וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלל טכנולוגיה, זולה עם כריות וחדר נגינה: כך יראו גני העתיד

30.12.2018 / 11:09

משרד החינוך יצא בקול קורא לשדרוג 200 גנים והתאמתם למאה ה-21, שיכללו טכנולוגיה, גינות אקולוגיות ואזורי יצירה בסגנון "עשה זאת בעצמך". מפקחת הגנים ברמת גן הסבירה כי "בחלק מהגנים אנחנו עדיין בעולם הישן, היוזמה צריכה להגיע מהשטח"

גן ילדים ברמת גן, 19 בדצמבר 2018. אלעד מלכה
מודל הגן העתידי באשכול הגנים "ערמונים" ברמת גן/אלעד מלכה

משרד החינוך יוצא בקול קורא לשדרג 200 גנים בשנה ולחבר אותם למאה ה-21. טכנולוגיה, עוזרי מחקר, יזמות, גינות אקולוגיות, בוסתנים, מרחבי רגיעה ואזורי יצירה בסגנון "עשה זאת בעצמך" - אלו חלק מהכיוונים לפיתוח הגנים העתידיים.

המהלך הוא חלק ממסגרת תכנית חומש רחבת ידיים, הפועלת לעיצובם מחדש של מרחבי הלמידה בגני הילדים, וזאת על מנת לקדם פדגוגיה חדשנית המפתחת את מיומנויות המאה ה-21 בקרב ילדי הגן: עבודת צוות, אינטליגנציה רגשית, עבודה בסביבה משתנה ויצירתיות. כך, אם בעבר ילדי הגנים היו מגיעים לסדר יום מוכתב מראש ואחיד לכל אחד מהילדים, בו הגננת מגיעה עם תיקייה ובה חומרי למידה שחוזרים על עצמם וכוללים שירים להשמעה בהנחיית משרד החינוך - היום בגנים מסוימים המאמצים מודלים פדגוגיים מתקדמים, יתאימו את מסגרת העשייה, החוויה והלימוד של הילד לצרכים באופן שיטפח מיומנויות חדשות ורלוונטיות לעולם המשתנה.

עוד בוואלה! NEWS:
עם יאיר לצדו ובלי עזרה מבחוץ: נתניהו מתניע את המרוץ לבחירות
גבאי הציע לבני גנץ את רשות המחנה הציוני - הרמטכ"ל לשעבר סירב
אברג'יל העיד בפרשה 512: "ארגון? אפילו את השירותים הוא לא מנהל"

גן ילדים ברמת גן, 19 בדצמבר 2018. אלעד מלכה
מרחבי רגיעה ואזורי יצירה בסגנון "עשה זאת בעצמך". גן "ערמונים" ברמת גן/אלעד מלכה

במסגרת הקול הקורא יצא המשרד בקריאה לרשויות המקומיות, בשיתוף הפיקוח על גני הילדים ברשות, לאתר מנהלות גן המובילות פדגוגיה חדשנית שתואמת ומקדמת את תפיסת "הגן העתידי" ושמרחבו הקיים, הכולל את פנים הגן והחצר, אינו תומך ותואם את דרכי ההוראה הללו. המהלך תוקצב לשנה הקרובה ב-30 מיליון שקלים וצפוי לצרף למעגל "הגנים העתידיים" כ-200 גנים בכל שנה עד ליעד כולל של כאלף גנים מאותה התכנית בשנת 2022. לגנים שייבחרו יינתן תקציב בגובה של עד כ-150 אלף שקלים לצורכי עיצוב והתאמות מבנה נדרשות.

המרחבים המתקדמים ידרשו לתת מענה למגוון של צרכים התפתחותיים, מוטוריים, רגשיים וחברתיים של הילדים באופן שיקדם אצלם ביטוי אישי, קהילתיות, יזמות, יצרנות ולמידה טבעית וייתן מענה משלים, בתוך הגן ובחצר, לאסטרטגיות ושיטות ההוראה החדשניות שפועלות בו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
גן ילדים ברמת גן, 19 בדצמבר 2018. אלעד מלכה
פינות יצירה הנותנות מענה למגוון של צרכים התפתחותיים. גן "ערמונים" ברמת גן/אלעד מלכה

ביקור באשכול הגנים "ערמונים" ברמת גן, הכולל שש כיתות לילדים מגילאי שלוש עד שש ופועל במודל של הגן העתידי לפדגוגיה מתקדמת, מציג כיצד הולכים להיראות הגנים לפי הפדגוגיה המתקדמת. בין היתר הוא כולל גינת תבלינים וירקות, חלל טכנולוגיה, חדרי נגינה, חדרי אומנות וחללים מיוחדים נוספים.

עינת ולצר, מנהלת האשכול, סיפרה בשיחה עם וואלה! NEWS איך פותח הרעיון לגן שכזה: "לפני שש-שבע שנים עשינו עצירה והבנו שהעולם גלובלי, דינמי ואפילו כאוטי, והידע הוא נחלת הכלל. מתוך זה הבנו שאנחנו צריכים לתת ארגז כלים אחר לשנות האלפיים. הקמנו צוות חשיבה בעיר והתחלנו לחקור וללמוד מה הילדים רוצים במקום לעמוד ולשפוך להם ידע".

ולצר הוסיפה כי "אנחנו בכל יום שואלים את הילדים מה מעניין אותם לדעת ואז שולחים אותם לחקור ולבצע פרויקטים שקשורים למושא המחקר באמצעות כלים טכנולוגיים - מדובר בילדים שמחפשים ליזום".

באמצע הגן נמצא "חלל הגן הקסום" שאליו מגיעה הגננת המשלימה ובכל יום מגיעה כיתה אחרת מתוך שש הכיתות. ולצר אמרה כי הסיבה לשם שנבחר לגן היא ש"בגן הזה מגשימים חלומות לילדים ולילדות. הם בונים את הגן שלהם באופן שבו הם רוצים. היא הוסיפה: "הקמנו בחוץ בוסתן עם גינת תבלינים, הם מכינים בעצמם תה מצמחים שהם מגדלים כאן, שותים בגינה ומייצרים עוגיות גרניום ותפוחים".

גן ילדים ברמת גן, 19 בדצמבר 2018. אלעד מלכה
ילדים בבית התה בגן "ערמונים"./אלעד מלכה

לדבריה של מפקחת של הגנים בעיר רמת גן, רוחה לזניק, דור העתיד יצטרך להמציא פתרונות וכבר בגן זה הזמן להפוך את אותם הילדים ליזמים. "לשתי בנות לא היה נוח לנעול נעליים בגן, אז אפשרנו להן ליצור נעליים שיהיה להם נוח ללכת איתן. כאן עוזרים לילדים להגשים את החלומות - הן משרטטות את הנעלים, גוזרות ומדביקות". לזניק הוסיפה כי "הילדים ממציאים פתרונות לקונפליקטים שעולים לצרכים רלוונטיים. הגננות מקשיבות למה שעולה מהם, מה רלוונטי ומה הצרכים שלהם, והלמידה היא למידה משמעותית".

דוד בן דוד הוא תלמיד בגן שחלומו הוא להקים מופע רוק. לשם כך, בימים אלה, הוא עובד על תפאורה להופעה שלו ובמסגרת זו הוא מייצר את הגיטרה ומלחין שיר יחד עם דוד שלו, אבי סינגולדה. "אני רוצה להיות כוכב רוק. ציירתי פה גיטרה ואני אנגן על גיטרה שיר שאני לומד בפני כל התלמידים בגן", סיפר.

גן ילדים ברמת גן, 19 בדצמבר 2018. אלעד מלכה
דוד בן דוד מכין את התפאורה להופעה עם דודו, אבי סינגולדה/אלעד מלכה

בין כיתה לכיתה נמצאת הזולה, בה הילדים מגיעים להירגע בהפסקה ולנוח עם הכריות והבובות. בכיתה אחרת יש חדר מקצבים. "בנינו את החדר הזה בגלל קשיים של ילד שלא היה יכול לעמוד במקום אחד", סיפרה אחת הסייעות בגן. במקביל לחדר המקצבים, בחלל אחר מלמדים ילדים לנגן בקערות טיבטיות לטובת ויסות שמיעתי. "צריך לנגן מאוד בעדינות כדי להגיע לצלילים הנכונים וזה מה שאנחנו מלמדים אותם", הוסיפה. בחדר נוסף נמצאת פינת הטכנולוגיה, שם מלמדים את הילדים כיצד לחקור נושאים שמעניינים אותם ב"גוגלה" - גוגל לילדים.

בגן ישנו חלל נוסף הנקרא חממת האומנות שמטרו ליצור "חיבור בין הטבע לאומנות, בעבודה עצמאית, וכל ילד שרוצה יכול להגיע להיכנס וליצור לצד הטבע", לפי ולצר. בין אם זו יצירה בפלסטלינה או ציור בצבעי גואש על לוח קנבס ודרכי יצירה נוספות, מסביב לשולחן האומנות ישנה הרבה צמחייה, שתילים ועציצים, "הסביבה הירוקה והצמחים אמורים לעורר השראה".

גן ילדים ברמת גן, 19 בדצמבר 2018. אלעד מלכה
חלל "החממה" שמטרתו ליצור "חיבור בין הטבע לאומנות"/אלעד מלכה

"אני יוצר פה את מסלול נינג'ה ישראל. יש לנו בבית מסלול נינג'ה אמיתי ועכשיו אני בונה את זה מפלסטלינה", סיפר קורן, תלמיד בגן.

לבסוף אנחנו מגיעים אל ה- Snoozeland - חדר הרפיה המאפשר לילד לשחרר אנרגיות ולחקור את סביבתו באופן פעיל. לרוב החדר מוחשך, כשמקרן מציג וידיאו של אוקיינוס עם דגים, מוזיקה מרגיעה ומסביב ישנם אורות לייזר, מזרנים המרופדים את כל הרצפה ובצד בריכת כדורים זוהרת. הגננת טל ויצמן נכנסת לשם עם אחד התלמידים. "בסנוזלנד מתחברים לרגשות בגוף שלנו, זהו חדר טיפולי בו מתרגלים הקשבה לגוף כשהמטרה היא לעבוד על הוויסות החושי, ולמצוא שלווה. אם אני אראה ילד שהוא סוער במהלך הילד ולא רגוע, אני אביא אותו לפה כדי שהוא יתחבר לרגשות שלו", סיפרה. לדבריה, מודל הסנוזלנד יובא לארץ מהולנד ישירות אל הגן.

גן ילדים ברמת גן, 19 בדצמבר 2018. אלעד מלכה
בריכת הכדורים באשכול "ערמונים"./אלעד מלכה

לזניק אמרה כי כדי שעוד גנים יתחילו לעבוד במתכונת הזו, יש צורך בהכשרות לגננות. "בחלק מהגנים אנחנו עדיין בעולם הישן, היוזמה צריכה להגיע מהשטח והמשרד צריך להעמיד לטובתה את התשתיות", אמרה. "אני קוראת למפקחות ולגננות - תזהו את התשתיות של אנשי החינוך שלכם, ותתנו להם פלטפורמה מתאימה. להורים מאוד חשוב שהילדים ידעו מספרים, אבל אנחנו משקיעים יותר בפיתוח המיומנויות, דימוי עצמי, עבודת צוות ופתרון קונפליקטים".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר עם הוצאת הקול קורא: "העתיד כבר כאן. ילדי גני הילדים של היום הם פורצי הדרך של המחר. עלינו להעניק להם את הכלים הנדרשים, כדי לפתח אצלם חשיבה מחוץ לקופסה, חשיבה יזמית, טכנולוגית וגם ערכית, המותאמת לצורכי המאה ה-21". אבואב הוסיף כי "מודל הגן העתידי משקף את ההיבטים הללו, בסביבות למידה חדשנית ומאפשרת, שמעודדת למידה עצמאית, יזמות וביטוי אישי. בכוונתנו להרחיב את המודל החדש, לצד בחינה מתמדת והתאמת המודל למשובים שמתקבלים מהשטח".

שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך. משרד החינוך,
"העתיד כבר כאן". מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב/משרד החינוך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully