וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף למינוי מקורבים בשלטון המקומי? התקנות החדשות נגד התופעה

26.12.2018 / 13:02

שר הפנים חתם על תקנות שנועדו להקשות על מינוי המקורבים ברשויות המקומיות, ויעלו לאישור בוועדת הפנים של הכנסת. ההנחיות יסכלו את יכולת ראשי רשויות למנות את קרוביהם לתפקידים בכירים - מסגני מחלקה ומעלה

אריה דרעי, ועידת השלטון המקומי וכנס מוני אקספו 2018, ביתן 2, גני התערוכה, תל אביב, 14 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
יגביר את השקיפות? שר הפנים אריה דרעי בכנס השלטון המקומי, 2018/ראובן קסטרו

שר הפנים אריה דרעי חתם בשבוע שעבר על תקנות חדשות הנוגעות למכרזי כוח אדם ברשויות המקומיות, שמטרתן להילחם בתופעת מינויי מקורבים ו"אנשי שלומנו" יחד עם הגברת השקיפות. תקנות אלו יציבו קושי רב על ראש רשות שחשקה נפשו למנות מקורבים לתפקידים בכירים, מסגני מחלקה ומעלה. בכוונת משרד הפנים לאשר בהקדם את ההנחיות החדשות בוועדת הפנים של הכנסת.

בעקבות הבחירות האחרונות, עורכים ראשי רשויות חדשים ארגון מחדש בלא מעט מאגפי העיריות והמועצות, וברשויות רבות מתכוונים לצאת במכרזים רבים לתפקידים בכירים.

מתוך סך התקנות בגיוס כוח אדם ברשויות המקומיות, התקנות שישתנו נוגעות לחובת מעבר מבחן במכון כוח אדם מורשה למועמדים לתפקידים בכירים, מתן סמכות ליועמ"ש הרשות המקומית לדרוש קבלת מידע מהמרשם הפלילי של מועמדים, מניעת ניגוד עניינים, פרסום מודעות דרושים באופן פומבי דרך משרד הפנים, וחוקים הנוגעים לוועדת הבחינה המקומית.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו וראשי המתנחלים נפגשו: "הבחירות הקרובות - הקרב על הבית"
דיווח בארה"ב: בכירים בחיזבאללה נפצעו בתקיפה הישראלית בסוריה
ברקוביץ בחוץ, מרצ בפנים: רוב חרדי בקואליציה של עיריית ירושלים

ועדת הפנים בכנסת בעניינו של ליאור חורב 8 בנובמבר 2017. רוני כנפו, מערכת וואלה! NEWS
התקנות יעלו בהקדם לאישורה. ועדת הפנים/מערכת וואלה! NEWS, רוני כנפו

על פי התקנות, מועמד למשרות גבוהות, מסגן מנהל מחלקה ומעלה, לא יוכל להסתפק בראיון בוועדת קבלה בלבד אלא יהיה מחויב לעבור מבחן במכון כוח אדם מורשה. "מתמודד למשרה ברשות מקומית המונה מעל 15 אלף תושבים יהיה מחויב לעבור מבחן מיון במכון המתמחה באבחון ומיון מועמדים לעבודה".

כמו כן, היועץ המשפטי של הרשות המקומית יכול לקבוע כי הוא דורש מהמועמד הסכמה לקבלת מידע מהמרשם הפלילי, דבר שלא היה קיים קודם. במידה והיועמ"ש יחשוב כי יש להכניס את חוות דעתו לשיקולי הוועדה בעניין רישום פלילי, הוא ימסור את חוות דעתו.

בעניין מניעת ניגוד עניינים נקבע כי מועמד שמגיש מועמדות, מחויב להוסיף בטופס הקבלה מידע בדבר עיסוקיו, תפקידיו וענייניו האישיים, שלו או של קרוביו, העלולים לגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שר הפנים אריה דרעי בכנס ראשי רשויות חדשים במלון הרלינגטון באשקלון, 27 בנובמבר 2018. שי מכלוף
דרעי בכנס ראשי רשויות חדשים/שי מכלוף

תקנה נוספת קובעת כי כשרשות מקומית מפרסמת הודעת דרושים למשרה בכירה היא תחויב להעביר העתק מקוון למשרד הפנים שיפרסם זאת באתר האינטרנט. משמעות הדבר היא פרסום פומבי לכל משרה שכל אזרחי ישראל יכולים להיחשף אליה, לראות ולהתמודד ולא רק אזרחי העיר. בעבר רשויות מקומיות היו מפרסמות את מודעות הדרושים אך ורק בעיתונים מקומיים, ובכך מנעו את חשיפת המשרה לעיני הציבור.

בוועדת הבחינה המקומית יחויבו לבחור נציגי ציבור מתוך סבב מפורסם, ולא נציגים אד הוק שנוחתים בה. כמו כן, לא יכהנו אנשים בעלי ניגודי עניינים. ראש רשות יבחר אחת לשנה מרשימה של נציגי ציבור מקומי, אנשים הכשירים לשבת בוועדת הבחינה. הרשימה תכלול לפחות חמישה נציגי ציבור ותפורסם באתר הרשות המקומית.

במצב כזה, ניתן יהיה לערער מראש על רשימת המועמדים, או להשיג השגות על יכולתם או כישוריהם. אותם נציגים יכהנו לאורך כל השנה ויבחנו את המועמדים בתפקידים השונים. בהמלך אותה שנה לא יהיה ניתן להכניס מועמד אחר שיכול לסייע לאדם כזה או אחר לקבל את התפקיד אליו הוא מתמודד במכרז. באותה וועדה יהיה נוכח כמשקיף מבקר העיריה או מישהו המוסמך מטעמו.

משרות הבכירים ייחשפו לעיני הציבור

עוד נקבע בתקנות שהציע משרד הפנים, כי באותה ועדה לא ישבו עובדי הרשות המקומית, או נבחר בה, או אם יש לו זיקה אישית, פוליטית או כלכלית לראש הרשות המקומית או לחבר מועצה ברשות המקומית. אותו כלל תקף גם למתמודד העלול להימצא במישרין, או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו בוועדת הבחינה לבין עניין אישי אחר או תפקיד אחר שלו.

משרד הפנים יגדיל את ועדת הבחירה, למצב בו בוועדה יכהנו לא פחות משלושה אנשים ומספרם לא יעלה על חמישה. הדבר חשוב כיוון שבעבר חברי הוועדה לא היו מגיעים, וההחלטות בעניינו של מועמד כזה או אחר התקבלו על בסיס חבר אחד. בבחירת סמנכ"ל, או בעל משרה בכירה ביותר, שר הפנים ישלח נציג מטעמו לוועדה, כדי לפקח על התהליך ובכך יקשה על הרשות לעבור על התקנות.

שר הפנים אמר בתגובה כי "התקנות עליהן חתמתי מגבירות את השקיפות בשלטון המקומי ותורמות למקצועיות של כוח האדם. ועדות הבחינה הפועלות באופן מקצועי ונטול פניות הן הבסיס לשלטון מקומי תקין. זאת לצד הכשרות ראשי הערים לתפקיד, תגבור מבקרי הפנים ומהלכים נוספים שמוביל משרד הפנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully