וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גאון על גבול הטירוף": המנהיג החדש של הג'יהאד בעזה שמדאיג את צה"ל

4.1.2019 / 9:44

למרות ירידה בהיקף המשתתפים והאלימות בהפגנות השבועיות על הגדר כשחמאס מעדיף את הכסף הקטארי על פני חיכוך נוסף, במערכת הביטחון עוקבים בדריכות אחר זרמי עומק בחברה הפלסטינית. בראשם התחזקות הג'יהאד האסלאמי תחת המנהיג החדש זיאד נחאלה שמצטייר כקיצוני יותר מקודמו

עריכה: טל רזניק ואיתי עמרם

(בווידאו: כחצי מיליון מתושבי רצועת עזה בעצרת המרכזית לרגל יום השנה ה-31 ליסוד חמאס, דצמבר)

ההפגנות השבועיות על גבול רצועת עזה צפויות להתקיים היום (שישי) בהובלה של חמאס, כשהיקף האלימות, כמו גם המשתתפים, נמצאים בירידה באופן יחסי, למרות ההרוגים בשבועות האחרונים מאש צה"ל. השבוע אף התקבלה החלטה פלסטינית לבטל את ההפגנות ביום שני בצפון רצועת עזה מול חוף זיקים. בשלב זה הנהגת חמאס רוצה לקבל את מיליוני הדולרים מקטאר ולמנוע חיכוך עם ישראל, ורצון זה גובר על הלחץ הציבורי הפלסטיני לקיים הפגנות על הגדר.

למרות זאת, יש לא מעט זרמי עומק בזירה הפלסטינית שמדאיגים את מערכת הביטחון: לא רק הסנקציות שאבו מאזן מתכנן להטיל על רצועת עזה, העשויות לדחוק את חמאס להגיב באלימות וטרור נגד ישראל, אלא גם מגמות שכרגע נמצאות בשוליים, אך אם יתפתחו יהוו אתגר חדש במרחב.

בשבוע שעבר שוגרה רקטה לעבר שטח מדינת ישראל על רקע הרג של מפגין בגבול, ובתגובה תקף צה"ל יעד של חמאס. אף גורם לא לקח אחריות על השיגור, ובמערכת הביטחון לא מיהרו להתייחס לנושא באופן רשמי. גורמי צבא העריכו כי מדובר בגורם "סורר" שהיה מעוניין להביך את חמאס, אך לא מן הנמנע שמתפתחת כאן משוואה חדשה, שבמסגרתה גורמים פלסטינים "סוררים" ישגרו רקטה בכל מקרה של הרג מפגין.

לקריאה נוספת
התשובה לטרור הבלונים: תיעוד צה"ל מפעיל רחפנים בגבול עזה
תקופת בחירות וסכנת הידרדרות: תפוח האדמה הלוהט של הכסף הקטארי
לראשונה זה חודש וחצי: זוהה שיגור מרצועת עזה לשטח ישראל

מפגין מחזיק את דגל פלסטין בהפגנות בגבול רצועת עזה ב-21 בדצמבר 2018. רויטרס
היקף האלימות בהפגנות נמצא בירידה. הפגנה בגבול רצועת עזה, דצמבר 2018/רויטרס

זרם נוסף שמערכת הביטחון עוקבת אחריו לאחרונה בדריכות הוא הג'יאהד האסלאמי הפלסטיני (גא"פ). לאחרונה קיבל ארגון הטרור זריקת עידוד עם ההכרזה ב-28 בספטמבר על בחירתו של זיאד נחאלה לתפקיד מזכ"ל הגא"פ במקומו של ד"ר רמדאן שלח, ששרוי בתרדמת בשנה האחרונה לאחר שבץ מוחי. נח'אלה (66) נולד בחאן יונס, והיה בין מייסדי הגא"פ ומקימי הזרוע הצבאית של הארגון. במהלך האינתיפאדה הראשונה הוא גורש ללבנון, עבר לסוריה ובשנת 2011 לאחר שפרצה מלחמת האזרחים במדינה, שב ללבנון ומשם הוא מקיים קשרים ענפים עם חיזבאללה ועם ואיראן. הגא"פ מקבל תקציב מיוחד ואמל"ח מטהראן ונח'אלה מקיים קשרים הדוקים עם מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני. בתמורה, הוא עסוק בקידום האינטרסים האיראניים ברצועת עזה, ביהודה ושומרון ובזירה הפנים-פלסטינית בכלל.

"המזכ"ל החדש - קיצוני בהרבה מקודמו"

הגא"פ מוגדר כארגון קטן ביחס לחמאס, אך בשנים האחרונות הוא הפך לאתגר ומייצר מתח ברצועת עזה. בזמן שחמאס עסוק בטיפוח וביסוס יציבות שלטונו, מפתח הגא"פ את הזרוע הצבאית שלו ומדבר כדרך קבע על מדיניות ההתנגדות לישראל. לפי הערכות במערכת הביטחון, ככל שאיראן נמצאת במצוקה אזורית ותחת מנופי לחץ של ישראל וארה"ב - כך עשוי הגא"פ לאתגר את צה"ל. למרות עליות ומורדות ביחסים בין שני הארגונים כתוצאה מחילוקי דעות, הקשר בין החמאס לגא"פ הוא יציב, ובשנה האחרונה הם אף פתחו חמ"ל משותף ברצועת עזה - אך הגא"פ עדיין מהווה אתגר עבור חמאס גם כן. לגא"פ אין אחריות כלפי מיליוני הפלסטינים ברצועת עזה ולכן הוא משוחרר להעז ולהפתיע בשיגורי רקטות ולגלגל פיגועים בזמן שחמאס מרוסן. לכן, קהילת המודיעין עוקבת בדריכות אחר פעולותיו והתהליכים שהוא עובר בשנה האחרונה.

חשוב לציין כי לאורך השנים צבר הגא"פ ארסנל רקטות שיכולות לפגוע בערים במרכז הארץ. צה"ל תקף לפחות מנהרה אחת של הארגון וקבר תחתיה בכירים בזרוע הצבאית, אך ייתכן מאוד שהוא מחזיק במנהרות נוספות. הזרוע הצבאית שלו מונה כמה אלפי לוחמים חמושים ומאומנים, והארגון אף מפעיל כלי תקשורת, בהם תחנת רדיו וסוכנות ידיעות מרצועת עזה וערוץ טלוויזיה לווייני מלבנון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נח'אלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחרונה קיים נח'אלה מספר ראיונות, ובאחד מהם, לערוץ אלעאלם, אמר כי הגא"פ לא יוותר על עקרונות היסוד שלו שמושתתים על התנגדות מוחלטת לישראל. עוד אמר בראיון כי הארגון מרחיב את כוחו ומתאים את עצמו, והתגאה כי ההפגנות על הגדר היא אחת הפעולות שלו - מה שמעיד יותר מכל כי מאחורי ההפגנות עומדים ארגוני טרור הרואים בהן מנוף לחץ על ישראל. יחד עם זאת, אמר נח'אלה באותו ראיון כי למרות שהגא"פ מאחד כוחות עם ארגוני טרור נוספים, הוא לא זנח את המאמץ לבצע פיגועי יחידים גם בגדה המערבית. לאחר מכן הוא גם ציין את הקשר בין איראן לגא"פ, את ההתפתחויות בזרוע הצבאית של הארגון, את יכולתו לפגוע (באמצעות רקטות) בערים רבות ברחבי ישראל והדגיש כי יש בידי הגא"פ הפתעות. במהלך מצעד צבאי שקיימה הזרוע הצבאית של הארגון ברצועת עזה, הציגו הפעילים דגם רקטות חדש שתכונותיו לא פורטו.

לקראת סוף דבריו בריאיון, אמר נח'אלה כי הגא"פ יפעל בכל מערכה עתידית נגד ישראל, ורמז לאפשרות כי אם תיפתח מערכה בגבולה הצפונית של ישראל או שמא איראן תותקף - גם הגא"פ יפתח חזית מול ישראל.

גורמים במערכת הביטחון טוענים כי המזכ"ל החדש של הגא"פ הוא "גאון על גבול הטירוף, ומצטייר כהרבה יותר קיצוני מקודמו, שכדי לקבל תהודה בכלי התקשורת הערבים ועל מנת לרצות את פטרונו האיראני הוא מדבר בקיצוניות רבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully