שבעה חיילים נוספים נפצעו.

(עדכון ראשון: 8:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully