וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גיבור ישראלי": יותר מאלף מלווים למנוחות את "אב החיילים הבודדים"

31.12.2018 / 14:30

כאלף איש מלווים את חתן פרס ישראל למפעל חיים שהלך לעולמו לאחר מאבק ממושך במחלת ה-ALS, בדרכו האחרונה. לוי הקדיש את חייו לטיפול בחיילים בודדים. על קברו הניחו צנחנים גבעולי כותנה, כפי שנהג להניח על קברי חללים

עריכה: טל רזניק

כאלף איש מלווים היום (שני) למנוחות את חתן פרס ישראל למפעל חיים, אלוף-משנה (מיל') צביקה לוי, בבית העלמין בקיבוץ יפעת שבעמק יזרעאל. לוי הלך לעולמו ביום שבת האחרון לאחר מאבק ממושך במחלת ה-ALS. הוא זכה בכינוי "האבא של החיילים הבודדים" לאחר שהקדיש את חייו לנושא. חיילים מחטיבת הצנחנים הגיעו למקום והניחו על קברו גבעולי כותנה, כפי שנהג להניח על קברי חללים. הרמטכ"לים לשעבר שאול מופז, משה יעלון ובני גנץ והרמטכ"ל הנכנס אביב כוכבי נוכחים בהלוויה.

"צביקה לוי, האיש הטוב שביקש טוב", אמר הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. "תמיד נוכח, פעיל, מסור, מלא הומור ושמחה. טובת הארץ הייתה בבת עינו. היה איש חלומי עם אמונה של עשיית הטוב. לא יכלו לדמיין שהוא יהפוך את הטוב למפעל חיים - מאות מפקדים שעל דלתם התייצב ועשרות קיבוצים שהפעיל. מיליוני אזרחים קמו בתשואות כשהוענק לו פרס ישראל. אלפי חיילים שמחו בעשייתו, כאבו את מחלתו ובוכים על לכתו. הוא הראה לנו שהטוב יכול לגבור על הקושי".

לקריאה נוספת בנושא
חיילים בודדים נפרדים מצביקה לוי: "הוא הציל את החיים שלי"

צביקה לוי, חתן פרס ישראל 2 במאי 2017. צילום מסך
האבא של החיילים הבודדים. לוי/צילום מסך

"צביקה, קום לרגע וראה את הקהל שהבאת לכאן", ספד לו האלוף בדימוס מתן וילנאי. "אי אפשר שלא לזהות ולראות את צביקה. רוחו בכל מקום. הוא הפך לגיבור ישראלי באמונה העמוקה ובהתייחסות לבני אדם - החל מחיילים בודדים ולאחר מכן חיילים מחו"ל. הוא בנה הכול במו ידיו, כי צריך לעשות, וזה מה שאפיין אותו".

גם בנותיו של לוי ספדו לו. "אני יודעת שאבא מחכה למלים שלי כי אני מחוברת אליו בנשמה. אני כמוך, לא אישה של נאומים. שנינו יודעים שיש בינינו קשר מיוחד ועמוק. שנינו יודעים שאני חייבת לך את חיי. הצלת אותי ממקומות קשים. הדלת שלך תמיד הייתה פתוחה בפני. אני אסירת תודה שאלוהים נתן לי לעשות תיקון ולטפל בך ולשיר לך", ספדה בתו עידית. "אבא גיבור, תמיד מחזיק את היד שלא אפול. מסתער על החיים. לא רציתי לשחרר אותך. רעדתי מפחד שתלך. במלחמה האחרונה נפרדת מאתנו. היית הכי חזק שהכרתי, ואז אמא בישרה שיש לך ניוון שרירים. צרחתי לשמים והתפללתי לנס. אנחנו נשארים כל המשפחה ביחד כגוף אחד", אמרה הבת מיכל, ובתו מעין פנתה לאביה: "מעמד הפרידה ממך משתק. אין מלים שישאו את כובד הפרידה ממך. לכל אחד היה צביקה שלו. היינו שבויים בקסם ובאהבת האדם, שמחת החיים והתשוקה לחיות אותם עד תום. שלוש השנים האחרונות היו מסע אפל ואכזרי. גם לגוף שלך יש סוף, ועכשיו הזמן לחזור לאדמת העמק שכל כך הערצת. העמק לבש ירוק לכבודך".

לוי, צנחן ולוחם בסדיר ובמילואים, גויס בשנת 1995 בידי ראש אכ''א דאז, אלוף יורם יאיר, להקים את מיזם ''החיילים הבודדים בתנועה הקיבוצית''. במשך 21 שנים, פעל צביקה במסגרת התנועה הקיבוצית לילות כימים כדי להעניק טיפול מסור ליותר מ-20 אלף חיילים בודדים ולמצוא להם בית בקיבוצים ברחבי הארץ. הוא דאג לחיילים למשפחות מאמצות בתוך הקהילות הקיבוציות התומכות, וזאת בתוספת לתנאים הבסיסים להם הם זכאים. בצד הדאגה הישירה לחייל הבודד פעל רבות להעלאת רמת המודעות הציבורית, לנושא היקר לליבו.

ביום העצמאות ה-69 למדינת ישראל, בשנת 2017, הוענק לו פרס ישראל על מפעל חייו. בנימוקי ועדת הפרס צוין כי ''לוי, איש קיבוץ יפעת והתנועה הקיבוצית, הרים תרומה מכרעת למדינה בהתגייסות למען חיילי צה''ל הבודדים. זה עשרות שנים שהוא עושה למען מאות ואלפי החיילים מחוסרי האמצעים ומטפל במסירות ראויה לשבת במשפחות שכולות''. עוד מנימוקי הועדה כי ''מדובר במפעל חיים של אדם אחר, שהיה לפעילות של תנועה שלמה''.

(עדכון ראשון: 13:50)

עוד באותו נושא

צביקה לוי, ''אבי החיילים הבודדים'', הלך לעולמו בגיל 70

לכתבה המלאה
הלוויתו של צביקה לוי, קיבוץ יפעת 31 בדצמבר 2018. אדריאן הרבשטיין, אתר רשמי
צנחנים אוחזים בענפי כותנה. קיבוץ יפעת, היום/אתר רשמי, אדריאן הרבשטיין
הלוויתו של צביקה לוי, קיבוץ יפעת 31 בדצמבר 2018. אדריאן הרבשטיין, אתר רשמי
גנץ בהלוויה בקיבוץ יפעת, היום/אתר רשמי, אדריאן הרבשטיין
קברו של צביקה לוי האבא של החיילים הבודדים, 31 בדצמבר 2018. אלי אשכנזי
קברו של לוי, היום/אלי אשכנזי
שאול מופז בהלווייתו של האבא של החיילים הבודדים צביקה לוי בקיבוץ יפעת, 31 בדצמבר 2018. אלי אשכנזי
שאול מופז בהלווייתו של לוי, היום/אלי אשכנזי
הלוויתו של אב החיילים הבודדים צביקה לוי בקיבוץ יפעת, 31 בדצמבר 2018. אלי אשכנזי
יותר מאלף משתתפים. קיבוץ יפעת, היום/אלי אשכנזי
צביקה לוי אבי החיילים הבודדים הלך לעולמו. דוברות התנועה הקיבוצית, אתר רשמי
לוי וחיילים בודדים/אתר רשמי, דוברות התנועה הקיבוצית
  • עוד באותו נושא:
  • צביקה לוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully