וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניף דגל מול עבודות צינור הגז - ונאזק: "המשטרה חרגה מהנדרש"

1.1.2019 / 7:47

טל גונן, מורה בן 40 מנחשולים, נעצר כשהניף דגל סמוך לאתר עבודות של חברת הנפט. בית המשפט מתח ביקורת על התנהלות המשטרה בכל הנוגע לתנאי שחרורו. "אין עילה להרחיקו מאתרי העבודות". המשטרה: "הפר את הסדר הציבורי תוך הסגת גבול"

עריכה: טל רזניק

המשטרה חרגה מהנדרש "לשמירת הסדר הציבורי" - כך קבע בית משפט השלום בחדרה בסיום דיון על תנאי השחרור של פעיל סביבה שנעצר כשהפגין נגד חברת נובל אנרג'י. הפעיל, טל גונן בן 40, מקיבוץ נחשולים, אב לשלושה, רב-סרן במילואים, מחנך ומורה לתנ"ך בבית ספר המשותף של המועצה האזורית חוף הכרמל בקיבוץ מעגן מיכאל. הוא נעצר ביום שני שעבר כשהניף את דגל ישראל, סמוך לאתר עבודות הנחת צינור גז של חברת נובל אנרג'י בקרבת תחנת הכוח חגית.

גונן וכתריסר פעילי סביבה אחרים של ארגון "שומרי הבית" שהוא אחד מפעיליו, הפגינו כנגד התנהלות החברה בכלל, והקמת אסדת גז בקרבת החוף ובפרט נגד תכניתה לאחסן "קונדנסט", שיירי ניקוי הגז מן הים, במתקן שתקים החברה במקום. במקום התפתח ויכוח בין המפגינים לעובדים אולם גונן התעקש כי הוא לא היה חלק ממנו אלא עמד "ניצב ומחזיק בדגל ישראל, ללא קול וללא ניע מצידו".

כוח משטרה שהגיע למקום, אזק את גונן, בטענה כי "הפריע לעבודות באתר ואף סיכן את חייו וכן סירב לעיכוב". והעביר אותו בניידת לחקירה בתחנת זיכרון יעקב. גונן סיפר כי בעת הנסיעה בניידת לעבר התחנה, שמע את השוטר האוזק מוסר בקשר: "לקחתי את הכי דומיננטי".

לקריאה נוספת:
גורם מדיני בכיר: נתניהו הציע לטראמפ לסגת מסוריה בצורה הדרגתית
אמו של הנער החשוד בטרור יהודי: "חרדה לגורלו, לא נתנו לי פרטים"
"גיבור ישראלי": יותר מאלף מלווים למנוחות את "אב החיילים הבודדים"

פעיל סביבה טל גונן נעצר לאחר שהניף דגל ישראל בהפגנה נגד נובל אנרג'י, 24 בדצמבר 2018. צילום מסך
גונן בעת מעצרו, בשבוע שעבר (צילום מסך)/צילום מסך

עו"ד יאיר מושיוב, המייצג את גונן, הסביר בעתירתו "במילים לא משפטיות" כי כנראה "פשוט לא בא טוב לנובל ולמשטרה והוא סומן כדומיננטי על ידם. כמו סברו, שכדי לחסל את הנחש, צריך להוריד את ראשו, וכך פעלו, לגישתם המעוותת והקלוקלת".

בתחנה הוחזק גונן אזוק ידיים ורגליים במשך שעות. לטענת סנגורו, נמנעה ממנו התייעצות עם עורך דין של הסניגוריה הציבורית בטענה כי אינו עצור אלא אך מעוכב - וכך גם עולה מבירור וואלה !NEWS בסניגוריה הציבורית. כל זאת מעמיד בסימן אי-חוקיות את האיזוק.

כדי להשתחרר הוא נאלץ לחתום על כתב ערובה הקובע תנאי שחרור למשך 15 יום במסגרתם נאסר עליו להימצא בכל המקומות בהם מבצעת נובל אנרג'י עבודות הקמת תשתית צינור גז. הוא חתם על כתב הערבות, השתחרר ועתר לבית המשפט.

עוד באותו נושא

נובל אנרג'י חיסלה את ההחזקה בתמר פטרוליום

לכתבה המלאה
פעיל סביבה טל גונן נעצר לאחר שהניף דגל ישראל בהפגנה נגד נובל אנרג'י, 24 בדצמבר 2018. צילום מסך
גונן מניף את הדגל בהפגנה, בשבוע שעבר (צילום מסך)/צילום מסך

"מטרת תנאי השחרור כפי שנקבעו איננה למנוע ממנו להפגין הפגנה לגיטימית אלא כדי למנוע ממנו הסגת גבול או הפרעה לעבודות שמתבצעות כדין", הזכיר השופט קפלן. "לצורך זה אין עילה להרחיקו מאתרי העבודות וניתן להסתפק באיסור מצומצם יותר שגם מבחינת משך הזמן הוא קצר יותר".

השופט הורה כי למשך עשרה ימים מיום האירוע ייאסר על גונן להיכנס לשטחים שבחזקתה של חברת נובל אנרג'י, להפריע בצורה כלשהי לעבודות המתבצעות במקום, ולהתקרב מרחק של שלושה מטרים לשטחים בהם מתבצעות העבודות. "מעבר לכך ברור שמותר לו להפגין ולהביע את מורת רוחו מכל פעולה חוקית או לא חוקית שמבצעת נובל אנרג'י", קבע.

"עצוב מאוד שהמשטרה פעלה בכוחנות על מנת למוסס מחאה ציבורית שקטה ולגיטימית", אמר גונן. "אמשיך להיאבק בתכנית שמסכנת את בריאותן של שלוש בנותיי הקטנות, למען עתיד המדינה של כולנו. אסדות גז יש להקים רק מעל מאגרי הגז, מכלי אחסון לחומרים מסוכנים שהם פצצות מתקתקות- אין מקומם בקרבת יישובים".

המשטרה: "הפר את הסדר הציבורי תוך הסגת גבול"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "החשוד הפר את הסדר הציבורי תוך הסגת גבול וכניסה לשטח פרטי בניגוד לחוק, על מנת להפריע לעבודות המתבצעות במקום, תוך שהוא מסכן את חייו ולכן נעצר ובתום חקירתו שוחרר בתנאים מגבילים בהתאם לסמכות הקבועה בחוק.

"לעניין ההקלות שציין כבוד השופט, הרי שכאן מדובר בצמצום תנאים מגבילים שנקבעו על ידי המשטרה במסגרת סמכותו ושיקול דעתו של בית המשפט, אולם באופן שאינו מכשיר את התנהגות החשוד והופך אותה לחוקית או לגיטימית. משטרת ישראל תמשיך לאפשר לכל אדם את חופש הביטוי והמחאה, אולם לא תאפשר הפרת הסדר הציבורי והתנהלות פסולה שעומדת בניגוד לחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully