וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקופת בחירות וסכנת הידרדרות: תפוח האדמה הלוהט של הכסף הקטארי

30.12.2018 / 9:49

מספר המפגינים הנמוך שהגיע להפגנות האחרונות בגבול עזה מעיד על ניסיונו של חמאס לשמור בכל כוחו על ההישג שלו. מחשש שנתניהו יעצור את העברת הדולרים לאור הביקורת מימין, החליטו בארגון השולט ברצועה להנמיך את גובה הלהבות - לפני ש"ישרפו" גם את המיליונים הקטאריים

קטאר העבירה 15 מיליון דולר לרצועה לצורך שיקומה/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

כ-5,000 מפגינים פלסטינים הגיעו ביום שישי האחרון לגדר המערכת בגבול רצועת עזה. לשם השוואה, בשבועות האחרונים הממוצע עמד על לא פחות מ-10 אלף. חמאס, שמנסה בכל כוחו לשמור על ההישג שלו - מיליוני הדולרים שהועברו מקטאר, החל לאכוף ביתר שאת את הריסון בגבול הרצועה.

בכך היד המכוונת של חמאס הובילה לצניחה של 50% בהיקף מהמשתתפים, שרובם עמדו במרחק של 600 מטרים לפחות מהגדר. אולם, הריסון של חמאס איננו מוחלט. הפלסטינים עדיין הצליחו להגיע לגדר המערכת כדי להשליך רימוני רסס ומטעני חבלה מאולתרים על כוחות צה"ל. במקרה אחד לפחות הם ניסו לקרוע את הגדר ולחדור לשטח ישראל. במהלך האירועים צה"ל הגיב בירי והרג את אחד מהפעילים הפלסטינים.

עוד בוואלה! NEWS:
לראשונה זה חודש וחצי: זוהה שיגור מרצועת עזה לשטח ישראל
פלסטיני נהרג בעימותים עם צה"ל בגבול הרצועה; בלוני תבערה שוגרו

מפגין מחזיק את דגל פלסטין בהפגנות בגבול רצועת עזה ב-21 בדצמבר 2018. רויטרס
מ-10 אלף מפגינים - ל-5,000 בלבד. ההפגנות בגבול הרצועה/רויטרס

בתקופת מערכת בחירות רגישה ומורכבת מבינים בהנהגת חמאס כי רצוי להוריד את גובה הלהבות, לרסן את החיכוך ולהימנע עד כמה שניתן מלהביך את ממשלת ישראל הנוכחית, שסובלת מביקורת על העברת הכסף הקטארי. ביום שישי זה עבד - באופן חלקי.

הביקורת ברחוב העזתי על הרג חמשת המפגינים, שאליו הצטרפה התקרית ביום שישי, היא ככל הנראה מה שהוביל לשיגור הרקטה בלילה שבין שישי לשבת. בצה"ל בדקו האם שיגור הרקטה הייתה שחרור קיטור מצד חמאס, אך כשהבינו שמדובר בגורם סורר שמנסה להביך את הארגון השולט ברצועה, החליטו לתקוף יעד דרגה ו' ולהסתפק בכך כדי להעביר את המסר לעזה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
קרובי משפחת הפלסטיני כראם פיאד נהרג בהפגנות בגבול רצועת עזה מתאבלים ב-29 בדצמבר 2018. רויטרס
הביקורת ברחוב העזתי הובילה לשיגור הרקטה. קרובי משפחת כרים פיאד שנהרג בהפגנות/רויטרס

כעת נותר לראות כיצד יחלפו החודשים הבאים כשכולם עוסקים בכסף הקטארי. שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן לא המתין זמן רב לפני שבחר לנגח שוב את הממשלה כשצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "ביטחון לא קונים בכסף קטארי. בזמן שראשי חמאס מרגישים חסינים ומלאי ביטחון עצמי, זה רק עניין של זמן עד שנקבל בדרום עוד ועוד טילים". גם שר החינוך נפתלי בנט התבטא בנושא במוצאי שבת.

ולכן, אם הפלסטינים יאתגרו את צה"ל ויביכו את חמאס - הם יהפכו את הכסף הקטארי, שאמור להגיע בימים הקרובים, ל"תפוח האדמה הלוהט" שראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה מעוניין לבעוט בו. התוצאות עלולות להוביל להידרדרות ביטחונית שאף אחד מהצדדים לא רוצה.

מה יעשה כוכבי?

ביום שבת הלך לעולמו אל"ם (במיל') צביקה לוי, "האבא של החיילים הבודדים", שהפך את העזרה לחיילים המגיעים מכל קצוות תבל לדרך חיים וקיבל על כך פרס ישראל. באופן חריג דובר צה"ל פרסם הודעה משותפת לזכרו של לוי מאת הרמטכ"ל הנוכחי גדי איזנקוט והרמטכ"ל המיועד אלוף אביב כוכבי. הודעה זו מהווה עדות לקרבה בין כוכבי לבין לוי, אך גם לרמת החשיבות שמייחס כוכבי לכלי התקשורת ולדימויו האישי.

בעוד שבועיים אמור כוכבי להיכנס ללשכת הרמטכ"ל בקומה ה-14 והכוורת כבר מוכנה. אחת מהשאלות המסקרנות ביותר נעוצה במדיניות התגובה של צה"ל - לא רק ברצועת עזה, אלא בכלל הגזרות, ובשאלה אילו דגמים של קבלת החלטות הוא צפוי לאמץ. דבר אחד בטוח: רוב ההחלטות שלו ייבחנו שבעתיים על ידי המערכת הפוליטית כחלק ממסע הבחירות, ולכן מדובר בתקופה נפיצה מבחינתו.

רמטכ"ל גדי איזנקוט ואלוף אביב כוכבי 18 במרץ 2018. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
החלטותיו ייבחנו שבעתיים על ידי המערכת הפוליטית בזמן הבחירות. כוכבי עם איזנקוט/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully