וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חטפו ילדים מביתם: ארבעה מראשי הכת "לב טהור" נעצרו בארה"ב

30.12.2018 / 2:22

הארבעה חטפו אח ואחות מביתם בניו יורק במהלך חג החנוכה והעבירו אותם באופן בלתי חוקי למקסיקו. אמם של הילדים היא בתו של מייסד הכת שהוגדרה כ"חברה מתנדבת" בקהילה, אך עזבה אותה לפני שבועות מחשש לשלום משפחתה. אחד העצורים הוא אחיה, שירש את אביו כמנהיג "לב טהור"

צילום: מתוך הטוויטר של 24JEWISH, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: הדיווח על טביעתו של אחד ממנהיגי הכת, יולי 2017)

שני ילדים נחטפו מביתם בניו יורק בידי ארבעה ממנהיגי הכת "לב טהור". AP
נחטפו מביתם בניו יורק והועברו למקסיקו. שני הילדים החטופים/AP

ארבעה מראשי כת "לב טהור" נעצרו השבוע בארצות הברית ומואשמים בחטיפה של שני ילדים מביתם בניו יורק במהלך חג חנוכה האחרון - כך הודיע משרד המשפטים האמריקני. הארבעה - אהרון רוזנר, נחמן הלברנץ, מאייר רוזנר, ויעקב רוזנר, מואשמים כי חטפו את הילדים והעבירו אותם בצורה לא חוקית למקסיקו. הראשון נעצר בתחילת השבוע, ושלושת האחרים נעצרו ביום חמישי אחרי שגורשו ממקסיקו לניו יורק.

לדברי התובע, ג'פרי ברמן, "הנאשמים לקחו חלק בחטיפה מזעזעת של שני ילדים באמצע הלילה והעברתם למקסיקו". הילדה בת ה-14 ואחיה בן ה-12 אותרו אתמול. לפי המסמכים שהגיש ה-FBI לבית המשפט, אמם של הילדים הוגדרה "חברה מתנדבת" בכת, אולם החליטה לעזוב את הקבוצה לפני שישה שבועות מחשש לשלומה ושלום ילדיה. האם היא בתו של מייסד הכת, שלמה הלברנץ, ובין העצורים שתכננו את החטיפה נמצא גם אחיה נחמן, שירש את אביו בתור מנהיג "לב טהור" אחרי מותו של האב בטביעה ב-2017.

לאם ניתנה משמורת זמנית על ילדיה בתור אם יחידנית, וכן הוצא צו הרחקה לאבי הילדים שמו לא צוין בכתב האישום. "במהלך השנים, הילדים בלב טהור היו מושא לניצול מיני, רגשי ופיזי", נכתב בתלונה שהוגשה למשטרה בתחילת השבוע.

לקריאה נוספת בנושא
דיווח במקסיקו: מנהיג הכת החרדית "לב טהור" טבע למוות
בית המשפט קבע: קהילת "לב טהור" - כת פוגענית הגובלת בהתעללות
פשיטה על כת חרדית בגואטמלה: קטינים הוצאו מחזקת "לב טהור"

עוד באותו נושא

אם יוכח מותו – בנו של מנהיג "לב טהור" עשוי לרשת מקומו: "אכזרי במיוחד"

לכתבה המלאה
פשיטה על מבנה של הכת לב טהור בגואטמלה. 13 בספטמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
פשיטה על מבנה של הכת בגואטמלה, 2016/צילום מסך, טוויטר

נחמן הלברנץ בן ה-35 נחשב לאחד הגורמים החזקים בקהילה. במשך שנים, מאז שהקים אביו את הכת, היה הבן הצעיר יד ימינו והזרוע הביצועית שהוציאה לכאורה לפועל את ההתעללויות המיוחסות לה. בקרב בני המשפחות של חברי הקהילה הוא תועד כ"אכזרי במיוחד". בעבר נשלח נחמן לעמוד בראש כנסים שהתקיימו בישראל, בהם היה אמור לשכנע משפחות נוספות להצטרף לכת.

מקים הכת, שלמה ארז הלברנץ, הוא אזרח ישראלי שבשנת 1990 העתיק את מקום מגוריו לארצות הברית יחד עם קהילה קטנה. במשך השנים הואשם והורשע בחטיפת הנער שי פימה בן ה-13, הרשעה שבגינה ריצה בארצות הברית עונש מאסר בפועל. עם שחרורו פנה לשלטונות קנדה, קיבל מעמד של פליט ועבר להתגורר עם חברי קהילתו בעיירה בשם סנט אגאת דה-מון שבמחוז קוויבק. שם הקימו מתחם מגורים נפרד שבו ייצרו בעצמם את האוכל שצרכו, בהתאם לכללי כשרות מחמירים. הילדים לא ביקרו בבתי הספר הציבוריים אלא למדו במסגרת הקהילה.

הכת החרדית לב טהור 9 ביולי 2017. טוויטר, צילום מסך
כיסוי לגוף הנשים מגיל שלוש. נשות לב טהור, 2017/צילום מסך, טוויטר

בשנת 2013, לאור כוונתם של השלטונות בקוויבק לבדוק טענות בדבר הזנחת ילדי הקהילה במסגרת חקירה נרחבת של מצבם של הקטינים, ברחו חברי "לב טהור" כולם באישון לילה באמצעות שלושה אוטובוסים שנשכרו יומיים קודם לכן, ועברו למחוז אונטריו. באמצע שנת 2014 לאחר שגם שם החלו השלטונות לבדוק את הקהילה, ואף הוציאו חלק מהילדים ממשמורת הוריהם, מרבית אנשי הקהילה עברו לגואטמלה.

גודלה של כת "לב טהור" לא ברור באופן רשמי, אך מוערך כי היא מונה כ-50-60 משפחות וכ-150-200 ילדים. מדובר בקהילה הנבדלת מקהילות חרדיות אחרות הן בלבוש נשות הקהילה, המכסות את מלוא גופן בביגוד שחור כאשר רק הפנים גלויות החל מגיל שלוש, והן בכללי הכשרות המחמירים ובסממנים אחרים.

בקהילה נוהגים כלפי ילדים בין היתר בענישה גופנית קשה ודוגלים בנישואי קטינים החל מגיל 14 לנערות ו-15 לנערים, עם בני זוג שלעיתים הפרשי הגילאים ביניהם הם עד 20 שנה. בנוסף, קיימת מדיניות ענישה כלפי חברי הקהילה הכוללת הפרדת ילדים מהוריהם גם בגיל ינקות, העברת הילדים לגדול במשפחה אחרת, מניעת חינוך פורמלי וניתוק מהעולם החיצון ומכל מקורות מידע חיצוניים, גירוש מהקהילה של נערים שאינם סרים לסמכות ראשיה וכל זאת בהתאם להחלטות ראש הקהילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully