וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם יאיר לצדו ובלי עזרה מבחוץ: נתניהו מתניע את המרוץ לבחירות

25.12.2018 / 20:01

בכירי המפלגות כבר נערכים לקמפיין בזק של 105 יום. בליכוד מתכוון ראש הממשלה לנהל את האסטרטגיה בעצמו, במחנה הציוני הספיק גבאי לספוג תבוסה בקרב פנימי, והשחקנים החדשים מחממים את הרשתות החברתיות

צילום: אבי כהן, עריכה: תומר לוי

ביום שאחרי ההכרזה על הבחירות המוקדמות, בכירי כל המפלגות החלו להיערך היום (שלישי) לקמפיין בזק של 105 יום, ולרוחב המערכת הפוליטית עסקו אמש והיום בישיבות התנעה, מינוי אנשי מטה, קמפיין ואסטרטגיה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שצפוי לטוס ביום חמישי לחמישה ימים לברזיל לטקס השבעת הנשיא ז'איר בולסונארו, קיים גם הוא ישיבות פוליטיות ארוכות בימים האחרונים.

בלשכת ראש הממשלה שוקלים לקצר את הנסיעה ביום או יומיים בשל האירועים הפוליטיים. נתניהו אמור היה לטוס לברזיל ביום חמישי כדי להשתתף בטקס ההשבעה של הנשיא החדש ביום שלישי, אך כעת נשקלת האפשרות לקצר את הנסיעה ולשוב לארץ כבר ביום שני.

אם הנסיעה תקוצר, נתניהו לא ישתתף בטקס ההשבעה אך ייפגש בסוף השבוע עם נשיא ברזיל, ועם שר החוץ ושר הביטחון של ברזיל. במידה והידיעה תקוצר גם פגישתו המתוכננת של נתניהו עם שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו תידחה למועד אחר. נתניהו אמור היה לפגוש את פומפאו כדי לדון עמו על המצב בסוריה ואיראן לנוכח החלטת ארה"ב להוציא את כוחותיה מסוריה.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
סקר וואלה! NEWS: נתניהו שומר על כוחו - גם אם גנץ מצטרף להתמודדות
המבחן של גנץ וההישג של לפיד: המנצחים והמפסידים מהקדמת הבחירות
לפני או אחרי? הקדמת הבחירות מותירה בפני מנדלבליט רק אפשרויות רעות

בנימין נתניהו, יאיר נתניהו. אבי אוחיון לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
צפוי לקחת חלק פעיל בקמפיין של אביו. יאיר ובנימין נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון לע"מ

נתניהו אינו מתכוון להיעזר באנשי אסטרטגיה וקמפיין חיצוניים, כך אמרו לוואלה! NEWS גורמים בסביבתו, אלא למנות בעיקר אנשי ניהול, תקשורת ושטח - ולנהל את האסטרטגיה של הליכוד בעצמו.

לפי ההערכה, נתניהו עשוי למנות את אחד מבכירי הליכוד - יו"ר הקואליציה דודי אמסלם או אחד מהשרים המקורבים - כמנהל הקמפיין. כמו כן, בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, שהגביר לאחרונה את הנוכחות שלו ברשתות החברתיות, צפוי לקחת חלק פעיל בקמפיין "ברמת מעורבות גבוהה יותר מקמפיין 2015", אך לא לקבל תפקיד רשמי. הגורמים הכחישו בתוקף שנתניהו הצעיר מתכונן להתמודד בפריימריז בליכוד ואמרו כי "הוא לא מתמודד בפריימריז, בוודאות".

הבחירות המקדימות בליכוד צפויות להיערך בשבוע הראשון של פברואר, ונתניהו במגעים עם בעלי התפקידים בתנועה - יו"ר מרכז המפלגה, השר חיים כץ ויו"ר המזכירות, השר ישראל כץ, לתיאום תקנון הבחירות עוד לפני נסיעתו. בין היתר, נתניהו מבקש לשמור לעצמו שני שריונים וכן לעשות שינויים בשיטת הבחירות וההקצאות למחוזות ברשימה כדי להגדיל את מספר המקומות שיהיו שמורים לרשימה הארצית.

עוד באותו נושא

גבאי הציע לבני גנץ את רשות המחנה הציוני - הרמטכ"ל לשעבר סירב

לכתבה המלאה

הקרב הפנימי בעבודה

גם הפריימריז של מפלגת העבודה צפויים להתקיים בסוף ינואר-תחילת פברואר, אך במפלגה טרם הודיעו סופית על תאריך הבחירות המקדימות. אתמול, בתזמון מקרי, נערכו הבחירות לוועידה העשירית - הגוף הבוחר העליון של מפלגת העבודה - שצריך לאשר את תקנון הבחירות לפני קיומן - ועד לכינוס הוועידה ישנם עוד תהליכים פרוצדורליים שהמפלגה צריכה לעבור. בינתיים, יו"ר המפלגה, אבי גבאי, ספג תבוסה פנימית בבחירות אתמול.

לדברי גורמים בעבודה גבאי הצליח להכניס כמה מאות צירים בלבד מבין 3,200 הצירים שיהיו חברים בוועידה החדשה, ואילו כוחם של ותיקי המפלגה - שלי יחימוביץ', איתן כבל, עמיר פרץ ואפילו יצחק הרצוג - רק התחזק. בשבועות האחרונים החל להתלהט קרב פנימי בעבודה בין גבאי לבין חלק מהח"כים שדורשים שהוא יבטל את השריונים האישיים ששמורים לו, ומצב הכוחות החדש בוועידה עשוי להקשות עליו להתנגד למהלך.

בינתיים, גם מכיוונה של יו"ר התנועה ציפי לבני, שותפתו של גבאי במחנה הציוני, נשמעו היום מסרים שעשויים להעיד על חוסר אמון. בעוד גבאי אמר אתמול כי הוא המועמד היחיד של המחנה הציוני לראשות הממשלה, לבני אמרה כי "כל אחד מאתנו צריך לשים את האגו בצד למען המטרה המשותפת שהיא מהפך - זה יהיה המבחן. הדרך היחידה לנצח את הבחירות היא לאחד כוחות. עצם החיבור יוצר דינמיקה חדשה ותקווה".

ציפי לבני בכנס במרכז הבינתחומי בהרצליה, 25 בדצמבר 2018. יותם רונן
"הדרך היחידה לנצח את הבחירות היא לאחד כוחות". לבני/יותם רונן
השחקנים החדשים שעל המפה בבחירות 2019 ניצלו גם הם את היום להתנעת תוכניות ההתמודדות שלהם

"כל אחד ששותף לדרך ושמצהיר שטובת המדינה מול עיניו צריך גם להיות שותף לאיחודים ביננו. אפשר ליצור כאן צוות גדול יותר ומנצח. כל אחד מאיתנו צריך לשים את האגו בצד למען המטרה המשותפת שהיא מהפך. ביחד נאמר קודם המדינה, אחר כך המפלגה ואחר כך אני". לבני, שדיברה באירוע של המכון הישראלי לדמוקרטיה והמרכז הבינתחומי בהרצליה, אמרה כי "הצעתי זאת ב-2013 עשיתי זאת ב-2015".

היא הוסיפה ש"הקמנו את המחנה הציוני שהוא בסיס מצוין לחיבורים. אני כבר ויתרתי בעבר ומוכנה לעשות זאת שוב. החיבורים האלה נדרשים כדי ליצור את הרשימה הגדולה בישראל זה מה שצריך לעשות כמהלך שלנו בבחירות הקרובות".

במקביל, השחקנים החדשים שעל המפה בבחירות 2019 ניצלו גם הם את היום להתנעת תוכניות ההתמודדות שלהם. שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה יעלון פירסם סרטון בפייסבוק בו הכריז רשמית על הקמת מפלגה חדשה והודיע כי בימים הקרובים יציג את הרשימה שלו לציבור; כמה שעות לאחר מכן כבר דווח ב"כאן" על מצטרף אפשרי ראשון - תא"ל (במיל) גל הירש, שהיה בעבר מועמד למפכ"ל המשטרה.

ח"כ אורלי לוי אבקסיס, שמתכוונת גם היא להתמודד בראשות מפלגה חדשה, שיחררה את הלוגו החדש שלה לטוויטר, ומחר היא צפויה להירשם עם מפלגתה החדשה אצל רשם המפלגות. הערב חשפה את שם המפלגה - גשר - שזכה לשם של מפלגתו של אביה, דוד לוי, בבחירות 1998.

הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ לא פיזר גם היום את הערפל סביב כוונותיו וגורמים בסביבתו אמרו כי "כל האופציות עדיין על השולחן". עם זאת, לפי ההערכה הרווחת במערכת הפוליטית, גנץ צפוי גם הוא לעמוד בראש מפלגה חדשה משל עצמו. בחודשים האחרונים גנץ, יעלון ולוי אבקסיס היו במגעים שבהם נידונה גם אפשרות של ריצה משותפת אך בשלב זה נראה ששלושתם מתכוונים להקים מפלגות עצמאיות.

בני גנץ, בר אילן, 9 במאי 2018. ניב אהרונסון
לא פיזר את הערפל. גנץ/ניב אהרונסון

גם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק רמז היום כי הוא עשוי להקים מפלגה משלו למען חבירה לגוש מרכז שמאל. בראיון ליומן הצהריים של נחמה דואק ברדיו 90 ברק אמר כי החלפת השלטון תלויה "אך ורק בשילוב ידיים שבו מפלגה של גנץ, פלגה של בוגי ומפלגה של אבי גבאי וציפי לבני ואולי גם מפלגה שלי ישלבו ידיים". ברק התחמק מלחדד למה הוא מתכוון ואמר כי "אני לא הסיפור" אך הוסיף כי "גם אפשרית מפלגה שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully