וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם יוכח מותו – בנו של מנהיג "לב טהור" עשוי לרשת מקומו: "אכזרי במיוחד"

9.7.2017 / 19:45

הדיווחים על מותו במקסיקו של מנהיג הכת החרדית הרב שלמה הלברנץ, התקבלו בקרב משפחותיהם של בני הקהילה ברגשות מעורבים – שחוששים כי בנו הצעיר נחמן, אכזרי ממנו הרבה יותר. "הלברנץ קיבל את העונש, אבל השאיר אחריו אנשים גרועים ממנו"

הדיווחים על מותו של הרב שלמה הלברנץ, מנהיג הכת החרדית "לב טהור" התקבלו ברגשות מעורבים בקרב משפחותיהם של חברי הקהילה. "זו חצי נחמה", אמרה אורית כהן, שאחיה וששת ילדיו הם חלק מהקהילה הקיצונית במשך שנים רבות. "הלברנץ קיבל את העונש, שלו אבל זה לא הסוף. הוא השאיר אחריו אנשים גרועים ואכזריים ממנו. הבן שלו נחמן עלול לרשת את מקומו".

נחמן הלברנץ בן ה-35 נחשב לאחד הגורמים החזקים בקהילה שייסד אביו. במשך שנים, מאז שהקים אביו את הקהילה, היה הבן הצעיר יד ימינו והזרוע הביצועית של הכת שהוציאה לכאורה לפועל את ההתעללויות המיוחסות לה. בידי בני המשפחות של חברי הקהילה הוא תועד כ"אכזרי במיוחד".

עוד בוואלה! NEWS:
"כוח לבן": הקו קלוקס קלאן מנסים למנוע את מחיקת מורשת העבדות
דיווח במקסיקו: מנהיג הכת החרדית "לב טהור" טבע למוות
אל סלבדור: קורבן אונס בת 19 ילדה תינוק מת - והורשעה ברצח

הכת החרדית לב טהור 9 ביולי 2017. טוויטר, צילום מסך
חברות הקהילה "לב טהור"/צילום מסך, טוויטר

בעבר נשלח נחמן לעמוד בראש כנסים שהתקיימו בישראל, שבהם היה אמור לשכנע משפחות נוספות להצטרף לכת. אם יתברר גופת הגבר שנמצאה בנהר סן חוארז שבמקסיקו בסוף השבוע היא אכן גופתו של הלברנץ, הסיכויים לכך שבנו יירש את מקומו גבוהים למדי.

"זה בעיקר נובע מפחד, הם יעשו הכול כדי להחזיק את הקהילה שלמה. הם יודעים שאם היא תתפרק סופם יהיה בכלא והם לא יראו יותר אור יום", אמרה כהן. לדבריה, נחמן הוא "אכזרי יותר מאביו, אבל לא מתוחכם כמוהו".

הכת החרדית לב טהור 9 ביולי 2017. טוויטר, צילום מסך
אנשי "לב טהור"/צילום מסך, טוויטר

בחודש אפריל קבע בית הדין למשפחה בישראל כי כת "לב טהור" אינה דומה לכל קהילה חרדית קיצונית, אלא כי מתקיימת בה פגיעה קשה מאוד, הגובלת בהתעללות, בחברים בה ובקטינים שבה בפרט. לדברי בית המשפט, "לב טהור" מקיימת את המאפיינים של כת פוגענית. בבית הדין למשפחה הוכח בעבר גם כי חברי הקהילה הבוגרים חשופים לעונשים גופניים קשים, גזירות של תענית דיבור וצום במשך חודשים כעונש על התנהלות שאינה מתאימה להוראות ראשי הקהילה.

מקים הכת, שלמה ארז הלברנץ, הוא אזרח ישראלי שבשנת 1990 העתיק את מקום מגוריו לארצות הברית יחד עם קהילה קטנה. במשך השנים הואשם והורשע בחטיפת הנער שי פימה בן ה-13, הרשעה שבגינה ריצה בארצות הברית עונש מאסר בפועל. עם שחרורו פנה לשלטונות קנדה, קיבל מעמד של פליט ועבר להתגורר עם חברי קהילתו בעיירה בשם סנט אגאת דה-מון שבמחוז קוויבק. שם הקימו חברי הקהילה מתחם מגורים נפרד שבו ייצרו בעצמם את האוכל שצרכו, בהתאם לכללי כשרות מחמירים. ילדי הקהילה לא ביקרו בבתי הספר הציבוריים אלא למדו במסגרת הקהילה.

הכת החרדית לב טהור 9 ביולי 2017. טוויטר, צילום מסך
חברות בקהילת "לב טהור"/צילום מסך, טוויטר

בשנת 2013, לאור כוונתם של השלטונות בקוויבק לבדוק טענות בדבר הזנחת ילדי הקהילה במסגרת חקירה נרחבת של מצבם של הקטינים, ברחו חברי "לב טהור" כולם באישון לילה באמצעות שלושה אוטובוסים שנשכרו יומיים קודם לכן, ועברו למחוז אונטריו. באמצע שנת 2014 לאחר שגם שם החלו השלטונות לבדוק את הקהילה, ואף הוציאו חלק מהילדים ממשמורת הוריהם, מרבית אנשי הקהילה עברו לגואטמלה.

גודלה של כת "לב טהור" לא ברור באופן רשמי, אך מוערך כי היא מונה כ-50-60 משפחות וכ150-200 ילדים. מדובר בקהילה הנבדלת מקהילות חרדיות אחרות הן בלבוש נשות הקהילה – המכסות את מלוא גופן בביגוד שחור כאשר רק הפנים גלויות החל מגיל שלוש –והן בכללי הכשרות המחמירים ובסממנים אחרים. בקהילה נוהגים כלפי ילדי הקהילה בין היתר בענישה גופנית קשה, בנישואי קטינים, החל מגיל 14 לנערות ו-15 לנערים, עם בני זוג שלעיתים הפרשי הגילאים ביניהם הם עד 20 שנה.

בנוסף, קיימת מדיניות ענישה כלפי חברי הקהילה הכוללת הפרדת ילדים מהוריהם – גם בגיל ינקות – העברת הילדים לגדול במשפחה אחרת, מניעת חינוך פורמלי וניתוק מהעולם החיצון ומכל מקורות מידע חיצוניים, גירוש מהקהילה של נערים שאינם סרים לסמכות ראשיה וכל זאת בהתאם להחלטות ראש הקהילה.

פשיטה על מבנה של הכת לב טהור בגואטמלה. 13 בספטמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
עימותים בין חברי הכת והמשטרה בגואטמלה/צילום מסך, טוויטר
פשיטה על מבנה של הכת לב טהור בגואטמלה. 13 בספטמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
עימותים בין חברי הכת והמשטרה בגואטמלה/צילום מסך, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully