וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טילי אזהרה מדמשק: אסד מאותת לישראל שהאיפוק שלו הולך ואוזל

26.12.2018 / 13:02

אחרי הדיווחים על הפגיעה בבכירי חיזבאללה, לא ברור אם הטיל ששוגר אתמול נועד ליירט טיל ישראלי, או מסר אגרסיבי מהמשטר הסורי שמנסה לפגוע במטרות בארץ. דבר אחד בטוח - המרחב הסורי שאחרי נסיגת טראמפ מתעצב וישראל לא מוותרת על הקווים האדומים מול רוסיה ואיראן

צילום: טוויטר

התקיפה אמש (שלישי) בשמי דמשק התרחשה אחרי כמה מהלכים חשובים בסוריה. הראשון הוא ביקורו של ראש אגף המבצעים במטה הכללי, אלוף אהרון חליוה, במוסקבה. ישראל רוצה לתחזק את מנגנון החיכוך, כדי למנוע אי-הבנות עם כוחות צבא רוסיה בסוריה, ובכך להעביר מסר כי לצה"ל אין כל כוונה לוותר על הקווים האדומים שלו - מניעת התבססות איראן במדינה שתוביל להעברת נשק שובר איזון לידי חיזבאללה בלבנון.

מנגד, במוסקבה רוצים לשנות את כללי המשחק ולצמצם עד כדי לבלום את תקיפות צה"ל בסוריה. זאת על מנת להאיץ את תהליכי השיקום במדינה, הכוללים השקעות כלכליות שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, היה רוצה מאוד לקחת בהן חלק. הפרסומים הזרים הראו כי ישראל לא ויתרה על קוויה האדומים, וממשיכה לתקוף במרחב דמשק תוך נטילת סיכונים, על אף הרגישויות הקיימות הן במישור המדיני והביטחוני.

לקריאה נוספת בנושא
"בום עם שובל מטורף באוויר": טיל שוגר מסוריה לכיוון ישראל
משטר אסד: ישראל תקפה באזור דמשק; צה"ל: טיל שוגר מסוריה
אחרי נסיגת ארה"ב: עיראק שוקלת לשלוח כוחות אל סוריה

תקיפה אווירית בשמי דמשק, 25 בדצמבר 2018. AP
מציאות חדשה. תקיפה בשמי דמשק, אמש/AP

המהלך השני הוא הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על נסיגת כוחות הצבא האמריקני מסוריה, בדגש על בסיס א-תנף. הצהרה זו טרפה את הקלפים מחדש והעניקה רוח גבית לרוסיה, סוריה, איראן, טורקיה וחיזבאללה, שפועלים 24 שעות ביממה במטרה לחסל את דאעש. עם זאת, נוצרת מציאות חדשה במסגרתה מנסים השחקנים השונים לנכס לעצמם היגיון אזורי חדש, שעם חלקו ישראל לא מוכנה להשלים.

לפי הצהרות בכירים סורים, לאחר הנסיגה האמריקנית צפוי משטר אסד צפוי להפוך לאגרסיבי הרבה יותר ויפעל נגד המאיימים בפגיעה בריבונות הסורית בהתאם. נדמה שאסד וחבריו לציר הרדיקלי לא יאפשרו "לבנוניזציה" של המרחב האווירי הסורי.

עוד באותו נושא

דיווח בארה"ב: בכירים בחיזבאללה נפצעו בתקיפה הישראלית בסוריה

לכתבה המלאה
חיילים אמריקאים בסוריה, 1 בנובמבר 2018. רויטרס
הקלפים נטרפו מחדש. כוחות אמריקניים בסוריה/רויטרס

במקביל, איראן נמצאת על מסלול האצת בניית כוחה בסוריה. התקיפות הישראליות אמנם מנעו ממנה להימצא במקום שבו הייתה רוצה להיות בנקודת הזמן הזו, אך לא נראים סימנים לכך שהורידה את הרגל מהגז. לישראל עוד נכונו אתגרים בגזרה זו, בהם הקמת בסיסים איראניים בסוריה, העברות אמצעי לחימה והעברת עשרות אלפי שיעים פרו-איראנים, במקרה הטוב.

שיח מדאיג מאוד מתנהל סביב ציר יבשתי שיתחיל באיראן, יעבור דרך עיראק ויגיע אל סוריה. שיירות נשק על גבי משאיות ייצאו מטהראן באופן יבשתי וישנו את כללי המשחק. ישראל תצטרך להביט רחב יותר ולפעול במעגלים רחוקים הרבה יותר. הקואליציות שנרקמות עם מדינות עמן יש לישראל קשרים דיפלומטיים ועם אלו שאין, אך יש להן אינטרס לצמצם את נוכחות איראן במרחב הסורי, יסייעו בכך.

חייל יורה טיל במהלך תרגיל צבאי באיראן, 22 בדצמבר 2018. רויטרס
שיח מדאיג מאוד. תרגיל צבאי באיראן, בשבוע שעבר/רויטרס

המהלך השלישי מתמקד בפעולה הטקטית. כל עניינה של המערכה שבין המלחמות (מב"מ) היא חשאיות, על כן אינה אמורה לגרור את ישראל לתגובה. לפי הפרסומים הזרים, חיל האוויר הוכיח כי הוא יודע לפעול באגרסיביות ובמרחבים מורכבים, תוך הימנעות מפגיעה בפעילי וקציני חיזבאללה, איראן וסוריה. כל זאת במסגרת אותה חשאיות שלא תגרור את הציר הרדיקלי תגובה צבאית, שבעקבותיה תיאלץ לבנות ארונות מתים ולחפור בורות קבורה.

בכירים במשרד ההגנה האמריקני דיווחו כי בתקיפה אמש נפגעו פעילי חיזבאללה ואיראנים. בסוכנות הידיעות "אל-מיאדין", שמזוהה עם חיזבאללה, הכחישו את הדיווח. עדיין לא ברור אם היה זה צעד הגנתי שנועד ליירט טיל ישראלי, או שמא צעד התקפי שנועד לפגוע במטרה ישראלית ובכך לאותת כי משטר אסד מאבד סבלנות.

(עדכון ראשון: 10:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully