וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק על המבנים לשימור בכניסה לי-ם: נדחתה עתירת העירייה להריסה

העירייה הוציאה היתר הריסה לארבעה מבנים הסמוכים לתחנה המרכזית בעיר ונטושים למעלה מעשור, אך בית המשפט קבע כי ההחלטה התקבלה בחוסר סמכות והטיל על העירייה הוצאות משפט בסך 30 אלף שקלים. העירייה טענה כי יש להרוס את המבנים משיקולי בטיחות

צילום: זד פימלס

בית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים דחה אתמול (שני) את עתירת עיריית ירושלים להריסת מבנים היסטוריים בכניסה לעיר, והורה לה לשלם הוצאות משפט בסך כולל של 30 אלף שקלים לוועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה, למועצה לשימור אתרי מורשת ולרכבת ישראל. העתירה הוגשה לאחר שוועדת הערר ביטלה את היתר ההריסה שהוציאה העירייה לארבעה מבנים מול התחנה המרכזית.

במסגרת פרויקט הכניסה לירושלים, הכולל מגדלים לעסקים ותיירות, החליטה העירייה להרוס חלק מהמתחם ההיסטורי ברחוב יפו, במתחם הרכב הצפוני. מדובר במתחם שנבנה בשנות ה-30, אך יותר מעשור שהוא נטוש. המתחם סומן על ידי הוועדה המחוזית כמתחם לשימור, והוחרג מהתכניות שאושרו, על מנת שיכינו עבורו תכנית ייעודית.

התכנית עוד לא הושלמה, אך בשנה שעברה הוציאה העירייה צו הריסה לארבעה מבנים. עיריית ירושלים טענה כי מדובר בשיקולי בטיחות לשמירה על מעבר הולכי הרגל, ואילו המועצה לשימור אתרים ערערה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים בטענה שלא ניתן להרוס את המבנים, הערר התקבל וההיתר בוטל. בעקבות זאת, הגישה העירייה עתירה.

עוד בוואלה! NEWS
לקראת פתיחת קו הרכבת לירושלים העירייה עתרה להריסת מבנים היסטוריים
הולכים לבחירות באפריל: ראשי הקואליציה החליטו לפזר את הכנסת
סקר וואלה! NEWS: נתניהו שומר על כוחו, גנץ מקפיץ את המחנה הציוני

מתחם הרכב הצפוני ברחוב יפו בירושלים המיועד לשימור, שהעירייה עתרה להריסתו. Google Earth
מתחם הרכב הצפוני ברחוב יפו בירושלים המיועד לשימור, שהעירייה עתרה להריסתו/Google Earth

לפני כחודש המליצה השופטת תמר בזק-רפפורט לעירייה לחזור בה מהעתירה, אך היא סירבה. בשבוע שעבר דחתה השופטת את טענות העירייה וקבעה כי לרשות הרישוי לא הייתה סמכות לתת היתר להריסת המבנים וכי התוכניות הקיימות בשטח אינן מאפשרות הריסה של המבנים בשלמותם. כמו כן, השופטת ציינה כי היא סבורה שגם אילו היה ניתן להרוס את המבנים מתוקף תכניות קיימות, הסמכות אינה של רשות הרישוי. "נוכח אופיו של הפרויקט וטיבו של המתחם, שעה שעסקינן בהריסה לצורך בנייה שונה מזו המאושרת בתוכניות הקיימות ובהתחשב במיקום המיוחד ובייחודיות המבנים, נראה שמדובר בהיתר הדורש הפעלת שיקול דעת תכנוני של ממש, שיקול דעת אשר אינו בגדרי סמכות רשות הרישוי", כתבה בהחלטה.

במועצה לשימור אתרים, שיוצגה על ידי עו"ד גידי קורן, הציעו להפוך את המתחם למרכז מידע לתיירים בשל מיקומו האסטרטגי, וכן הציעו שימושים נוספים כמו בית מלון, מסעדות ואף כמקום מעבר לרכבת הקלה, תוך הריסת מחיצות פנימיות במבנים כך שיתאפשר מעבר של הולכי רגל במקום. מנהל מחוז ירושלים במועצה איציק שוויקי, בירך על החלטת בית המשפט: "לאורך כל הדרך אמרנו שהמתחם חייב להיות אתר לשימור. זה צריך להיות מרכז מבקרים של ירושלים, ויכול לכלול שימושים שונים, כמו גלריות ובתי מלון. כל מי שיגיע לעיר ברכבת או באוטובוס יוכל לעבור במקום, וגם לא מדובר בשימור מחמיר, אז אפשר להוסיף בנייה". שוויקי הוסיף: "אנחנו שמחים על ההחלטה הנבונה, ונקווה שגורמי התכנון יאמצו את ההחלטה".

עוד באותו נושא

עיריית י-ם מבקשת להרוס היסטוריה; בית המשפט ממליץ לה לחזור בה

לכתבה המלאה

העיריה: "התכנית מאזנת בין שימור לרמת השירות"

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "במטרה לתת מענה ורמת שירות ובטיחות כמקובל בעולם המערבי, מקודמת תכנית רחבה למתחם, הכוללת טיפול במתחם הרכב בו עומדים מספר מבנים מוזנחים מזה שנים".

"במסגרת התכנית, חמישה מתוך תשעת מבני מתחם הרכב הישן ישוקמו וישומרו לרווחת הציבור ויהרסו כארבעה מבנים. התכנית מאזנת באופן מיטבי בין צרכי שימור לבין רמת השירות והבטיחות הבסיסית הנדרשת באזור מסוג זה, והיא נבחנה בדקדקנות על כלל היבטיה", נמסר, "ארבעת המבנים שהריסתם נדרשת, נמצאים בלב ליבו של המרכז התחבורתי - בנקודת החיבור והממשק בין הרכבת המהירה, התחנה המרכזית והרכבת הקלה וצפויים להביא למתחם בכל יום עשרות אלפי אנשים. לכן קיימת לתכנית חשיבות רבה משיקולי בטיחות והן משיקולים תכנוניים במסגרת הקמת רובע העסקים. בשבועות הקרובים צפוי להתקיים בוועדה המחוזית דיון במסמך ההסדרה של כלל הפרויקט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully