וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה תוקפת את צרפת בשל התמיכה בכורדים: לא תרוויחו מכך

פריז פרסה את תמיכתה על הכוחות הנאבקים בסוריה בדאעש אחרי הכרזת ארה"ב על נסיגתה, אך אנקרה זועמת. לדברי שר החוץ של טורקיה, יש למנוע מהנסיגה האמריקנית "לשרת את האג'נדה הבדלנית" של הכורדים

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

טורקיה הזהירה היום (שלישי) את צרפת מפני הגנה על הכוחות הכורדיים בסוריה עם הנסיגה המתוכננת של ארצות הברית. פריז התרעמה על החלטת וושינגטון להחזיר את 2,000 החיילים שלה מסוריה, שם הם נלחמו לצד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים נגד דאעש. אנקרה הייתה בין היחידות שתמכו במהלך של הנשיא דונלד טראמפ והיא טוענת כי צבאה יכול להתמודד לבדו עם שרידי דאעש.

"אם צרפת נשארת כדי לתרום לעתידה של סוריה זה נהדר, אבל אם היא עושה זאת כדי לתמוך במיליציה, זה לא יניב רווח עבור אף אחד", אמר שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו. טורקיה רואה במיליציה הכורדית YPG, הכוח העיקרי בכוחות הסוריים הדמוקרטיים, ארגון טרור המסונף למחתרת הכורדית (PKK) הפועלת בשטחה.

הנוכחות האמריקנית סייעה במאבק בדאעש וכן נתפסה כבלם להתפשטות הרוסית והאיראנית בסוריה. החלטתו של טראמפ יצרה חשש כי הארגון הסוני הקיצוני יתאושש ויתבסס מחדש אחרי הנסיגה, אך באנקרה מנסים להבטיח כי הם יכולים להכניע אותו - וגם את הכורדים. בשנתיים האחרונות יצאה טורקיה לשני מבצעים בצפון סוריה, האחרון שבהם בינואר, ובימים אלו היא נערכת למבצע נוסף.

עוד בעולם
סין: חמוש בסכין חטף אוטובוס - ודרס עשרות הולכי רגל
ערב יום השנה למהפכה: עיתונאי בתוניסיה הצית את עצמו למוות
תאילנד אישרה שימוש במריחואנה למטרות רפואיות

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום בפרלמנט, 25 בדצמבר 2018. רויטרס
רוצה להיפגש עם פוטין. ארדואן, היום/רויטרס

שר החוץ אמר כי אין זה סוד שצרפת תומכת ב-YPG, כשתקף את הפגישה שקיימו גורמים רשמיים בצרפת עם נציגי הזרוע הפוליטית של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים. אלו הזהירו מפני מתקפה טורקית שתפגע במאבק בדאעש וקראו לתמיכה של צרפת בהבטחת השלום והיציבות באזור. לדברי צ'בושואלו, על הנסיגה האמריקנית "לא לשרת את האג'נדה הבדלנית של ה-YPG".

צרפת היא חברה בקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית, שנאבקה בדאעש בסוריה ובעיראק מאז 2014. גורמים אמריקניים אמרו כי בתום הנסיגה תפסיק גם הפעילות האווירית האמריקנית נגד הארגון הקיצוני, על אף שחלק מחברות הקואליציה אמרו כי דאעש טרם הובס, בניגוד להצהרות טראמפ.

נשיא צרפת עמנואל מקרון הביע את אכזבתו מההחלטה של טראמפ, שיחסיו עמו מצויים במשבר. הוא עקץ את ארצות הברית ביום ראשון כשאמר כי "בעל ברית חייב להיות אמין". צבא צרפת פרס מטוסי קרב בירדן וארטילריה לאורך גבול סוריה עם עיראק ושלח מספר לא ידוע של כוחות מיוחדים לשטח. עם זאת, רבים מטילים ספק ביכולתם לשמש כוח מגן לכורדים, שנהנו מהתמיכה האמריקנית כדי להצר את צעדי צבא טורקיה נגדם.

עוד באותו נושא

טורקיה: פגישה בין ארדואן לטראמפ צפויה במהלך השנה הקרובה

לכתבה המלאה
לאחר נסיגת ארה"ב: כ-100 כלי רכב של הצבא הטורקי, כולל טנקים נשלחו לגבול עם סוריה. רויטרס
כוחות צבא טורקיים בדרך לסוריה, ראשון/רויטרס

בתוך כך, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שהזמין את טראמפ לבקר במדינה בשנה הבאה בניסיון לשקם את היחסים המתוחים, אמר היום כי הוא יגיע למוסקבה בימים הקרובים כדי לדון על הנסיגה. לדבריו, הוא מצפה לפגוש את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אולם בקרמלין הבהירו כי דבר לא נקבע.

(עדכון ראשון 14:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully