וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה נגד המשטרה: צעיר מחה באוניברסיטה נגד יום הנכבה ונעצר

28.12.2018 / 9:44

הצעיר הניף דגל מול אירועי יום הנכבה, כשלטענתו שוטר שנקרא למקום תקף אותו, קרע את חולצתו ועצר אותו ללא סיבה. כעת הוא תובע 30 אלף שקלים בשל מעצר שווא, כליאת שווא ותקיפה. בהליך משמעתי שנערך לשוטר, נקבע כי השימוש בכוח היה "סביר, מתבקש וחוקי"

אם תרצו

בבית משפט השלום בחיפה הוגשה תביעה נגד תחנת רכס הכרמל במחוז חוף של משטרת ישראל בגין מעצר שווא, כליאת שווא ותקיפה של פעיל ימין שביקש להניף דגל ישראל מול אירוע "נכבה". התובע, תום ניסני, בן ה-30 מהיישוב נוקדים בגוש עציון, הוא ראש אגף הפעילים בארגון הימין "אם תרצו" אשר "פועל לחיזוק הצביון הציוני של מדינת ישראל".

האירוע האלים התרחש ביום העצמאות תשע"ז, מאי 2017, כשניסני הגיע לאוניברסיטת חיפה למחות נגד אירוע לציון "יום הנכבה" שערכו סטודנטים ערבים בקמפוס, ואשר לדבריו היה פתוח לערבים בלבד. לטענתו האוניברסיטה זימנה משטרה להרחיק אותו למרות שמחאתו לא חרגה ממחאה הולמת בחברה דמוקרטית, וכי כל שעשה היה לעמוד בכניסה לאירוע ולהניף דגל ישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
פרץ לדירה, אנס וחנק למוות: אישום נגד רוצח הנערה בת ה-12 מת"א
"אבינו עשה לו טובה": האם טראמפ זייף בעיה רפואית כדי להתחמק מגיוס?
החורף הגיע בעוצמה - ואיתו הנזקים: הצפות בצפון ובמרכז ו"מכת" ברד

תום ניסני, הפעיל שהניף דגל מול אירועי יום הנכבה באוניברסיטת חיפה. תומר זקן, באדיבות המצולמים
הותקף כי הניף את דגל ישראל באירוע לציון הנכבה. ניסני/באדיבות המצולמים, תומר זקן

בשעה חמש אחר הצהריים לערך, הגיע למקום מי שעל פי התביעה שימש אז כמפקד תחנת דליית אל כרמל וביקש מניסני להתפנות. ניסני טען כי על מנת שלא להיגרר לעימות מול שוטר ולמרות שלא הייתה עילה חוקית להרחקתו מהמקום, הוא ציית לכל הוראותיו, התפנה וקיפל את הציוד שלו שכלל את אותו דגל ישראל ושלטים. התובע הקפיד לצלם את ההתרחשות.

ניסני טען כי תיעוד האירוע חשוב ביותר, וזאת על מנת להפיץ את הסרטון לצרכי הסברה של ארגון אם תרצו ועל מנת להגן על עצמו בפני שימוש שלא כדין בסמכות מצד השוטרים. לפיכך הוא המשיך לתעד את ההתרחשות במצלמתו גם כשהשוטר דרש ממנו להפסיק לצלם, תוך שחזר והדגיש בפני השוטר כי הוא רשאי לצלם. השוטר ביקש ממנו להיכנס לבניין הסמוך תוך כדי שהפטיר בפניו: "תכף אתה לא תוכל לצלם, בוא...תכף תבין למה, בוא".

עוד באותו נושא

ארדן לאלשיך: בדוק נסיבות מעצרו של סא"ל במיל' ביום העצמאות

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התובע הגיע למחות באוניברסיטת חיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, שני אנשי אבטחה של האוניברסיטה סגרו את הצלוניות שמכסות את החלונות, כך שלא ניתן היה לראות מבחוץ מה עשה השוטר. בתוך החדר ניסני המשיך לצלם את השוטר שלטענתו היכה פעמים מספר שלא כדין בטלפון שלו "על מנת לאכוף בכוח דרישה לא חוקית להפסיק לצלם". לאחר מכן היכה השוטר פעם נוספת בטלפון וצעק לעברו כי הוא דוחף אותו, "דבר שלא היה אלא אמתלה של השוטר להפעיל כוח", ובהמשך "צעק לו שהוא עצור והכניס אותו לחדר סגור". לדבריו, כשהצילום שלו הופסק בכוח וחבריו כבר לא יכולים היו לראות כלום, דחף אותו השוטר על כסאות, וכתוצאה מכך נקרעה לניסני חולצתו והוא נפגע ביד.

ניסני, אינו היחיד שמשטרת ישראל התנכלה לו בשל הנפת דגל ישראל מול אירוע של ערבים. כחצי שנה קודם לכן, באוקטובר 2016, במהלך הופעה של זמר הראפ תאמר נאפר בחיפה, אסרו שוטרי מחוז חוף על הידוען יבגני זרובינסקי מלהיכנס לאירוע עם דגל ישראל. השוטרים במקום הפנו אותו למוקד 110 של המשטרה, שם נמסר לו כי "ייתכן והוחלט לאסור על כניסת אזרחים עם הדגל, מאחר ומדובר בהסתה".

זרובינסקי הלין בפני יועמ"ש משטרת ישראל אבל כבר אותו ערב השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, מתח ביקורת על התנהלות המשטרה וכתב בפייסבוק: "כששמעתי על ההחלטה הזו חשבתי שזו טעות קשה וביקשתי מהמשטרה לבחון ההחלטה שוב". הוא ציין כי "אסור שדגל ישראל לא יהיה מותר בכל מקום. זה סמלנו הלאומי".

תום ניסני, הפעיל שהניף דגל מול אירועי יום הנכבה באוניברסיטת חיפה. באדיבות המצולמים
נעצר בחשד לתקיפת שוטר בעת מילוי תפקידו והפרעה לעובד ציבור. ניסני/באדיבות המצולמים

במשטרה לא הפנימו את המסר. שנה אחר האירוע, גם ביום העצמאות, ארדן נאלץ לבקש מהמפכ"ל דאז רב-ניצב רוני אלשיך לבדוק את נסיבות מעצרו של סגן-אלוף (במיל') אבי פרחן, תושב עתלית שצעד עם דגל ישראל בסמוך לאירוע "נכבה" שהתנהל בשדות לצד היישוב. הוא נאזק בידיו וברגליו והובל לתחנת המשטרה בזכרון יעקב. נחקר ועוכב במשך שעות ואחר כך שוחרר בלא כלום. טענות קצין משטרה כי "צעד במרכז הכביש" הופרכו. כתב אישום מעולם לא הוגש.

ניסני שנעצר באוניברסיטת חיפה, הועבר לתחנת חיפה, נחקר, ואת הלילה עשה מאחורי סורג ובריח. למחרת הביאה אותו המשטרה לבית משפט השלום בעיר, שם ביקשה את הארכת מעצרו בעוד שלושה ימים בחשד לתקיפת שוטר בעת מילוי תפקידו והפרעה לעובד ציבור. חשדות אותם דחה ניסני מכל וכל.

המשטרה טענה כי "הגיע עם דגלי ישראל לשטח האוניברסיטה ונאסר עליו להיכנס ונכנס לשטח האוניברסיטה וכשעוכב על ידי שוטר במקום והגיע איתו לחדר האבטחה החל לדחוף את השוטר ולתקוף". בסופו של דבר, בהסכמה בין נציג המשטרה רס"ב אדי קנטרוביץ' והסניגור, עו"ד תרדיון בין שייצג אותו בפני השופט אבישי קאופמן, הוא שחרר אותו בתנאי הרחקה מאוניברסיטת חיפה למשך 30 יום, וכן ערבות עצמית וערבות צד ג' בסך 5,000 שקלים כל אחת. כתב אישום מעולם לא הוגש.

גלעד ארדן במסיבת עיתונאים בה יציג את המועמדים הסופיים למפכ"לות, בניין צ'מפיון, בני ברק. ראובן קסטרו
ביקר את התנהלות המשטרה במקרים דומים. ארדן/ראובן קסטרו

ניסני מודה שכבר פיתח "עור של פיל", ובכל זאת אמר שבלב פנימה העניין כואב לו. "בהר הבית כמובן הדבר נאסר עליי ולא רק עליי", הוא מציין היום ברטרוספקטיבה, "גם באוניברסיטה העברית קרה לא פעם שביקשו לא לעמוד עם דגלי ישראל. אז נכון שאני מכיר את זה, אבל כל פעם מחדש כשאתה מגיע לאירוע שמדבר על שלילת קיומה של מדינת ישראל בלב מוסד ציבורי, ולא נותנים לך להיכנס כי אתה יהודי, לי כישראלי מבית ציוני ובחינוך שקיבלתי זה פשוט לא מקובל. אז הגעתי למחות. הייתי כמעט לבד, היו איתי עוד כמה סטודנטים. כי הרוב אדישים ומיואשים. ואני לא מוכן לזה".

"כשהגיע קצין משטרה ועצר אותי ולאחר מכן היכה אותי וטפל עליי האשמת שקר שתקפתי אותו ובגלל זה ישנתי לילה בבית מעצר עם עבריינים, אז מתגברים על הייאוש ולא נכנעים", סיפר ניסני. "בסך הכל הגעת למחות עם דגל ישראל ולא לאפשר לאירוע של נכבה ושלילת קיומה של המדינה להתקיים ללא קול מחאה". עוד הוסיף כי "אני מאמין שהמחאה נשמעה והושמעה, ולראיה שנה לאחר מכן האירוע לא התקיים. אני מקווה שהצדק יעשה, ושמישהו שם יבין שלהניף דגל ישראל זה בשום אופן לא יכול להיות פרובוקציה, לא במדינה היחידה שלנו".

חולצתו של פעיל אם תרצו תום ניסני שהניף דגל מול אירועי יום הנכבה באוניברסיטת חיפה. באדיבות המצולמים
חולצתו הקרועה של ניסני/באדיבות המצולמים

ניסני התלונן במחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים. מח"ש המליצו על העמדת השוטר לדין משמעתי, בהחלטת אגף המשמעת של משטרת ישראל התקיים הדיון בפני דן יחיד ולא בפני בית הדין למשמעת בו יושבים משפטנים. הוא זיכה את הקצין מעבירת המשמעת שיוחסה לו. "לאחר קריאת כל העדויות בתיק מחקירת מח"ש וצפייה בכל הסרטונים המצורפים בתיק", הוא הגיע להחלטה כי לא הייתה תקיפה או שימוש בכוח מצד הקצין כלפי ניסני וכי היה "ניסיון לקחת את הפלאפון אשר הסריט את הקצין על אף בקשתו החוזרת להפסיק לצלם, בקשות אשר נעשו באופן חוקי ומנומס", לאחר שנאמר לניסני כי הוא מעוכב.

על פי ההחלטה, ניסני "בעצם אי הפסקת הצילום הוא הכשיל את הקצין במילוי תפקידו אשר פעל כדין בבקשתו להפסקת הצילום וכן השימוש בכוח היה סביר וכדין וכן מתבקש וחוקי". הוא קובע כי גם ניסני לא מתאר תקיפה של ממש על ידי הקצין, פרט לאותו ניסיון לקחת את הפלאפון והדחיפה שבאה בעקבות כך, וכן כי בעת לקיחת הפלאפון על ידי הקצין ניסני נפל "ובו בעת תלש מחולצתו של הקצין את תג השם". עוד קבע: "הקצין לאורך כל האירוע פעל בסבלנות, הזדהה כנדרש מספר פעמים למרות שהיה על מדים וגילה קור רוח".

הוא הסביר כי הקצין נקרא למקום על מנת לפנות את ניסני וכן להגן עליו מפני באי הכנס. הוא לא מצא בממצאים ובעדויות דבר אשר מאשש את טענתו של ניסני על גידופים והכפשות של הקצין כלפיו וכי באף אחת מהעדויות של האנשים שנכחו בחדר לא נאמר שהקצין גידף אותו. הקצין מודה כי אמר לניסני שהוא מתנהג בצורה "לא נורמלית" וכן "להסביר לו שהיה ניתן למנוע את כל האירוע הזה אם היה מקשיב לדברו". כאמור, הוא זיכה את הקצין.

הפגנה ליום הנכבה באוניברסיטת תל אביב, מאי 2015. תנועת "אם תרצו", מערכת וואלה! NEWS
הפגנה נגד יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב, 2015/מערכת וואלה! NEWS, תנועת "אם תרצו"

ניסני דורש 15 אלף שקלים בגין הפגיעה בחופש הביטוי התנועה והמחאה ועוד 15 אלף שקלים בגין מעצר השווא והאלימות שננקטה כנגדו. בסך הכל הוא תובע ממשטרת ישראל 30 אלף שקלים. טרם הוגש כתב הגנה.

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו, שמייצג את ניסני, מסר "אני מקווה כי התביעה הזו תחדד את הנורמה כי מותר לבני אדם לצלם שוטרים בפעילות, ואסור לשוטרים לאסור זאת מהם. ישנם שוטרים שאוסרים שלא כדין על בני אדם לתעד אירועים, ויש לייצר כלים משפטיים להתמודד עם פעילות אסורה זו, אשר לעיתים מוליכה לשיבוש ראיות או גם לאלימות קשה שלא לעיני המצלמות - כפי שנטען לגבי מקרה זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully